Scania demonstruje vývoj kabin řidiče

Vývoj interiéru kabiny ve vozidlech Scania

Když nahlédneme do kabiny nákladního vozidla Scania z 50-tých let minulého století, uvědomíme si, jak moc se s postupem času zdokonalil zážitek řidiče. Manažerka pro ergonomii vozidel ve společnosti Scania, Anna Selmarkerová nás po jednotlivých desetiletích provede revolučním vývojem palubní desky.

50. léta
“Palubní deska byla sice hezká, ale ne příliš praktická. Tvořil ji převážně lesklý kovový povrch, který dobře vypadal, ale v slunečném počasí zřejmě dost výrazně odrážel světlo. Ciferníky přístrojů měly chromované lemování, což je klasický motiv, kterým se inspirujeme dodnes. Volant se také mohl pochlubit atraktivním vzhledem, přestože na dlouhé cesty nebyl moc pohodlný. Celý přístrojový panel se vyznačoval vertikální orientací, podobně jako v případě současných nákladních vozidel.”

 

 

60.léta
“Hlavní změnou byl v tomto případě plošší volant i přístrojový panel. Tlačítka, podobně jako v 50-tých letech, byla však malá a chybělo jim označení. Řidič si tedy musel pamatovat, na co které slouží, a nemohl se spoléhat na příslušné symboly, jako je tomu dnes. I delší jízda musela být nepohodlná, protože sedadla nebyla odpružená a ani sloupek řazení se nedal nastavit.

 

 

 

 

70. léta
“Potřeba stále delších jízd předznamenala začátky komfortnějšího prostředí pro řidiče tak, jak ho známe dnes. Palubní deska byla tvořena z měkkého plastu černé barvy, který působil luxusněji a zaručoval i jistou míru ochrany při nárazu. Tlačítka byla větší a označena symboly, které informovaly o jejich funkci. Začal se objevovat i středový pult. Nabízel řidiči výborné úložné řešení, ale zároveň omezoval volnost pohybu v kabině. ”

 

 

80. léta
“Tady už vidíme obrovské změny, především s příchodem série 3. Tehdy jsme poprvé představili unikátní zaoblenou jednolitou palubní desku, kterou se vozidla Scania proslavila. Kabina se zároveň vyznačovala mnohem vyšší úrovní luxusu. Nabízela například sedadla s lepší oporou, možnost nastavení sloupku řízení a množství měkkých plastových povrchů. ”

 

 

90. léta
“Zachovala se jednolitá, vertikálně orientovaná palubní deska podobná té z 80. let, zaručující jednodušší a pohodlnější přístup k neustále rostoucímu počtu ovládacích tlačítek. Palubní deska a jednotlivé přístroje byly velmi přehledně uspořádány a snadno se obsluhovaly. Stále se zde však nacházel i středový pult, který znesnadňoval pohyb dozadu a do strany. ”

 

 

 

Součastnost
“Tato kabina je kombinací maximálního luxusu a pohodlí. Velké množství textilního čalounění a měkkých plastových povrchů vytváří příjemné prostředí pro řidiče. Díky jednolité palubní desce je vše na dosah ruky. Disponuje dokonce i dvěma mírně vystupujícími liniemi, které vedou ruku při hledání jednotlivých ovládacích prvků a dodávají jí stabilitu. Vše je přehledně označeno, přičemž mnohé důležité funkce jsou prakticky zakomponované do volantu. Sedadla, připomínající spíše pohodlná křesla, nabízejí optimální možnosti nastavování a pneumatické odpružení. Jejich celkové pohodlí zvyšují i bezpečnostní pásy zabudované přímo do sedadla.”

 
Autodoprava, Technika, Vývojové trendy , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Macík s Brabcem museli odevzdat klíčky od svých závoďáků

Dakar odstartuje v Peru až 6. ledna, ale závodní stroje týmu Big Shock Racing už se vydaly na cestu. Ve francouzském přístavu Le Havre proběhlo dakarské nalodění téměř 600 vozidel na trajekt směřující do Limy. Ten se přes noc stal nejexkluzivnějším plovoucím parkovištěm v celém Atlantickém oceánu. Nechyběla ani kompletní sestava týmu Big Shock Racing. Martin Macík odevzdal klíčky od svého černožlutého Liazu s číslem 504, přezdívaného Franta. Jan Brabec se rozloučil s Maruškou, motorkou Husqvarna ozdobenou číslem 46.

číst dále »

Severočeská technika míří na 41. ročník Rallye Dakar

41. ročník slavného Dakaru odstartuje 6. ledna a severočeský tým MKR Technology na něm bude opět mít trojici závodních kamionů, která bude chtít bojovat o pódiová umístění.

číst dále »

České Tatrovky ve Švédsku

Vozidla značky TATRA patří mezi české výrobky, které se proslavily po celém světě. Ve Švédsku se tatrovky nyní podílejí například na těžbě měděné rudy a propagují zde nejen kopřivnického výrobce a Česko, ale také známé české osobnosti, po kterých jsou pojmenované.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno