Průmysl 4.0: Daimler Trucks přináší revoluci do výroby nákladních vozidel v Brazílii
• Dceřiná společnost koncernu Daimler, Mercedes-Benz do Brasil, slavnostně otevřela novou montážní linku pro nákladní vozidla v závodě Sao Bernardo do Campo
• Digitální technologie a hyperkonektivita zaručují nejvyšší úroveň efektivity a kvality
• Zaměstnanci se zásadním způsobem podíleli na uspořádání svých pracovišť
• Investice 125 milionů EUR (500 milionů BRL) během uplynulých tří let do nejmodernější výroby nákladních vozidel v Brazílii
• Stefan Buchner, globální vedoucí divize Mercedes-Benz Lkw: „Trh nákladních vozidel v Brazílii zažívá opět rozmach. Vždy jsme v něj důvěřovali a investovali do něj. Nyní uvádíme do provozu naši kompletně síťově propojenou montážní linku v závodě Sao Bernardo do Campo. Tím přinášíme do výroby nákladních vozidel v Brazílii zásadní revoluci. Nový způsob výroby stanovuje měřítka také v rámci globální výrobní sítě divize Mercedes-Benz Lkw. Pro naše zákazníky to znamená ještě více flexibility a efektivity.“
Sao Paulo/Stuttgart/Praha. Daimler Trucks zahajuje novou éru výroby nákladních vozidel a důsledně přitom sází na koncepty Průmyslu 4.0 v podobě nejmodernějších technologií a kompletního síťového propojení. Dceřiná společnost koncernu Daimler, Mercedes-Benz do Brasil, nyní zprovoznila ve svém brazilském závodě Sao Bernardo do Campo (spolkový stát São Paulo) zcela novou montážní linku pro nákladní vozidla. Progresivní systém výroby je založen na hyperkonektivitě (síťové propojení osob, věcí i zařízení v reálném čase) a digitálních technologiích pro výrobní zařízení a nástroje. Společnost Mercedes-Benz do Brasil sloučila ve zcela nové hale dohromady montáž lehkých až těžkých nákladních vozidel a příslušnou logistiku dílů. Na novém uspořádání výroby se zásadním způsobem podíleli zaměstnanci. Tím vzniklo ještě ergonomičtější, inteligentnější a bezpečnější pracovní prostředí.
„Trh nákladních vozidel v Brazílii zažívá opět rozmach. Vždy jsme v něj důvěřovali a investovali do něj. Nyní uvádíme do provozu naši kompletně síťově propojenou montážní linku v závodě Sao Bernardo do Campo. Tím přinášíme do výroby nákladních vozidel v Brazílii zásadní revoluci. Nový způsob výroby stanovuje měřítka také v rámci globální výrobní sítě divize Mercedes-Benz Lkw. Pro naše zákazníky to znamená ještě více flexibility a efektivity,“ řekl Stefan Buchner, globální vedoucí divize Mercedes-Benz Lkw, u příležitosti zahájení výroby.
Investice do budoucnosti
Daimler Trucks jako nejúspěšnější výrobce užitkových vozidel na světě neomezil své aktivity v Brazílii ani v nepříznivých letech a místo toho připravoval své podnikání na budoucnost. Divize Daimler Trucks investovala v uplynulých třech letech do nové montážní linky pro nákladní vozidla 125 milionů EUR (500 milionů BRL). Daimler Trucks hodlá profitovat z obnoveného růstu brazilského trhu ještě více, a proto bude do roku 2022 investovat dalších 600 milionů EUR (2,4 miliardy BRL) do modernizace portfolia nákladních vozidel, digitálních služeb a modernizace obou výrobních závodů Sao Bernardo do Campo (Sao Paulo) a Juiz de Fora (Minas Gerais). Aktuální vývoj obchodních výsledků divize Mercedes-Benz Lkw v Brazílii je důvodem k optimismu. V uplynulém roce bylo prodáno 13 400 nákladních vozidel Mercedes-Benz (v roce 2016: 12 100 vozidel). Značka s hvězdou tak v roce 2017 získala v segmentu středních a těžkých nákladních vozidel tržní podíl 27,6 procenta. Mercedes-Benz díky tomu patřil mezi lídry na největším latinskoamerickém trhu. Po dlouhotrvajícím hospodářském útlumu uplynulých let lze pro rok 2018 očekávat, že poněkud dynamičtější zotavení brazilské ekonomiky s sebou přinese také výrazný růst na trhu nákladních vozidel.
High-tech na celé čáře
Mezi koncepty Průmyslu 4.0 patří řada technologií a nástrojů, které jsou všechny kompletně vzájemně propojeny v reálném čase (hyperkonektivita). Nová montážní linka je stoprocentně propojena se všemi ostatními výrobními úseky společnosti Mercedes-Benz do Brasil. Zaměstnanci a management mají pomocí aplikace pro chytré telefony kdykoli k dispozici veškerá relevantní data montážní linky na svých přenosných koncových zařízeních. Mezi ně patří i data cca 60 autonomních vozidel přepravního systému FTS (Fahrerlose Transportsysteme) a inovativní elektronicky řízené montážní mechanismy, které pracují s předem naprogramovanými dotahovacími momenty. I tyto výrobní prostředky jsou síťově propojeny v cloudu prostřednictvím systému Big Data Intelligence a zaručují kratší reakční doby ve výrobě. Dalšími inovacemi jsou nové vysokozdvižné vozíky se senzory světla, urychlující tok materiálu v logistice dílů a použití tiskáren 3D pro pohotovou výrobu nových dílů s nižšími náklady. Při údržbě výrobního zařízení používají servisní pracovníci brýle s rozšířenou realitou. Místo zdlouhavého hledání v servisních příručkách si tak mohou okamžitě zjistit podrobné informace o každém komponentu.
Rozšíření konceptů Průmyslu 4.0 do dalších výrobních úseků
Použití konceptů Průmyslu 4.0 umožnilo zvýšit efektivitu výroby nové montážní linky pro nákladní vozidla o 15 procent v porovnání s předchozími montážními linkami. Nově organizovaná výroba redukovala počet skladů dílů z 53 na 6 a dobu skladování komponentů zkrátila z 10 dnů na maximálně 3 dny. V porovnání s dřívější výrobou lze tak realizovat kompletní logistiku dílů o 20 procent efektivněji. Mercedes-Benz do Brasil postupně rozšíří inovativní koncepty výroby Průmyslu 4.0 na všechny výrobní procesy linek pro montáž agregátů (motory, převodovky a nápravy), jakož i na výrobu podvozků pro autobusy a kabin pro nákladní vozidla v obou závodech Sao Bernardo do Campo a Juiz de Fora (Minas Gerais).