Scania demonstruje vývoj kabin řidiče

Vývoj interiéru kabiny ve vozidlech Scania

Když nahlédneme do kabiny nákladního vozidla Scania z 50-tých let minulého století, uvědomíme si, jak moc se s postupem času zdokonalil zážitek řidiče. Manažerka pro ergonomii vozidel ve společnosti Scania, Anna Selmarkerová nás po jednotlivých desetiletích provede revolučním vývojem palubní desky.

50. léta
“Palubní deska byla sice hezká, ale ne příliš praktická. Tvořil ji převážně lesklý kovový povrch, který dobře vypadal, ale v slunečném počasí zřejmě dost výrazně odrážel světlo. Ciferníky přístrojů měly chromované lemování, což je klasický motiv, kterým se inspirujeme dodnes. Volant se také mohl pochlubit atraktivním vzhledem, přestože na dlouhé cesty nebyl moc pohodlný. Celý přístrojový panel se vyznačoval vertikální orientací, podobně jako v případě současných nákladních vozidel.”

 

 

60.léta
“Hlavní změnou byl v tomto případě plošší volant i přístrojový panel. Tlačítka, podobně jako v 50-tých letech, byla však malá a chybělo jim označení. Řidič si tedy musel pamatovat, na co které slouží, a nemohl se spoléhat na příslušné symboly, jako je tomu dnes. I delší jízda musela být nepohodlná, protože sedadla nebyla odpružená a ani sloupek řazení se nedal nastavit.

 

 

 

 

70. léta
“Potřeba stále delších jízd předznamenala začátky komfortnějšího prostředí pro řidiče tak, jak ho známe dnes. Palubní deska byla tvořena z měkkého plastu černé barvy, který působil luxusněji a zaručoval i jistou míru ochrany při nárazu. Tlačítka byla větší a označena symboly, které informovaly o jejich funkci. Začal se objevovat i středový pult. Nabízel řidiči výborné úložné řešení, ale zároveň omezoval volnost pohybu v kabině. ”

 

 

80. léta
“Tady už vidíme obrovské změny, především s příchodem série 3. Tehdy jsme poprvé představili unikátní zaoblenou jednolitou palubní desku, kterou se vozidla Scania proslavila. Kabina se zároveň vyznačovala mnohem vyšší úrovní luxusu. Nabízela například sedadla s lepší oporou, možnost nastavení sloupku řízení a množství měkkých plastových povrchů. ”

 

 

90. léta
“Zachovala se jednolitá, vertikálně orientovaná palubní deska podobná té z 80. let, zaručující jednodušší a pohodlnější přístup k neustále rostoucímu počtu ovládacích tlačítek. Palubní deska a jednotlivé přístroje byly velmi přehledně uspořádány a snadno se obsluhovaly. Stále se zde však nacházel i středový pult, který znesnadňoval pohyb dozadu a do strany. ”

 

 

 

Součastnost
“Tato kabina je kombinací maximálního luxusu a pohodlí. Velké množství textilního čalounění a měkkých plastových povrchů vytváří příjemné prostředí pro řidiče. Díky jednolité palubní desce je vše na dosah ruky. Disponuje dokonce i dvěma mírně vystupujícími liniemi, které vedou ruku při hledání jednotlivých ovládacích prvků a dodávají jí stabilitu. Vše je přehledně označeno, přičemž mnohé důležité funkce jsou prakticky zakomponované do volantu. Sedadla, připomínající spíše pohodlná křesla, nabízejí optimální možnosti nastavování a pneumatické odpružení. Jejich celkové pohodlí zvyšují i bezpečnostní pásy zabudované přímo do sedadla.”

 
Autodoprava, Technika, Vývojové trendy , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Big Shock balí na Dakar i s motorkářem Brabcem

15.11.2017 proběhla oficiální tisková konference našeho týmu BIG SHOCK RACING k Dakaru 2018. Představeno bylo hned několik novinek, jako je nový motor ve Frantovi, nové doprovodné vozidlo MINI Countryman SD v týmových barvách nebo třeba týmové hodinky značky PRIM od Elton hodinářská a. s., které půjdou do prodeje pro veřejnost! Vše můžete vidět na fotkách, které se vážně povedly.

číst dále »

MKR Technology představuje 3 kamiony pro Dakar 2018

Už jen několik dnů zbývá do reálného odjezdu na Rally Dakar. Program teď plní týmové prezentace a představení posádek pro nový ročník věhlasné rally. Ta sice startuje až v lednu, ale poslední listopadový víkend odplouvá veškerá technika do Jižní Ameriky. Severočeský konstruktérský tým MKR Technology do boje o beduína vysílá trojici závodních kamionů, které budou pilotovat holandští jezdci. Na palubě ale nebude chybět ani domácí zástupce, Roudničan Daniel Kozlovský.

číst dále »

Silniční vlaky Scania v Brazílii

Scania v Brazílii uvedla na trh vozidlo Super Road R 620 6 × 4, vybavené motorem V8. Souprava tahače s přívěsy je vybavena nejméně 11 nápravami pro nosnost až 91 tun.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno