Tahač s návěsem, nebo nákladní vozidlo s přívěsem ?

Tahač

Tahač návěsů 4×2, 6×2, 6×4, ale třeba i 8 x6 – speciály v každodením použití

Stovky tahačů na prodej či pronájem na www.TipTrucker.cz

Říkáme jim TIRÁK, KAMION, NÁKLAĎÁK, SOUPRAVA, TRUCK, TAHAČ, nebo třeba jen MAŠINA – co o nich víme a co pro nás znamenají?

Na zčátek něco teorie, co říká wikipedie?

Obecně pod pojmem Kamion nebo kamión (anglicky truck) je v odborné terminologii jízdní souprava nákladního automobilu s celkovou hmotností nad 12 tun s návěsem nebo přívěsem.

Čtěte také:

speciál: Rally DAKAR 2011

konečné sestavy týmů na DAKAR 2011

Jak to vlastně je s DAKAREM?

Pro kamiony je celosvětově nejrozšířenější typ přípojného vozidla návěs.

Čtěte také: Lehký návěs Schmitz

Souprava tahače s návěsemNávěs pro kamion leží částí své hmotnosti, na  točně, tedy na nápravě jiného vozidla (sedlového tahače nebo jiného přípojného vozidla vybaveného točnou). K tažení návěsu je uzpůsoben sedlový tahač – slengově “koník”, což je vozidlo s točnou nad zadní nápravou (nápravami). Přívěs tandemový má oj pevně spojenu s kostrou a všemi nápravami vleku.

Přívěs

Přívěs klasický nebo-li s řízenou nápravou je nejstarším typem přípojného vozidla pro moderní kamion. Technicky je nejpodobnější vleku za traktor. Má řiditelnou oj a proto minimálně dvě nápravy z nichž alespoň jednu na kostře vleku a jednu na řiditelné oji.

Výbava vozidla

Je zpravidla zcela podřízena potřebám dálkové přepravy. Vozidla jsou často vybavena i více nádržemi schopnými pojmout dostatečné množství paliva na dlouhé trasy (volitelně od sta až k 1500 litrům paliva). Potřeba nízké poruchovosti a maximální životnosti vybavila kamiony vznětovými pomaluběžnými motory značného zdvihového objemu (v průměru od 11000 do 16000 ccm) s životností i několika miliónů km. Pro běh motorů o výkonu v průměru od 400 do 600 koňských sil se většinou používá jako palivo motorová nafta. Kabina je vybavena pro život posádky na dlouhých cestách (jednu nebo dvě osoby) a sériově disponuje lehátky nebo prostorem na spaní a druhým, odděleným vytápěním, nezávislým na motoru. Vozidla většinou disponují i tzv. odlehčovací brzdou (viz motorová brzda, retardér).

Rozměry a hmotnost nákladních vozidel

Rozměry a celková hmotnost jízdní soupravy se řídí předpisy příslušných států, kde je kamion provozován.

Rozdíly zemí světa v normách povolených rozměrů

Evropský typ kamionu má nejpřísněji stanovené rozměrové a hmotnostní limity: Výška 4,0 metrů × šířka 3 metry × délka v závislosti typu soupravy (návěs 16,5 m, tandem 18,5 m, vlek až do 20 metrů). Podmínky se drobně liší i v rámci EU (například v Irsku je maximální výška až 4,5 m, což umožňuje efektivně používat velkoprostorové vícepodlažní návěsy. Některé země tolerují i lehce delší soupravy (např. Nizozemí, Velká Británie, Irsko, Itálie atd.).[zdroj?] Česká republika je dle vzoru Německa z hlediska rozměrů silničních vozidel přísnější. Z hlediska ekologie většina evropských kamionů splňuje normu EURO 3, novější i normu EURO 4 nebo EURO 5. Tato vozidla, splňující přísnější normu, musejí být pro splnění ekologické normy vybaveny buď systémem Selektivní katalytické redukce (SCR), který pro svou činnost potřebuje jako aditivum roztok močoviny (obchodní jméno AdBlue), nebo technologií EGR. Všechny novější Evropské kamiony musí být vybaveny omezovačem rychlosti nastaveným na 85 km/h (55 mph).

US-truck Americký typ kamionu většinou se jedná o jedno-návěsovou soupravu. Tahač je však zpravidla delší než u evropského typu a většinou používá kabinu typu T (to znamená, že má tzv. čumák).

Australský (švédský) typ kamionu má prakticky neomezenou délku a pro dopravy na velké vzdálenosti se běžně používají tzv. silniční vlaky – tedy soupravy s více než jedním přípojným vozidlem (např. tří návěsová souprava).

Země s ekonomikami nezávislými na velkém objemu silniční nákladní přepravy prakticky nemají kamiony kvůli absenci jejich potřeby.

MAN 8x6-special-tahacNadměrný náklad

Úřady jednotlivých zemí mohou povolit i jednorázové (případně s delší platností) výjimky pro rozměry i hmotnost, aby bylo možno přepravit po silnici náklad, který není technicky nebo technologicky možno rozdělit na menší části(například monolitické mostní pilíře, větší průmyslové reaktory, obří turbíny, části větrných elektráren, domy a jejich části apod.)

Zdroj: internet, wikipedia,

 
Autodoprava, Technika , , Zobrazit komentáře1 Vytisknout stránku

Jedna reakce na Tahač s návěsem, nebo nákladní vozidlo s přívěsem ?

  1. JIP píše:

    Pěkná citace článku z Wikipedie, který jsem založil. Doplněno o pěkné fotky.:) Někdo by to tam (na wikipedii) mohl trochu rozšířit a doplnit o odkazy na zdroje.

    Zdraví

    JIP

    http://www.truck-way.cz

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

DAKAR 2018 – 14. etapa, poslední

Poslední krátká etapa okolo Cordoby byla dlouhou pro Martina Kolomého, který dojel do cíle jako poslední závodník.

číst dále »

DAKAR 2018 – 13.etapa

Předposlední etapa byla opět velmi náročnou etapou, která míchala pořadím, Ovšem dobře namíchala pro naše jezdce

číst dále »

DAKAR 2018 – 12.etapa

Během dvanáctého závodního dějství z Fiambaly do San Juan čekala na posádky nejdelší měřená část letošního 40. ročníku.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno