Od kozlíku pro kočího až po řídící centrálu ve stylu hig-tech : jak se změnilo pracoviště řidiče nákladního auta za desítky let

Jak se pracoviště řidičů nákladních vozů v průběhu desetiletí mění! Kokpity a volanty jednotlivých modelů také ukazují technický pokrok, který vozidla dosáhla za celá desetiletí. Odborníci dnes ovládací panel nazývají Human Machine Interface (HMI), tedy česky rozhraní mezi člověkem a strojem. Neustálé zlepšování ergonomie, snadné používání a vytváření sítí uvnitř i vně vozidla je zde zřejmým cílem.

Lakovaná palubní deska z plechu, velký a tenký bakelitový volant, různě tvarované spínače, nemluvě o popelníku! Tak vypadaly první kokpity těžkých nákladních vozidel s krátkou kapotou, zvaných „Kutzhauber“, před více než 60 lety. Tato vozidla byla vyráběna od roku 1958 až do 90.let a díky své robustnosti jsou stále legendární.

Na obrázku nahoře: kokpit Mercedes-Benz typ 1924 z roku 1972. Z tohoto pracoviště řidič sledoval práci nezničitelného „afrického motoru“ OM355 pod krátkou kapotou.

Dále, výsledkem snahy o funkčnost a přehlednost, vidíme volant a přístrojovou desku tzv.lehké třídy (Leichte Klasse – LK). Tohoto předchůdce nynějšího Atega vyráběl Mercedes-Benz v letech 1984 až 1998. Můžete vidět pracoviště řidiče tahače Mercedes-Benz 1317, které bylo vyrobeno v roce 1989. Typické jsou hnědé tóny 80. let, skromný počet spínačů a funkční a výstražné kontrolky, umístěné v horní části kokpitu.

.

Významný modernizační krok, který představuje druhá generace vozu Mercedes-Benz Actros. Z montážní linky sjížděla v letech 2003 až 2008. Volant obsahoval airbag řidiče, ergonomie pracoviště dosáhla nové úrovně. Sedadla, volant, panel spínačů – počet prvků může být již individuálně konfigurován pro příslušného řidiče a oblast použití. Palubní deska se prakticky roztáhla kolem řidiče, takže úžasný počet ovládacích prvků byl vždy na dosah. Koncept zobrazování údajů o vozidle se také významně rozvinul s prvním digitálním centrálním displejem, který vizualizoval například výběr rychlostního stupně a práci asistenčních systémů.

Téměř úplně digitalizované pracoviště řidiče představuje tzv. Multimediální kokpit páté generace Actrosu, který byl představen v roce 2018. Klasický přístrojový panel nahrazují dvě obrazovky s vysokým rozlišením. Zobrazovací mód centrálního displeje si může řidič individuálně nastavit a díky jasné barevné grafice vidí přehledně informace o práci asistenčních systémů, jako je asistent řízení  Active Drive Assist nebo prediktivní tempomat Predictive Powertrain Control. Boční, sekundární displej je dotykový a lze jej ovládat jako chytrý telefon. Tlačítka pro rychlý skok na požadovanou funkci zjednodušují ovládání. To multifunkční volant se zase vyvinul v ovládací jednotku pro řadu funkcí. Kompletně přepracované rozhraní HMI nového Actrosu zahrnuje také dva displeje systému kamerových zpětných zrcátek MirrorCam ve velkém formátu na sloupcích A. Nejenže zobrazují provoz za vámi: speciální displeje vám pomáhají předjíždět, otočné části obrazu a variabilní širokoúhlé formáty digitálních zpětných zrcátek pomohou bezpečněji zatáčet a manévrovat. Multimediální kokpit také tvoří rozhraní s vnějším světem: aplikace pomáhají řidiči při plnění jeho přepravních úkolů. Současně je kamion trvale připojen k cloudu prostřednictvím svého datového centra Truck Data Center – technického základu pro konektivitu, kterou využívají telematické systémy jako je Fleetboard a Mercedes-Benz Uptime.

 
Autodoprava, Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , , Zobrazit komentáře

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

DAKAR 2022 – ostravský tým FESH FESH si veze domů 12. místo

V pátek 14. ledna dojeli účastníci Rallye DAKAR do cíle. Ostravský tým FESH FESH si odváží z kategorie kamionů 12. místo. Všech 12 náročných etap zvládla litevská posádka s vozidlem Tatra Jamal se startovním číslem 529. Tatra 815 „Puma“ v závodě DAKAR Classic dojela … Číst dále →

číst dále »

Poslední etapa ve znamení jedniček

Jeddah/Chvalín – S jedničkami zakončil poslední 12. etapu severočeský tým MKR Technology letošní 44. ročník Rallye Dakar. Pilot Pascal de Baar závěrečnou rychlostní prověrku projel v 11. nejrychlejším čase a úspěšně dostal svůj renault do cílové Džiddy. V konečném ranku se po všech … Číst dále →

číst dále »

Aleš Loprais v cíli Dakaru 2022: Děkujeme všem

Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Petr Pokora s Pragou v barvách Instaforex Loprais Praga Teamu dokončili Rally Dakar 2022 na 21. místě v kategorii kamionů. Ze souboje o nejvyšší příčky je vyřadily v závěrečné čtvrtině soutěže technické problémy. Po … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno