Scania – ASKO NASAZUJE ELEKTRICKÁ NÁKLADNÍ VOZIDLA SCANIA S PALIVOVÝMI ČLÁNKY

Jakým způsobem funguje elektrické nákladní vozidlo s vodíkovými palivovými články?Elektrifikace, automatizace a různá řešení využívající hybridní a alternativní paliva již přitahují velkou pozornost. Jedna z možností však byla ve srovnání s ostatními doposud mírně přehlížena – a sice technologie vodíkových palivových článků

V jejím případě jsou plně elektrická nákladní vozidla vybavena elektrickou pohonnou jednotkou a energie je přeměňována na elektřinu z vodíku obsaženého v palivových článcích integrovaných na vozidlech. Nákladní vozidlo s pohonem na palivové články je rovněž vybaveno akumulátorem pro případ potřeby dodatečného výkonu a také pro účely rekuperace elektrické energie při brzdění.

Hedvig Paradis, vedoucí divize nových obchodních konceptů s titulem PhD v oboru technologie palivových článků z Lundské univerzity, studuje a pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti již několik let. Je nadšená jejím potenciálem.

„Různí zákazníci v různých regionech po celém světě budou potřebovat různá řešení a technologie vodíkových palivových článků může být jedním z těchto řešení. Například v Japonsku, Jižní Koreji a Kalifornii vidíme trend spočívající v prosazování řešení využívajících vodík a výstavbě vodíkových čerpacích stanic,“ říká.

Možnosti

Hlavní předností řešení, která využívají vodík, je fakt, že se jedná o technologii s nulovými emisemi. Nákladní vozidlo totiž produkuje pouze vodu. Tato výhoda vychází ze skutečnosti, že vodík je vyráběn obnovitelným způsobem.

Dalším velkým pozitivem u vozidel s pohonem na vodíkové palivové články a důvodem rostoucího zájmu je to, že se pyšní vlastnostmi srovnatelnými s konvenčními vozidly, co se týče například způsobů doplňování paliva a budování infrastruktury. Tento přínos je atraktivní zejména pro ty, kdo neradi provádějí velké změny, jež některé nové technologie vyžadují.

Výzvy

Hlavní problém spočívá v tom, jak a kde se vodíkové palivo vyrábí.

„Vodíkové čerpací stanice nejsou dosud příliš rozšířeny, přestože vzniká čím dál rozsáhlejší infrastruktura. Některé společnosti, jako je Asko, budují vlastní čerpací stanice, takže mají kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Obecně je třeba neustále přicházet s udržitelnými řešeními, která budou mít menší dopad na životní prostředí.“

Tato technologie má však i další úskalí, neboť vyžaduje velký prostor na nákladním vozidle nebo autobusu pro vodíkové nádrže. Řešení, které je v současné době k dispozici, zabírá kvůli zajištění dostatečného dojezdu mnoho prostoru, jenž by se mohl jinak využít pro přepravu zboží nebo osob.

Způsob fungování

1.    Palivový článek vytváří elektřinu pomocí elektrochemického procesu využívajícího vodík a kyslík.

2.    Elektrická energie generovaná palivovými články pohání elektrickou pohonnou jednotku. Systém rovněž obsahuje akumulátor s vyrovnávacím modulem.

3.    Jedinými emisemi je čistá voda.

 
Autodoprava, Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Toyota Motor Corporation vyvíjí nákladní automobil na palivové články ve spolupráci s japonským specialistou na užitková vozidla Hino Motors.

Těžký kamion by měl mít bez škodlivin a emisí CO2 dojezd až do 600 km, Nákladní automobil je založen na modelech Hino Profia a Toyota Mirai, takže využívá silných stránek, které obě společnosti v průběhu let kultivovaly. Podvozek musel být … Číst dále →

číst dále »

Ženevou to začalo…

Tak se nám ten kalendář akcí nějak hroutí. Ženevský autosalon byl první kostičkou domina, která spustila lavinu a brněnský Motosalon byl patrně na delší dobu poslední výstavou, na kterou jsme se mohli jít podívat. Mimo společenské akce, koncerty, rušené šampionáty … Číst dále →

číst dále »

Řidič ten tvrdý chleba má…

Právě v těchto těžkých dnech pro Evropu ale i další země se ukazuje, jak důležitá je kamiónová doprava pro zásobování. Teď není důležité zásobovat výrobní linky výrobními díly, ale především obchody potravinami a nemocnice a lékárny léky i zdravotnickými potřebami, … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno