BEZRÁMOVÉ NÁVĚSY – JEDNODUCHOST A MULTIFUNKČNOST
Výstavba silnic a dalších zařízení zahrnuje přemísťování vozidel na obtížných a nestabilních površích. Kola jsou přilepená na blátivém povrchu nebo v nenaloženém materiálu. Řidiči mají potíže s přesunem z místa vykládky, protože bez nákladu na hnací nápravě kola ztrácejí stabilitu. Tyto zvláštní okolnosti vyžadují vhodné technické řešení. Myšlenka návěsu N30 W1U byla inspirována americkým trhem, aby se v nejbližší budoucnosti usadila na evropských silnicích.
Inovativní návěs N30 W1U byl vytvořen především pro přepravu volně loženého materiálu používaného ve stavebnictví, jako je písek nebo štěrk. Ale doprava není jediným úkolem, s nímž může být návěs zacházen. To, co se odlišuje od evropských protějšků, je možnost rovnoměrného rozdělení materiálu na silnici přímo z návěsu. Tenká vrstva o tloušťce 5 cm může být rozdělena bez použití dalšího vybavení! To zkracuje dobu dokončení projektu a snižuje náklady na stavbu.
Charakteristický tvar vany 28 m3, připomínajícího písmeno Ω (omega), zabraňuje nalepení lepivého materiálu do ložné plochy a zkracuje čas vykládky. Tělo jedinečného samovýsypného návěsu je instalováno přímo v zadní části podvozku. To umožňuje snadný únik z bahnitého terénu nebo z vykládaného materiálu. V případě, že na nápravy nedojde k žádnému tlaku, má řidič někdy problémy při odjezdu z oblasti vykládky. V takovém případě při spouštění návěsu je podvozek tlačen vpřed.
Při vykládání se návěs automaticky posouvá dopředu a ponechává prostor pro vyložený materiál. Díky této jedinečné konstrukci je vozidlo mnohem mobilnější, aniž by bylo nutné používat výkonnější tahač.
Přívěs se vyznačuje také snadnou reverzací na poměrně malém místě. Po zvednutí vany se zmenší vzdálenost mezi přívěsem a tahačem, což umožní menší prostor pro celou soupravu To znamená, že vykládka materiálu v zalomení vozidla není pro řidiče velký problém.
Bezrámová konstrukce také vede ke snížení hmotnosti vozidla bez ovlivnění jeho odolnosti. Tradiční rám je nahrazen rámem se spárami, který vytváří při vykládce prostornou konstrukci. Takové řešení zvyšuje tuhost a stabilitu během vykládky mnohem lépe než u tradičního návěsu. Další nosnost vozidla vyplývá z toho, že není nutno používat středový rám.
Optimální kompromis mezi hmotností a odolností byl dosažen použitím vysoce kvalitního hliníku, odolného proti opotřebení. Hliníková těla, podobně jako u ocelových konstrukcí, se vyznačují odolností proti opotřebení a jejich velkou výhodou je nižší hmotnost.
V případě ztráty stability během vykládání by mohlo dojít k převrácení vozidla, ohrožení zdraví a životnosti řidiče a jiných osob. Bezpečné a stabilní vykládání je zajištěno nízkým těžištěm těla návěsu. Vykládka je také stabilizována pomocným rámem spojujícím spojovací desku se střední částí těla.
Praktická řešení vždy usnadňují manévrování a pohodlí práce. Návěs je vybaven plachtou manipulovatelnou z úrovně země, která umožňuje za relativně krátkou dobu zakrýt a odkrýt přepravované zboží. Není třeba vylézt na návěs co zvyšuje bezpečnost a umožňuje vyhnout se nehodám.