Scania – ASKO NASAZUJE ELEKTRICKÁ NÁKLADNÍ VOZIDLA SCANIA S PALIVOVÝMI ČLÁNKY

Jakým způsobem funguje elektrické nákladní vozidlo s vodíkovými palivovými články?Elektrifikace, automatizace a různá řešení využívající hybridní a alternativní paliva již přitahují velkou pozornost. Jedna z možností však byla ve srovnání s ostatními doposud mírně přehlížena – a sice technologie vodíkových palivových článků

V jejím případě jsou plně elektrická nákladní vozidla vybavena elektrickou pohonnou jednotkou a energie je přeměňována na elektřinu z vodíku obsaženého v palivových článcích integrovaných na vozidlech. Nákladní vozidlo s pohonem na palivové články je rovněž vybaveno akumulátorem pro případ potřeby dodatečného výkonu a také pro účely rekuperace elektrické energie při brzdění.

Hedvig Paradis, vedoucí divize nových obchodních konceptů s titulem PhD v oboru technologie palivových článků z Lundské univerzity, studuje a pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti již několik let. Je nadšená jejím potenciálem.

„Různí zákazníci v různých regionech po celém světě budou potřebovat různá řešení a technologie vodíkových palivových článků může být jedním z těchto řešení. Například v Japonsku, Jižní Koreji a Kalifornii vidíme trend spočívající v prosazování řešení využívajících vodík a výstavbě vodíkových čerpacích stanic,“ říká.

Možnosti

Hlavní předností řešení, která využívají vodík, je fakt, že se jedná o technologii s nulovými emisemi. Nákladní vozidlo totiž produkuje pouze vodu. Tato výhoda vychází ze skutečnosti, že vodík je vyráběn obnovitelným způsobem.

Dalším velkým pozitivem u vozidel s pohonem na vodíkové palivové články a důvodem rostoucího zájmu je to, že se pyšní vlastnostmi srovnatelnými s konvenčními vozidly, co se týče například způsobů doplňování paliva a budování infrastruktury. Tento přínos je atraktivní zejména pro ty, kdo neradi provádějí velké změny, jež některé nové technologie vyžadují.

Výzvy

Hlavní problém spočívá v tom, jak a kde se vodíkové palivo vyrábí.

„Vodíkové čerpací stanice nejsou dosud příliš rozšířeny, přestože vzniká čím dál rozsáhlejší infrastruktura. Některé společnosti, jako je Asko, budují vlastní čerpací stanice, takže mají kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Obecně je třeba neustále přicházet s udržitelnými řešeními, která budou mít menší dopad na životní prostředí.“

Tato technologie má však i další úskalí, neboť vyžaduje velký prostor na nákladním vozidle nebo autobusu pro vodíkové nádrže. Řešení, které je v současné době k dispozici, zabírá kvůli zajištění dostatečného dojezdu mnoho prostoru, jenž by se mohl jinak využít pro přepravu zboží nebo osob.

Způsob fungování

1.    Palivový článek vytváří elektřinu pomocí elektrochemického procesu využívajícího vodík a kyslík.

2.    Elektrická energie generovaná palivovými články pohání elektrickou pohonnou jednotku. Systém rovněž obsahuje akumulátor s vyrovnávacím modulem.

3.    Jedinými emisemi je čistá voda.

 
Autodoprava, Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

TATRA A BUGGYRA JEDOU DÁL!

Společnosti TATRA TRUCKS a. s. a Buggyra Racing zastoupené ředitelem a předsedou představenstva Ing. Pavlem Lazarem a týmovým manažerem Janem Kalivodou, podepsaly v těchto dnech novou, dvouletou smlouvu o spolupráci. V praxi to znamená další pokračování úspěšného projektu, který v … Číst dále →

číst dále »

Nové termíny závodů českého truck trialu

Nouzová opatření řádně zamíchala termíny akcí, mnoho jich bylo i zrušeno. Dnes kupříkladu probleskla informace, že se ani příští rok nebude konat slavný ženevský autosalon. V tomto kontextu je úctyhodné, a již jsme to ocenili, že organizátoři motoristických závodů se … Číst dále →

číst dále »

Nejdelší nákladní vozidlo ujede denně 1000 km – na zkapalněný plyn

Kombinace tahače a návěsu, kterou vlastní Juha a Matti Luokkalaovi, měří působivých 31 metrů. Ve Finsku jsou ale takové rozměry běžné a nejedná se o nic neobvyklého. Toto nákladní vozidlo se však přeci jen něčím liší od ostatních – využívá … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno