Žhavé novinky z Autotecu 2010

Byli jsme tam – Žhavé novinky z letošního Autotecu 2010

Tak jako každý sudý rok jsme se i letos vydali navštívit největší středoevropský veletrh užitkových vozidel AUTOTEC 2010, který byl tentokrát spojen i s veletrhem osobních automobilů AUTOSALON 2010. 

Plni očekávání jsme se tedy vydali po dálnici směr Brno.
Po velice rychlé akreditaci jsme spěchali na úvodní tiskovou konferenci pořádanou Sdružením automobilového průmyslu (SAP).I přes stále trvající hospodářskou krizi nás závěry této konference potěšily. Za rok 2009 se vyrobilo v ČR rekordní množství silničních vozidel. Poprvé tak byla překročena magická hranice 1 000 000 vozů a celková produkce tak dosáhla hodnoty 1 002 111 ks. Na tomto výsledku se však drtivou většinou podílejí výrobci osobních vozidel , kterých bylo vyrobeno 979 085 ks.
Po výsledků vyhlášení ankety “AUTOMOBIL 4×4 ROKU 2010” kterým se stala ŠKODA Yeti , jsme už spěchali na volnou plochu před pavilon P.

Cisternový návěs

Zde nás zaujal jednokomorový cisternový návěs na přepravu asfaltu od firmy MAISSONEUVE. Jelikož je návěs určen pro přepravu látek o teplotách nad 200° C je vlastní nádoba cisterny provedena jako dvouplášťová s izolací. Návěs je postaven na nápravách BPW jejichž oficiální dovozce měl svůj stánek postaven hned vedle. BPW předvedl mnoho novinek, nás však zaujal nápravový agregát s kotoučovou brzdou vlastní produkce s odlehčenou nápravnicí.

Užiteční trpaslíci PIAGGIO

O kousek dál jsme byli svědkem bouřlivého zájmu o lehká užitková vozidla zn. PIAGGIO. Oficiálním dovozcem této značky u nás je firma I-tec v jejíž expozici dominovala tříkolka Ape. Toto na první pohled dosti malé užitkové vozidlo je však velice praktické neboť jeho ložný prostor přístupný ze všech stran mu umožní nalézt použití nejen v komerční sféře, ale i jako vhodný pomocník např. zahrádkářů. Jeho malé rozměry a všestrané použití jistě ocení také živnostníci. Vozidlo po osazení příslušnou nástavbou tak může sloužit pro komunální účely, na odvoz odpadu, rozvoz pizzy i jako mobilní prodejní stánek. Dovozce také představil větší model v provední 4×2 a 4×4 v kategorii L7. Tento model díky nízké spotřebě a možnosti odpočtu DPH tak nalezne použití ve stavebnictví při údržbě veřejné zeleně ale i při zimní údržbě silnic, neboť umožnuje čelní osazení radlicí nebo čistícím kartáčem.

Komunální technika na AutoTec

V sousedství vystavoval A-tec. Expozice tohoto Frýdecko-Místeckého dovozce zahrnovala jednak nástavbu na odvoz komunálního odpadu zn. HALLER. Nástavba posazena na podvozku DAF má objem 21m3 a je vybavena lineárním stlačováním. Druhým exponátem byl samosběr MERLIN od firmy SCARAB. Nástavba na podvozku Volvo může být poháněna dvěma způsoby a představuje střední objemovou třídu samosběrů.

Převratná novinka od VS-mont: jednonápravový návěs na čtyřosém tahači

Naproti těmto komunálům v expozici slovenské firmy VS-mont nás udeřila do očí skutečně převratná novinka. Touto novinkou je zcela nový přístup v řešení dopravy především stavebních hmot z hlediska hmotnosti. Stávající legislativa u nás totiž umožnuje provoz 4 či 5 nápravového vozidla pouze s maximální celkovou hmotností 32t. Pro potřebu stavbařů dosáhnout vyšších celkových hmnotností vyvinul VS-mont 1-nápravový návěs se zadní samořízenou nápravou.
Návěs se pomocí čepu připojí k 4-nápravovému podvozku s točnicí, avšak se kolem něj neotáčí. Vytvoří se pevné, avšak dočasné, spojení obou rámů a tato poloha se následně zaaretuje. Takovouto originální úpravou se fakticky dosáhne přeřazení dopravního prostředků do skupiny návěsových souprav s celkovou maximální hmotností 42t v ČR. Výrobce tuto převratnou technologii představil na návěsu VSN1N s domíchávací nástavbou, ale připravuje se i sklápěč. Vzhledem k tomu, že jde o revoluční přístup budeme se v budoucnu této technologii věnovat na našich stránkách podrobněji.

TATRA a AVIA překvapily

Oba domácí výrobci nákladních nákladních vozidel TATRA a AVIA vystavovali v pavilonu V.

TATRA zahájila AUTOTEC tiskovou konferencí, kde představila svou novou Corporate Identity. Nové výrobky a služby označené sloganem THE NEW TATRA spočívají v pro-zákaznicky orientovaných službách, v rozšíření záruční doby na 36 měsíců a především pak v nových výrobcích. Světovou premiéru si zde odbyla TATRA T810 s celkovou hmotností 15,5t se třemi hnacími nápravami vybavenými kotoučovou brzdou.
Další novinkou je cisternová stříkačka CAS 30 s nejnižší celkovou výškou a a se schopností brodění až do výšky 1,2m. Na vozidle spolupracovala kopřivnická TATRA se společností THT,s.r.o. Polička. Obě novinky jsou doplněny Faceliftem řady TERRN°1, která je přímým nástupcem světoznámé T818-2. Z oblasti řazení pak výrobce představil nový jednotný systém zvyšující komfort a snižující možnost poškození.

Druhý z tuzemských výrobců AVIA ASHOK LEYLAND MOTORS spadající pod křídla Indické HINDUJA vytáhl triumf v podobě elektrického nákladního vozu. Tento elektromobil je výsledkem spolupráce letňanské AVIE ze které používá podvozek a kabinu s Britskou společnosti Smith. Vůz je

poháněn indukčním elektromotorem o výkonu 120kw a elektrickou energii čerpá z Lithium-Ion železo fosfátových baterií. Dojezd s 120Wh bateriemi se pohybuje okolo 250 km. Kromě elektromobilu AVIA vystavovala také nákladní vozy na naftový pohon.
Výrobce se snaží proniknout na bývalé trhy střední a východní Evropy, což dokazuje její úspěšná dubnová prezentace na veletrhu užitkových vozidel Comtrans v Moskvě. AVIA je jediným výrobce NA, který poskytuje záruku na prorezavění karoserie 8 let. Kvalitu vozidel potvzuje i fakt, že záruka výrobce na celé vozidlo dosahuje 3 let.

Určitým zklamáním byla pro nás absence zahraničních výrobců nákladních vozidel na veletrhu. Ze 7 velkých evropských hráčů mělo zastoupení pouze IVECO a to v rámci expozice autobusové divize Irisbus.

Autobusy

Ze stánků autobusových výrobců nás zaujal především stánek VAN HOOLu s luxusním autokarem T916 ASTRON vybaveným motorem DAF. Tento 3-nápravový dálkový autobus o délce 13,6m skýtá nejvyšší míru pohodlí pro cestující, jakou možno dnes očekávat. Nastavitelná sedadla cestujících, intimní nerušící osvětlení uličky, klimatizace, sledování prostoru vozu kamerou, maximální prostor pro zavazadla, toaleta, to je jen zlomek toho, co výrobce v této kategorii autokarů nabízí. Celý dojem je umocněn prvořídní kvalitou dílenského zpracování a především pak naprostou provozní spolehlivostí.

Rozsah prezentujících-se dovozců a výrobců klasické přípojné techniky nás velice zklamal.

Návěsy

Z návěsářů se veletrhu zúčastnil pouze WIELTON a to prostřednictvím firmy ES-TRADING, v které nás přivítaly nám známé tváře Ing. Jiří Stránský a Ing. Petr Urban.  Z exponátů uvedené firmy nás zaujal sklápěcí návěs s hliníkovou korbou pro přepravu sypkých materálů. Tento návěs je zajímavý tím, že má v přední části zúžený rám což přispívá ke snížení vlastní hmotnosti a zlepšení stability při vyklápění. Dle slov Ing. Stránského si společnost ES-TRADING prodejem cca 200 ks návěsové techniky za poslední rok drží stabilní pozici na trhu.

Nástavbáři

Z nástavbářů se zůčastnila především firma MOLČÍK, která představila natahovák kontejnerů. Také obchodně úspěšná třístranná sklápěcí nástavba nechyběla u stánku uvedeného výrobce. Dle sdělení zástupce firmy se výrobce soustřeďuje na dosažení maximální možné kvality dílenského zpracování včetně antikorozní ochrany.

Na veletrhu také nechyběl výrobce přívěsů a nástaveb Hranická firma PARAGAN, který zde představil nástavbu na přepravu koní.

Z oblasti komponentů nás zaujala např. expozice výrobce náprav MERITOR (ROR) , která v zastoupení firmy BREN, s.r.o. vystavovala beztřmenové uchycení nápravnice na rameni.

V Brně se také prezentovalo mnoho firem z oblasti autopravárenství, příslušenství a náhradních dílů. Jejich rozsah byl zhruba stejný jako v minulém ročníku.

Celkový dojem z AutoTec Brno 2010

Na závěr je nutno podotknout, že i když se na veletrhu objevilo mnoho novinek z celé oblasti užitkových vozidel, komponent a příslušenství, celkový rozsah a množství vystavovatelů nás poněkud zklamal.
Určitým zklamáním byla pro nás absence zahraničních výrobců nákladních vozidel na veletrhu. Ze 7 velkých evropských hráčů mělo zastoupení pouze IVECO a to v rámci expozice autobusové divize Irisbus. Co se týče výrobců přípojných vozidel a nástavbářů, jejich neúčast nás také nepotěšila. Situaci v návěsech zachraňoval pouze již zmíněný WIELTON. Oblast cisteren a nádržkových vozidel pak španělská PARCISA a francouzský MAISONNEUVE. I z těchto faktů je zřejmé, že krize v oblasti těžkých nákladních vozidel stále trvá.

Další nesetříděné fotografie z prvního dne Autotec 2010

(text+foto: redakce)

 
AUTOTEC, Novinky Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Ouředníček a Prokop spolu na Dakar 2019

Když v uplynulém ročníku Rally Dakar odtáhl jezdec Tomáš Ouředníček do cíle jedné z infarktových etap nepojízdný Ford Martina Prokopa a umožnil mu tak dokončit nejtěžší motoristický podnik planety, ani jeden z nich určitě netušil, že za několik měsíců dostane Ouředníček na oplátku lano od Prokopa, sedmého nejlepšího pilota Dakaru 2018. „Dohodli jsme se, že na letošní dakarskou rallye vyrazíme jako druhá posádka v Martinově týmu MP-Sports,“ informoval o aktuální situaci Ouředníček.

číst dále »

Scania předala společnosti TQM 6 nových vozidel

Společnost TQM – holding, která se věnuje osobní a nákladní dopravě, se rozhodla svou flotilu rozšířit o 6 nových nákladních vozidel Scania v konfiguraci 4x2 s kabinou řady R a motorem o výkonu 450 koní.

číst dále »

Víkend plný motorismu

O tomto víkendu nebudou vědět příznivci motor sportu kam dřív - výstavy i akční exhibice

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno