Nový motor Scania na plyn

Scania představuje nejnovější plynový motor určený pro dálkovou přepravu

• Nový plynový motor společnosti Scania je navržen pro dálkovou přepravu a stavební segment
• 410 koní a 2 000 Nm – porovnatelné hodnoty s dieselovými motory podobné velikosti
• Servisní interval 45 000 km zajišťuje dlouhou dobu využitelnosti vozidla
Uvedení motorů s označením OC13 je prvním krokem společnosti Scania v představení pohonných jednotek na alternativní paliva. OC13 je založen na osvědčeném 13litrovém motoru Scania. Pracuje v Ottově cyklu se zapalovacími svíčkami a úplným spalováním.

Rostoucí zájem o provozování vozidel na bioplyn nebo zemní plyn v zemích jako je Itálie a Francie je výsledkem lepší dostupnosti, infrastruktury a dobrých hospodářských výsledků přepravních společností. Ale důležité je také hledisko udržitelné přepravy – dokonce i zemní plyn poskytuje snížení emisí CO2 o přibližně 15 procent.

Zásadní technologie

Plynové motory Scania jsou založeny na stechiometrickém spalování, tj. úplném spalování paliva i kyslíku. Stejně jako u benzínového motoru je spalování iniciováno pomocí zapalovacích svíček. K míchání paliva a vzduchu dochází při vstupu do válců.

“Během vývoje jsme se snažili zajistit co nejlepší pocit z řízení,” vysvětluje Folke Fritzson, Senior Engineer společnosti Scania R&D, který je také součástí týmu vyvíjejícího plynové motory společnosti Scania. “Výkon a průběh jeho křivky by měl odpovídat výkonu moderního vznětového motoru.”

Nový 13-litrový plynový motor je k dispozici výhradně s převodovkami Scania Opticruise. To samozřejmě znamená, že rychlost řazení a jízdní komfort je na té nejvyšší úrovní.

Pečlivě promyšlené nádrže

To, jak jsou nádrže řešené, je důležitým aspektem provozu plynového vozidla. Obě nádrže na LNG (zkapalněný zemní plyn) a CNG (stlačený zemní plyn) lze objednat přímo od společnosti Scania. LNG poskytuje větší dojezd, protože ho lze do vozidla natankovat mnohem více.

“Ve spalování neexistuje žádný rozdíl mezi LNG a CNG, ale jsou zde výrazné rozdíly v dojezdu,” říká Fritzson. “U LNG je to až 1100 kilometrů. CNG pak obvykle umožňuje bez natankování ujet 500 kilometrů. I to je ale pro mnoho zákazníků dostatečný rozsah. Například pro regionální přepravu s návratem na základnu a doplňováním paliva každý den. Počet kilometrů, které lze ujet na jedno natankování samozřejmě závisí také na stylu jízdy a profilu trasy. “

Konstruktéři společnosti Scania otočili kvůli dalšímu zvýšení bezpečnosti ventily nádrže proti směru jízdy. Jedná se o zdánlivě jednoduchý, ale přitom důležitý detail, který snižuje riziko poškození těchto ventilů, pokud jsou například zasaženy kameny nebo jinými předměty.

Dlouhé servisní intervaly

Plynové motory, které pracují v Ottově cyklu (s předmícháním paliva a zapalovacími svíčkami), mají většinou kratší servisní intervaly než dieselové jednotky. Scania však dosáhla výrazně delšího servisního intervalu při současném zachování životnosti zapalovacích svíček.

“Při běžném používání jsme stanovili interval 45 000 kilometrů jak pro výměnu zapalovacích svíček, tak pro výměnu oleje,” říká Fritzson. “Toto je výrazné zlepšení oproti předchozí generaci plynových motorů, kde byl interval 30 000 km. Díky tomu má zákazník nižší náklady na údržbu a delší dobu využitelnosti vozidla. “

“Všechno naznačuje, že směřujeme k zásadnímu pokroku v plynových motorech,” říká Henrik Eng, produktový ředitel Scania Trucks. “Všichni nyní mohou těžit z vynikajících jízdních vlastností a pohodlí. Vidíme také, že rychle rostoucí síť čerpacích stanic na LNG/CNG zvyšuje zájem o použití tohoto alternativního paliva. “

Plynové motory jsou obecně tišší než dieselové motory a proto jsou vhodné pro městské prostředí. Nový plynový motor Euro 6 značky Scania splňuje požadavky standardu PIEK pro omezení hluku, který stanoví hladinu hluku nejvýše 72 dB (A) v oblastech s přísnými omezeními hluku.

Zákazníci v České republice a na Slovensku mohou začít objednávat nákladní vozidla s pohonem na LNG/CNG na přelomu roku.

Technická data
OC13 101
Typ motoru řadový
Objem 12.7 l
Pořadí zapalování 1-5-3-6-2-4
Počet válců 6
Ventily na válec 4
Vrtání x zdvih 130 x 160 mm
Typ vačky Normální
Komprese 12.6:1
Vstřikování paliva Bosch
Zpracování emisí Scania EGR a třícestný katalyzátor
Olejová náplň 43 l
Maximální výkon 410 hp (302 kW) při 1,900 ot/min
Maximální točivý moment 2,000 Nm při 1,100–1,400 ot/min

 
Autodoprava, Technika, Vývojové trendy , , , Zobrazit komentáře

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

TANKUJTE BEZ FRONT. NAFTA ZA SUPER CENY A K DISPOZICI JE I HVO100!

V Červeném Kříži u Jihlavy funguje od ledna tohoto roku nová čerpací stanice. Jedná se o společný projekt společnosti NIKEY, provozovatele sítě čerpacích stanic a mycích center, a společnosti EUROWAG, předního poskytovatele platebních řešení pro nákladní dopravu v rámci celé Evropy. Jedná … Číst dále →

číst dále »

DHL rozšiřuje svůj udržitelný vozový park v Německu o 178 nových vozidel IVECO S-WAY CNG

  Skupina DHL objednala pro svou divizi Post & Parcel Germany celkem 178 nových vozů IVECO S-Way CNG.   Technologie stlačeného zemního plynu je v současné době nejvyspělejší na trhu, a proto je infrastruktura rozvinutější a vozidla snadněji dostupná ve … Číst dále →

číst dále »

Tatra Trucks investuje 700 milionů korun do výrobních technologií pro dosažení objemu produkce až 2500 vozů za rok

Kopřivnická automobilka odstartovala investice do špičkového strojního vybavení, aby zefektivnila výrobní procesy a zvýšila objem produkce až na 2500 vozidel za rok. Tatra také spustila rozsáhlý proces digitalizace výroby s využitím moderních systémů podnikového řízení a chystá modernizace a úpravy … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno