AUTOTEC 2010 a přípojná technika

Přípojná technika na AUTOTEC 2010

V důsledku celosvětové hospodářské krize klesla poptávka po přípojné technice v minulém roce o desítky procent. Podaří se letos výrobcům této techniky klesající trend zvrátit? Čím osloví dopravce letos? Kteří výrobci/dovozci se budou na největším středoevropském veletrhu prezentovat?

čtěte také: AUTOTEC 2010 se blíží

Jak je všeobecně známo, výrobci resp. dovozci přípojné techniky zaznamenali v loňském roce drtivý propad rodeje.
Statistická data o vyrobených připojných vozidlech za letošní první kvartál též nedávají moc důvodů k optimismu. Přesto se nyní, v čase blížícího se AUTOTECu 2010, pokusíme nastínit určité možnosti a příležitosti pro výrobce/dovozce tento skomírající trh rozpohybovat.
Nejpostiženější oblastí přípojných vozidel jsou nyní valníkové plachtové návěsy. Zde je vhodné vzpomenout, že již na minulém ročníku specializovaného veletrhu AUTOTEC 2008 chyběl stánek velkého hráče v tomto oboru, firmy SCHWARZMUELLER.
Co se týče oblasti standardních a velkoobjemových valníkových návěsů nelze očekávat mnoho novinek.
Zpestřením by pak mohla být prezentace stále významějšího hráče na evropském trhu v tomto oboru a to skupiny firem TIRSAN.

Turecký výrobce návěsů TIRSAN útočí na evropský trh

TIRSAN

Původem turecký výrobce návěsů TIRSAN začal útok na evropský trh tím, že v závěru devadesátých let minulého století postavil svou druhou továrnu v německém Gochu. V roce 2002 následovala koupě německého výrobce cisteren KAESSBOHRER, o rok později pak koupě nizozemského výrobce skříňových návěsů TALSON, v roce 2007 pak koupě dalšího německého výrobce cisteren HENDRICKS.
Tímto si TIRSAN vytvořil plné portfolio přípojné techniky. Výroba všech produktů všech značek se pak přesunula pouze do dvou závodů. TIRSAN vyrábí všechny typy valníkových návěsů včetně velkoobjemových, odlehčených i s korytem pro dopravu svitků. Pro evropský trh se uvedené vozy dodávají pod značkou KAESSBOHRER. Z výše uvedené chronologie je zřejmé, že se firma bude dříve či později prezentovat i u nás. Nechme se tedy překvapit, zda to bude již letos.

Úspora paliva 5% – 7%

ECOLINER1Jednu z mála novinek lze čekat od evropské dvojky ve výrobě návěsů, firmy KRONE (zastoupena v ČR firmou HESTI), která by měla představitnávěs Eco Liner. Tento návěs je vybaven aerodynamickými kryty, které mají provozovateli uspořit 5 – 7% paliva. Návěs je také vybaven novýmpneumatickým centrálním zamykáním plachty, spořícím čas při bočním odplachtování návěsu.


Návěsy pro železniční přepravu

Určitou vyjímkou mezi valníkovými návěsy z hlediska poptávky, jsou valníkové plachtové návěsy přizpůsobené pro převoz na železničních vozech. Tyto návěsy jsou robustnější konstrukce, mají kapsy na bocích pro uchopení jeřábem a zvedací zadní nárazník. Poptávka po těchto upravených návěsech je v západoevropských státech stálá, neboť kombinovaná doprava má velkou perspektivu růstu. Tento druh dopravy pomalu proniká i do zemí střední Evropy, neboť jde o výhodnější způsob dopravy na vzdálenosti nad 800 km. Jediným problémem většího rozšíření
tohoto druhu dopravy u nás je právě absence příslušné připojné techniky, vybavené pro převoz na železničních vagónech. Z těchto indicií je možné usoudit, že právě o tento druh návěsů bude v nejbližší budoucnosti velký zájem.

KOMBI

Mezi největší výrobce této techniky patří SCHMITZ CARGOBULL (zastoupen v ČR firmou EWT), který má ve svém výrobním programu mj. i velkoobjemový návěs S.CS.-mega s vnitřní výškou nastavitelnou až na 3050mm.

Skříňové návěsy s prachotěsnou skříní


Další kategorií valníkových návěsů jsou skříňové návěsy s prachotěsnou skříní. Tyto návěsy jsou vhodné pro přepravu např. elektroniky příp. oděvů a jiných komodit náchylných na vlhkost. S určitou inovací přichází opět výrobce KRONE a to ve formě nového návěsu Dry Liner Duoplex. Tento vůz je vyroben ze sendvičových panelů
28 resp. 30mm silných. Tyto panely mají polyurethanové jádro s vysokou hustotou, chrání tak proti nárazu a zvyšují izolační schopnosti panelu.

TALSONV oblasti textilních skříňí evropskému trhu vévodí již zmíněný TALSON, který je nyní vyráběn v německém Gochu. Prezentace této značky na AUTOTECU lze očekávat společně se skupinou TIRSAN.

Skříňové návěsy určené pro přepravu leteckých kontejnerů jsou představiteli dalšího relativně rostoucího segmentu dopravy. Z hlediska faktu, že převážná část velkých evropských letišť je přetížena osobní dopravou, směřuje většina nákladních letů na menší letiště. Vzniká tak potřeba dopravy mezi těmito letišti a místem uskladnění či spotřeby. Letecké kontejnery však vzhledem k obtížnější manipulaci s nimi, vyžadují specifické vlastnosti návěsů.
Největším výrobcem těchto návěsů, které jsou vyráběny přesně podle specifických požadavků leteckých společností, je nizozemský VAN ECK. Tyto návěsy mohou být jednak ve valníkovém-plachtovém provedení, ale i v provedení skříňovém s prachotěsnou nebo tepelně izolovanou skříňí.

VANECKPro specifický způsob nakládky a vykládky kontejnerů je součástí návěsu válečkový dopravník – systém válečků, které se při nakládce resp. vykládce pneumaticky zvednou a umožnují tedy odvalování palety dovnitř resp. ven z návěsu. Celý systém válečkových dopravníků je centrálně ovládán. VAN ECK má tento systém tak propracován, že umožnuje provozovateli prostřednictvím automatického pohonu válečků dopravníku naprosto bezpečnou nakládku resp. vykládku s mnohem menším nasazením pracovních síl. Toto provedení návěsů využívá např. Lufthansa.

Kontejnerová šasi pro přepravu ISO konejnerů představují vlastní kategorii návěsů. Určitou špičkou představují kontejnerová šasi belgického výrobce VAN HOOL. Výrobce pokrývá celou škálu podvozků od dvounápravového kontejnerového návěsu pro přepravu 1ks 20stopého kontejneru až po zcela univerzální kontejnerové šasi pro přepravu všech typů ISO kontejnerů.
Tento návěs umožňuje buď přepravu 2ks 20stopých kontejnerů, 1ks 30stopého kontejneru, 1ks 40stopého kontejneru nebo 1ks 45stopého kontejneru standardního resp. velkoobjemového tzv. tunelového kontejneru. Zadní časti šasi je jednak délkově přestavitelná a také umožňuje přestavit polohu zadního nárazníku.

VAN HOOL

VAN HOOL je také výrobcem vlastních kontejnerů a to v cisternovém provedení. Vlastní těleso cisterny tak může být v provedení pro přepravu chemikálií, živice, potravin či pro zkapalněný plyn. Všechny vyrobené cisternové kontejnery procházejí přísnou kontrolou a výstupním testem.

Významným výrobcem této kategorie je i firma D-TEC. Kontejnerové návěsy této značky jsou charakteristické svým rámem v provedení centrálního nosníku tzv. páteře.

Další kategorií návěsů jsou sklápěcí návěsy. Novinkou v této kategorii je, jak jsme již před nedávnem na tomto serveru psali, dvojice nových sklápěcích návěsů od firmy SCHMITZ CARGOBULL s prázdnou hmotností do 5ti tun.

STAS

Mezi velkoobjemovými sklápěčkami stojí za zmínku model MF (ZL) od belgického výrobce STAS. Návěs je k dispozici s hliníkovou korbou o objemu 92m³, hmotnost prázdného návěsu je 7t. Návěs je vybaven širokým šasi. Korba je poskládána z hladkých panelů o šířce 600mm, které jsou vetknuty společně s plně svařovaným švem na vnitřní straně. Všechny sváry na korbě i šasi jsou prováděna robitizovaně.

Zvláštní kategorií jsou návěsy mrazírenské vybavené agregátem pro udržení nastavené teploty.
V této kategorii vévodí firma SCHMITZ, která používá panely vlastní konstrukce FERROPLAST. Tyto panely vynikají nejen výbornými izolačními vlastnostmi ale díky ocelové vrstvě v panelu i pevností. Použití většího množství menších panelů zase umožnuje snadnější opravu při lokálním poškození (nemusí se měnit celý bok, ale jen
příslušný panel. Podlaha je vyrobena z hliníku a je tekutinotěsná. Skříň je samonosná s čepem přímo zapuštěným do ní, šasi je pouze v zadní části návěsu, kde jsou přivařeny nápravy. Díky tomuto provedení dosáhl výrobce i nízké prázdné hmotnosti, která činí 7060 kg.

Další významný hráče v této kategorii pochází ze země galského kohouta a je jím firma LAMBERET (zastoupen v ČR firmou EUROPETRANS s.r.o.).

lamberet_sr2LAMBERET přichází se svým inovovaným modelem SR2 FUTURA. I když návěs využívá kontinuálního rámu, jeho prázdná hmotnost dosahuje uctyhodných 6,8 t. Šasi návěsu je odlehčené, což dokládá minimální síla podélníku v místě čepu, kde činí 10mm !!! Rozvor podvozku je optimalizován na průjezd se zdviženou první nápravou a dosahuje 7450 mm k ose střední nápravy.
Co se týče skříňě, výrobce inovoval profilové lemy včetně zadního portálu, který je dnes lepený. Křídla zadních vrat jsou vybavena zapuštěným tyčovým uzávěrem a to po 1ks na každém křídle. Návěs je vybaven zesílenými výztuhami zadního lemu včetně odolnějších zadních dorazů.

Kromě těchto předpokládaných novinek z řad standardních kategorií návěsů lze očekávat řadu novinek v oblasti speciální přípojné techniky tzn. přívěsy, návěsy,
podvalníky příp. nástavby vyrobené na základě individuálních požadků zákazníka. Jen téma cisternových připojných vozidel by jistě vydalo na samostatný článek.
Na veletrhu se také představí výrobci i značky u nás dosud neznámé, kteří svými novinkami jistě zaujmou a my se jimi na těchto stránkách určitě budeme zabývat.

(redakce)

 
Akce, výstavy, veletrhy, AUTOTEC, Novinky , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Nabídka MAN k elektrifikaci dopravy

Zatímco elektrické osobní automobily představují na silnicích stále ještě nepatrnou menšinu, užitkové vozy s alternativními pohony se již v mnoha oblastech etablovaly.

číst dále »

Adam Lacko je mistrem Evropy!

Nový mistr Evropy Adam Lacko dnes spolu s Davidem Vršeckým po roční odmlce opět ovládli Pohár konstruktérů a přidali tak do sbírky týmu BUGGYRA již jedenáctý titul! Adam Lacko, který na svůj premiérový titul v truck racingu čekal 14 let se nakonec dočkal až v kabině BUGGYRY. Jednalo se o triumf z kategorie suverénních, když v průběhu sezóny Adam dosáhl na devatenáct pódiových umístění. Zařadil se tak po bok Gerda Körbera, Markuse Bösigera a Davida Vršeckého, které BUGGYRA dovezla k nejvyšším evropským metám.

číst dále »

MKR chce v Maroku zlatý hattrick

Rally OiLibya startuje. V Maroku opět zabojuje o vítězství i severočeský kamion z dílny MKR Technology. Ten se hodlá pokusit o zlatý hattrick. Uplynulé dva ročníky totiž nezaznamenaly rychlejší kamion než Renault Trucks od konstruktéra Maria Kresse. Po roční pauze chce zlato přivézt holandský pilot Martin van den Brink.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno