Jak si poradit s nadrozměrnou přepravou
Nadrozměrné přepravy jsou pro řadu dopravců zatím spíše neznámou. Svědčí o tom opakující se dotazy našich zákazníků. A není divu. Každá země má svá pravidla, ve kterých je poměrně složité se orientovat. Navíc jejich dodržování podléhá velice přísné kontrole, takže i nepatrně přesahující náklad se může stát noční můrou a udělení vysoké pokuty nemusí být jedinou penalizací.
DKV Euro Service, mezinárodní společnost poskytující služby dopravcům, pomáhá těmto problémům předcházet. Vedle problematiky nadrozměrných přeprav se zaměřuje především na poskytování servisních a tankovacích karet, služby jednotné úhrady mýtného, vratky daně z přidané hodnoty či spotřební daně nebo zajišťování trajektů.
Vzhledem k rozdílným dispozicím silničních sítí jednotlivých evropských států se každá země řídí vlastní specifickou legislativou, která prochází častými změnami. Neexistuje tedy jedno povolení k nadrozměrné přepravě pro celou Evropskou unii, ale je nutné žádat v každé zemi o zvláštní povolení. Stejně tak jsou rozdílné požadavky na označení a vybavení samotné soupravy či doprovodného vozidla.
Přes občasné zpochybňování a zažitou praxi některých dopravců platí v České republice nulová tolerance. To znamená, že pokud náklad i minimálně přesahuje obrysy vozidla (např. u návěsových souprav d 16,5 x š 2,55 x v 4 m), je nezbytné disponovat řádným povolením (Povolení ke zvláštnímu užívání dálnice, silnice nebo místní komunikace). To samé platí i u překročené hmotnosti (např. u soupravy s pěti nápravami je limit 42 tun).
Hned v sousedních státech České republiky ale platí jiné podmínky, a tedy i odlišné limity. Například v Německu, i přes jinak přísnější legislativu, je dovolen přesah jednoho kusu nákladu až do 1,5 m za návěsovou soupravu, aniž by bylo nutné povolení. Ještě větší tolerance pro přesah nákladu panuje v Rakousku. Na Slovensku a v Polsku existují naopak podobně přísná pravidla jako u nás.
K získání povolení stejně jako v následném průběhu samotné přepravy nadrozměrného nákladu je nutné se řídit řadou dalších předpisů. Doba vyřízení odpovídá náročnosti a množství podmínek jednotlivých států. Povolení je tak teoreticky možné v některých státech získat již za pár dnů, nebo naopak za více než měsíc, například v Itálii. Mimochodem ta je co do komplikovanosti na prvním místě před Španělskem a Německem (pokud jde o speciální či roztahovací soupravy).
V případě jakýchkoliv dotazů k této problematice nás můžete kontaktovat.
Tomáš Kněnický
Kateřina Libá
nojo normálně se to ještě dá ukecat ale na novym okruhu v praze si mě cajti hezky vychutnali. Vyselo mi tam auto celej víkend než se to povolení vyřídilo.