Nejdelší nákladní vozidlo ujede denně 1000 km – na zkapalněný plyn

Kuva: Ville Honkonen

Kombinace tahače a návěsu, kterou vlastní Juha a Matti Luokkalaovi, měří působivých 31 metrů. Ve Finsku jsou ale takové rozměry běžné a nejedná se o nic neobvyklého. Toto nákladní vozidlo se však přeci jen něčím liší od ostatních – využívá totiž pohon na zkapalněný plyn, což je v této zemi skutečně vzácné.

Tito podnikatelé působící v rodinné firmě se dozvěděli pozitivní informace o ekologických výhodách plynu a začali se o tuto oblast zajímat. Jejich obava však spočívala v tom, zda toto dlouhé nákladní vozidlo dokáže zdolat trasu měřící 1000 km na jedno natankování, zejména s ohledem na drsné klimatické podmínky v severním Finsku. To předtím nikdo nikdy nezkoušel.

 

Mezi zákazníky společnosti Kuljetus Luokkala s flotilou 23 vozidel a 35–45 řidičů patří finský velkovýrobce mléčných produktů Valio a mezinárodní poskytovatel textilních služeb Lindström. A právě v rámci dopravy pro firmu Lindström společnost Luokkala zjistila, že použití této kombinace tahače a návěsu s délkou 31 metrů může být výhodné.

 

Běžný pracovní den začíná nakládkou v Oulu, které je nejlidnatějším městem v severním Finsku. Z něj je náklad přepraven do Kemi a Rovaniemi, odkud se nákladní vozidlo vrací zpět do Oulu pro další várku. Následně zamíří nákladní vozidlo na jih do města Ylivieska a potom se vrací domů – celková vzdálenost činí 980 km.

 

Po několika měsících provozu již společnost Luokkala ví, že na konci dne zbyde v nádrži ještě 25–30 procent plynu. Spotřeba paliva ji tudíž příjemně překvapila.

„Nákladní vozidlo spotřebuje 27–28 kg / 100 km, což znamená asi 250–300 kg denně. Očekáváme proto, že se nám dodatečné náklady vynaložené na pořízení nákladního vozidla na plyn vrátí za tři až čtyři roky.“

Nákladní vozidlo společnosti Luokkala používá v současné době k pohonu zemní plyn. Státní energetická společnost Gasum však rozšiřuje svou síť bioplynových stanic, která by se snad měla dostat také do severního Finska.

„Naše zkušenosti s nákladním vozidel na plyn jsou natolik pozitivní, že si možná zakoupíme další,“ říká Juha Luokkala.

 

 

 

Kuva: Ville Honkonen
 
Autodoprava, Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Nové termíny závodů českého truck trialu

Nouzová opatření řádně zamíchala termíny akcí, mnoho jich bylo i zrušeno. Dnes kupříkladu probleskla informace, že se ani příští rok nebude konat slavný ženevský autosalon. V tomto kontextu je úctyhodné, a již jsme to ocenili, že organizátoři motoristických závodů se … Číst dále →

číst dále »

Nejdelší nákladní vozidlo ujede denně 1000 km – na zkapalněný plyn

Kombinace tahače a návěsu, kterou vlastní Juha a Matti Luokkalaovi, měří působivých 31 metrů. Ve Finsku jsou ale takové rozměry běžné a nejedná se o nic neobvyklého. Toto nákladní vozidlo se však přeci jen něčím liší od ostatních – využívá … Číst dále →

číst dále »

Kopřivnická TATRA TRUCKS si připomíná 170 let své existence

Automobilka TATRA TRUCKS patří k nejznámějším českým strojírenským podnikům a může se také pyšnit nejdelší nepřetržitou tradicí výroby kolových dopravních prostředků na světě. A právě letošní červen je časem, kdy si kopřivnická společnost připomíná 170. výročí svého vzniku. Během posledních let … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno