Propad prodeje lehkých užitkových vozů
Propad prodeje lehkých užitkových vozů -dodávek – za rok 2009 do konce srpna je oprotiti stejnému období za rok 2008 celých 64%. Na tuzemském trhu se za prvníh 8 měsíců prodalo jen necelých 15 tisíc lehkých užitkových vozů. Zájem o nákladní a užitkové vozy je jedním z indikátorů ekonomického vývoje, odráží změny v mezinárodním obchodě, přičemž užitkové vozy se na vnitrozemské přepravě nákladů v Evropě podílejí cca ze tří čtvrtin…
Čísla je třeba umět číst
Tato zpráva dnes oběhla všechna media a vyvolává možná až zbytečně velkou paniku. Největší vliv na tuto statistiku má totiž fakt, že od 1.4.2009, díky změně zákona o DPH již není nutné pro uplatnění odpočtu DPH vydávat osobní vozidla za užitková a neřadí se tak do kategorie N1 (viz. známé kombíky s mřížkou). Zároveň je tak “pozitivně” ovlivněna zase statistika prodeje osobních automobilů.
Přesto je pravdou, že zájem zákazníků je ve srovnání s minulými lety je citelně menší a nové i ojeté vozy zlevňují o desítky procent. Autobazary jsou plné zabavených dodávek z nesplácených leasingů a prodat ojetou dodávku za alespoň trochu rozumnou cenu je téměř nemožné.
Bazary zlevňují
Receptem na rozhýbání trhu nákladních a užitkových automobilů mají být slevy, inovace a nástroje k financování. Zda to bude fungovat, ale není vůbec jisté. Podnikatelé se zatím užitkových vozů spíše zbavují. Od začátku roku skončilo podle statistiky Svazu dovozců automobilů na šrotištích 6600 dodávek a pick-upů.
Ceny dolů tlačí prodejci nových vozidel i leasingové společnosti v aukcích, autobazary se snaží přizpůsobit
Například nové Iveco, které začátkem roku stálo půl milionu korun dnes lze koupit za 300.000,- Kč . Autobazary jsou plné zabavených vozů, které v aukcích prodávají leasingové společnosti. Pro podnikatele se prodej dodávky stává neřešitelným problémem. Zlevnění užitkových vozidel je ještě větší než u osobních aut. Minimální zájem je podle majitelů autobazarů hlavně o klasické ojeté dodávky v ceně nad 200 tisíc korun, protože živnostníci šetří a raději opravují své starší vozy. Naopak přetrvává zájem o ojeté pick-upy. Autobazary se tomu snaží přizpůsobit a ceny stlačují na minimum: tři roky starý Ford Transit či Fiat Ducato zlevnil za poslední dva roky zhruba z 280 tisíc korun na necelých 200 tisíc. Zájem o nákladní a užitkové vozy je jedním z indikátorů ekonomického vývoje, odráží změny v mezinárodním obchodě, přičemž užitkové vozy se na vnitrozemské přepravě nákladů v Evropě podílejí cca ze tří čtvrtin.
Další statistiky prodeje 1-6 / 2009
Za 1.-6. měsíc 2009 bylo v České republice vyrobeno celkem 473 644 kusů vozidel, z toho 473 219 ks motorových, což je o 11,29 % méně než ve stejném období roku 2008. Největší podíl má samozřejmě výroba osobních automobilů (včetně malých užitkových vozů kat. N1), kterých bylo vyrobeno 470 667 ks, což je o 10,92 % méně než za 1.-6. měsíc 2008.
Dále bylo vyrobeno 625 nákladních automobilů (pokles o necelých 54 %), 1 555 ks autobusů (pokles o cca 12 %) a 372 ks motocyklů (pokles o cca 61 %). Přípojných vozidel kat. O3 a O4 bylo za 1.-6. měsíc 2009 vyrobeno (o přibližně 71 % méně) než za 1.-6. měsíc 2008, celkem tak bylo vyrobeno 425 přívěsů a návěsů.
zdroj: autosap.cz, E15.cz, sda.cz