Severský gigant
Výstava Elmia Lastbil by se dala také nazvat IAA severu. Výstavní areál Elmia, který veletrhu na jihu jezera Vätern dal část svého názvu, hostil od 20. do 25. srpna přední výrobce dopravní techniky. Severské země jsou pověstné svými silničními vlaky – severskými kombinacemi, jež jsou už také částečně vidět na našich silnicích, zatím jako výjimky – nadrozměrné přepravy. Díky této unikátnosti bylo možné na veletrhu vidět produkty, které na výstavách centrální Evropy neuvidíme a to ani na blízké a vzpomínané výstavě IAA v Hannoveru.
Soupravy návěsů tzv. B-train či kombinace čtyř až pětinápravových vleků jsou běžně k vidění a zde se prezentovalo hned několik výrobců ze Švédska, Norska či Finska. Málo známé jsem také návěsy vyklápěné do boku či skříňové nástavby s hydraulicky otvíranými boky a střechou. Mezi výrobci podvozků samozřejmě dominovaly švédské značky VOLVO a SCANIA, ale byl to také MAN, MERCEDES-BENZ, IVECO, DAF a také česká TATRA. Osmikolky s výkyvnými nápravami a 24 palcovými koly v provedení sklápěč tu prezentoval švédský zástupce kopřivnické Tatry. Ve výstavní hale jsme mohli potkat i dalšího zástupce z Čech – karosářskou firmu PARAGAN z Hranic na Moravě. Pro opravdové milovníky kamiónů zde byla jedna hala věnovaná veteránům a pak louka na břehu jezera, kterou zaplnila více jak stovka nablýskaných show trucků pod hlavičkou akce Nordic Trophy, jinak samostatně vystavující ve 100 km vzdáleném Linköpingu.