SCANIA – První elektrifikovaná cesta je těsně před spuštěním

První elektrifikovaná cesta je těsně před spuštěním

image001Elektrifikovaná cesta pro těžká nákladní vozidla ve švédském vnitrozemí je téměř dokončena. První elektricky poháněné kamiony se v květnu začnou testovat na dva kilometry dlouhé dráze, která se nachází na běžné silnici u města Gävle. Projekt je první svého druhu na celém světě.

Na dálnici E16, která leží nedaleko města Gävle ve švédském vnitrozemí, jsou závěrečné přípravy pro elektrifikované silnice těžkých nákladních vozidel v plném proudu. Jakmile bude nadzemní elektrické vedení natažené na dva kilometry dlouhý úsek osazený sloupy, bude vše připraveno pro první zkušební jízdy elektricky poháněných nákladních automobilů Scania, které jsou vybaveny pantografy, podobně jako nám dobře známé trolejbusy a tramvaje.

“Po dvou letech nepřetržitého testování, chceme demonstrovat potenciál provozu těžkých vozidel bez použití fosilních paliv za pomocí elektrifikace,” říká Anders Berndtsson, stratég divize pro výzkum a inovaci švédského dopravního úřadu Trafikverket, který je jedním z hlavních sponzorů projektu.

Každý kamion v rámci projektu bude poháněn přes sběrač elektrického proudu namontovaný na rámu kabiny. Tyto pantografy jsou připojeny k nadzemnímu vedení, které se nachází nad pravým pruhem testovací silnice. Pro větší flexibilitu budou kamiony vybaveny i elektrickým hybridním pohonem vyvinutým společností Scania.

Krása tohoto systému spočívá v tom, že umožňuje nákladním automobilům jezdit jako elektrická vozidla, když se nacházejí na elektrifikované silnici, nebo jako hybridní vozidla v případě běžných silnic. Na rozdíl od staromódních městských trolejbusů, lze připojit i odpojit tahač od elektrického vedení kdykoliv během jízdy.

Mimo elektrifikované silnice je vůz poháněn spalovacím motorem nebo elektromotorem na baterie. To samé platí, když chce řidič předjíždět jiné vozidlo, které se také nachází na elektrifikované silnici.

“Při předjíždění je sběrač odpojen a nákladní vůz se chová jako klasický hybrid,” říká Christer Thoren z oddělení Hybrid Systems Development společnosti Scania. “Když předjedete vozidlo, vrátíte se do svého jízdního pruhu, automaticky se znovu připojíte k vedení a pokračujete v jízdě na elektřinu.”

Tato technologie známá jako vodivý elektrický přenos, byla vyvinuta firmou Siemens, která ve spolupráci se společností Scania prováděla četné zkoušky na elektrických vysokozdvižných vozících. Tyto zkoušky se od roku 2013 prováděly ve výzkumném středisku nedaleko Berlína.
Nákladní automobily poháněné elektřinou jsou oproti agregátům na fosilní paliva schopny snížit emise o 80 až 90 procent a spotřebu energie o 50 a více procent.

“Pokud vše půjde podle plánu, brzy uvidíme více elektrifikovaných úseků zejména na dálnicích, kde je velký provoz,” říká Thoren. “V Německu je opravdu veliký zájem o zavedení této technologie na dálnicích. Hlavním důvodem je, že elektrifikovaná dálnice výrazně přispěje ke snížení dnešních emisí. “

Jedním ze švédských národních cílů je zavést do roku 2030 vozový park, který bude zcela nezávislý na fosilních palivech. Přechod celého společenství na nefosilní paliva by se tak měl uskutečnit do roku 2050. Tyto cíle inspirovaly celý projekt elektrifikovaných silnic.

“Doufáme, že test ukáže funkčnost elektrifikovaných silnic a že z technického hlediska bezpečně pracují ve spojení s jinými druhy dopravy,” říká Berndtsson. “Hlavním přínosem projektu je, že jsme urychlili proces elektrifikovaných silnic. Získáme tak velmi dobrý základ pro rozhodování o tom, jak vyřešit problém emisí oxidu uhličitého z těžkých nákladních vozidel.”

 
Autodoprava, Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Frigoblock spolupracuje s Mercedes-Benz na chlazení prvních kamionů eActros napájených bateriemi

Nová téměř sériová nákladní vozidla Mercedes-Benz eActros s chladicími systémy Frigoblock zahájila potravinářskou logistiku pro zákazníky v Německu a Nizozemsku. Essen, Německo, 4. listopadu 2021 – Frigoblock, jeden z předních výrobců dopravních chladicích jednotek v Evropě a značka Thermo King®, … Číst dále →

číst dále »

DAKAR 2022 – FESH FESH S HISTORICKY NEJVĚTŠÍ FLOTILOU

44. ročních Rallye DAKAR se blíží mílovými kroky. Odstartuje 2. ledna 2022 a profesionální závodní tým FESH FESH na něj vypravuje historicky největší flotilu, co se týká počtu závodních speciálů a doprovodných vozů. V době vydání tiskové zprávy je flotila vozidel … Číst dále →

číst dále »

Dodáno již 300 elektricky poháněných nákladních vozidel! Daimler Truck a FUSO eCanter dosáhly dalšího milníku v elektromobilitě

Stuttgart/Tokio/Praha – Společnost Daimler Truck vynakládá veškeré síly, aby závod k nulovým emisím vyhrála. Dobrým příkladem je FUSO eCanter, lehké nákladní vozidlo se zcela elektrickým pohonem. Počet vozidel z malosériové výroby předaných zákazníkům na celém světě nyní překročil už hranici tří set. … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno