Na veletrhu IDEX 2021 se představí speciální automobily Tatra

přes trvání celosvětové pandemie koronaviru se od 21. do 25. února v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech uskuteční IDEX 2021, jeden z největších světových veletrhů obranných technologií a techniky. Mezi vystavovateli tradičně nebude chybět ani česká společnost TATRA TRUCKS z holdingu Czechoslovak Group.

Na veletrhu IDEX, který se koná každé dva roky, pravidelně vystavují stovky firem a společností z několika desítek zemí světa. Velké pozornosti se tradičně těší i expozice TATRA TRUCKS, tradičního výrobce vojenských nákladních automobilů a speciální podvozků. TATRA TRUCKS na veletrhu IDEX 2021 představí čtyřnápravové logistické vozidlo a speciální dvounápravový vojenský podvozek.

V prvním případě půjde o těžký vůz Tatra Force 8×8 pro přepravu nákladů, který je opatřen krátkou pancéřovanou kabinou z produkce Tatra Defence Vehicle. Je postaven na unikátním podvozku Tatra s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami, přičemž první dvě nápravy jsou řiditelné a všechna kola jsou vybavena systémem centrálního dohušťování. Celková maximální hmotnost vozu může činit až 38 tun, jeho kapacita činí téměř 20 tun nákladu a je vybaven hydraulickým jeřábem o nosnosti bezmála 6 tun. Na ložnou plochu lze umístit až 8 palet standardu NATO nebo sklopné lavice pro 24 vojáků. Vůz pohání šestiválcový motor Cummins o výkonu 325 kW, který je spojen s plně automatickou šestistupňovou převodovkou Allison série 4500. Vůz je určen pro provoz v nejnáročnějším terénu i v různých klimatických podmínkách.

Druhým exponátem bude speciální podvozek modelové řady Tatra Force v provedení 4×4 s motorem umístěným před přední nápravou. Jde o podvozkovou platformu Tatra 4×4 s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami určenou pro různá obrněná vozidla. Trojrozměrný prostorový pevný konstrukční celek tvořený centrální nosnou rourou a pomocným žebřinovým rámem je výjimečně odolný proti kroucení a ohybu. Tento celek společně s nezávisle zavěšenými polonápravami dodává vozidlu výjimečnou odolnost proti nárazům a vibracím, chrání nástavby proti kroucení i namáhání a umožňuje rychlou jízdu i v terénu. Maximální hmotnost vozidla s tímto podvozkem může činit až 19 tun, přičemž 10 tun připadá na náklad. Na podvozek je instalován motor Cummins o výkonu 242 kW, který spolupracuje s plně automatickou převodovkou Allison série 3200. Maximální konstrukční rychlost podvozku je 115 km/h.

Kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS i přes pandemickou situaci a celosvětový propad automobilového průmyslu dosáhla v roce 2020 svých výrobních cílů a splnila své závazky vůči zákazníkům. Téměř 60 procent její produkce bylo v minulém roce určeno na export, více než polovina vozů byla určena pro vojenské účely. Loňský rok byl také 170. rokem existence kopřivnické společnosti. Ta si v červnu připomněla své založení v roce 1850. TATRA TRUCKS se tak může pyšnit nejdelší nepřetržitou tradicí výroby kolových dopravních prostředků na světě. V prosinci si pak v Tatrovce připomněli ještě 198. výročí narození svého zakladatele Ignáce Šustaly.

Stěžejním produktem kopřivnické společnosti pro oblast defence je modelová řada Tatra Force dodávaná v konfiguracích 4×4 až 10×10 i více. Vozy řady Force disponují vzduchem přímo chlazenými motory Tatra nebo kapalinou chlazenými jednotkami zahraničních výrobců (např. Cummins). Modelová řada Force může být vybavena kabinami ve standardním provedení nebo pancéřovaném certifikovaném dle standardů NATO, a to ve dvoudveřové nebo čtyřdveřové variantě s kapacitou tří, resp. pěti míst. Obchodní řadu Tatra Tactic představují středně těžké nákladní automobily. Vozidla se vyrábějí v konfiguraci 4×4 a 6×6 s běžnými i pancéřovanými kabinami.  Řada Tactic je vybavena motory Cummins, převodovka může být buď plně automatická nebo manuální. Kabina pojme čtyři osoby a má řadu společných unifikovaných prvků s řadou Tatra Force a lze ji vybavit přídavným pancéřováním.

Řada Tatra Phoenix je stěžejním prvkem civilního výrobního programu společnosti, TATRA TRUCKS ji ovšem nabízí i ve vojenské verzi. Řada Phoenix využívá kombinaci originálního podvozku tatrovácké koncepce v konfiguraci 4×4, 6×6 nebo 8×8 a konstrukčních skupin zahraničních výrobců (např. DAF, Paccar či ZF a Allison). Řada těžkých vozidel Tatra Terra je určena především pro hasičské a záchranářské aplikace nebo stavebnictví, uplatnění však mají i v ozbrojených silách. Základem je originální tatrovácký podvozek s výkyvnými polonápravami opatřený modernizovanou kabinou a vzduchem přímo chlazenými motory Tatra i tatrováckými převodovkami.

Své podvozkové platformy TATRA TRUCKS dodává i pro speciální vojenská vozidla dalších výrobců. Jde například o vozidlo TITUS z produkce Tatra Defence Vehicle, program samohybné houfnice Caesar 8×8 společnosti Nexter Systems nebo kolové samohybné houfnice DANA a DITA z produkce Excalibur Army. Podvozky Tatra pro vojenské aplikace jsou exportovány například do Brazílie, Jordánska, Turecka či Indie, výroba vojenských vozidel Tatra probíhá v Saúdské Arábii.

Význam veletrhu IDEX neustále roste. Svědčí o tom počty vystavovatelů – v roce 2017 mělo na veletrhu své expozice přes 1200 vystavovatelů z více než 57 zemí, o dva roky později již to bylo více než 1300 vystavovatelů ze 62 zemí. Není bez zajímavosti, že v roce 2017 i 2019 společnosti holdingu Czechoslovak Group a automobilka TATRA TRUCKS vystavovaly na největší ploše ze všech českých účastníků a zaujímaly i významné místo mezi evropskými vystavovateli.

 
Akce, výstavy, veletrhy, Autodoprava, Novinky, Technika, Vojenská vozidla , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

ME tahačů 2021 nabývá reálných kontur, pojede se na biopalivo

Přestože loňská sezóna vejde do historie nevyhlášením mistra Evropy, v jejím průběhu uzavřeli promotér šampionátu ETRA (Evropská asociace závodní tahačů), akcionář ADAC Mittelrhein a FIA dohodu ohledně pořádání evropského šampionátu v sezónách 2021 – 2025. Zpráva potěšila i vedení týmu … Číst dále →

číst dále »

I-Shift je i po 20 letech stále průlomovou inovací

Automatizovaná převodovka Volvo Trucks I-Shift je i po 20 letech stále průlomovou inovací Inovace inteligentní automatizované převodovky I-Shift společnosti Volvo Trucks (AMT) jsou i nadále důležitým milníkem v tomto odvětví díky pozitivnímu dopadu na spotřebu paliva, výkon vozidla, bezpečnost a … Číst dále →

číst dále »

Nové vozidlo Scania pro svoz odpadu v Moravské Třebové

Technické služby se musejí v době pandemie potýkat s nárůstem odpadů z domácností. Většinou se jedná o plasty a obalové materiály, které je nutno vyvážet častěji. V Moravské Třebové a okolních obcích tak uvítali nové vozidlo Scania, které pomůže vyřešit narůstající potřebu svozu odpadu.  … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno