Výzkum odpočinku pro bezpečnost řidiče
Veterán řidič Kent Persson má dobré spojení – doslova. Celkově je k tělu připojeno celkem 13 snímačů, zatímco další tři kamery monitorují každé jeho pohyby na obličeji za volantem. Ale i když se zdá, že je pod tlakem, rád trpí tímto utrpením.
Persson je jedním z deseti řidičů zapojených do průkopnického evropského výzkumného projektu vedeného švédským Národním institutem pro výzkum silnic a dopravy. Cílem studie společnosti Scania je zjistit, jak odpočivají autonómní řidiči nákladních automobilů, a také určit způsoby odpočinku. Jedná se však pouze o jeden z mnoha aspektů tohoto rozsáhlého výzkumného projektu. Mezi další cíle patří další zvyšování algoritmů detekce emocí pro pozitivní, agitované, strachové a neutrální stavy mysli a využití dat projektu k vývoji existujících algoritmů detekce spánku. Další oblastí studia je pochopení, proč je řidič rozptýlen a také pomocí shromážděných údajů, zjistit, zda specifické silniční funkce pravděpodobně způsobí určité stavy řidiče.
Řízení a odpočinek
Během intenzivního 24denního zkušebního období se deset řidičů stalo řidičem nové generace nákladních automobilů Scania S 500, které cestují 460 kilometrů denně po dobu pěti a půl až šesti hodin. Každý řidič byl naplánován na dva po sobě jdoucí testy. Jako výchozí bod, účastníci nejprve vezmou kolo jízdního simulátoru jako kognitivní předběžný test. Pak první den testu řídí vůz do poloviny, když sedí zbytek cesty. Během té doby, další řidič je ve vedení, simulaci autonomní jízdní podmínky. Za tímto účelem mezi oběma řidiči není povolena žádná komunikace. Následující den je řidič sám v kabině po celou cestu. Když se ovladače vracejí, jsou znovu testovány na simulátoru.
“Na konci dne bychom očekávali, že řidič bude více unavený, a to ještě více, když bude za volantem po dobu šesti hodin,” říká Expert kognitivní inženýr Stas Krupenia, který vede výzkumný projekt ve Scanii . “Doufáme, že pozitivní účinky odpočinku určíme měřitelným způsobem. V současné době definujeme pouze odpočinek jako nefunkční a ne jako fyzický a duševní stav. “
Obrovské množství dat
Pro sledování a detekci a jejich fyzické námahy jsou řidiči propojeni řadou elektrod, které sledují jejich srdeční frekvenci, galvanickou odezvu pokožky (elektrické změny na kůži, které mohou způsobit pocení, například), napětí v rameni a mrkání oka. Každý řidič je také vybaven monitorem zápěstí, který zaznamenává srdeční frekvenci, pot a další parametry. Mezitím tři kamery pozorně sledují řidiče a na cestě musí každých pět minut zaznamenávat, jak ospalí se cítí. Celkově to generuje obrovské množství dat – přibližně tři terabajty za zkušební den -, které budou analyzovány tak, aby určily odpočinek řidiče, stres, ospalost a emoční stav. Vědci tak doufají, že budou hrát důležitou roli v pokračujícím úsilí o zlepšení bezpečnosti řidiče a silničního provozu.
Na výzkumném projektu se také podílejí École polytechnique fédérale de Lausanne, Stockholmská univerzita, Univerzita v Uppsale, Univerzita v Chemnitzi, Centrum pro výzkum a technologii Hellas, Smart Eye, Ford a TomTom.