nikey.cz

Vodík – palivo budoucnosti?

Vodík jako palivo budoucnosti?

Existuje mnoho důvodů, proč by vodíkové palivové články mohly být jedním z řešení udržitelné přepravy.

Elektrifikace, automatizace, hybridy a různá alternativní paliva přitahují velkou pozornost. Mohlo by se zdát, že ve stínu všech těchto možností zůstala technologie vodíkových palivových článků.
Ale Scania, ve své snaze o posun směrem k udržitelné přepravě, pracuje na vývoji i v této oblasti. Ve spolupráci s norským velkoobchodem Asko testuje nákladní vozidla na vodíkový pohon.
Vozidlo je vybaveno elektromotorem, který je poháněn díky palivovým článkům, v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii. Nákladní vozidla nebo autobusy s palivovými články mají ještě navíc akumulátory – budou tak hybridní. Baterie dokáže přispět energií v případě potřeby vyššího výkonu a naopak uchová energii získanou například rekuperací při brzdění.

Hedvig Paradis je projektová manažerka zodpovědná za spolupráci Scanie se společností Asko. Na Lundské univerzitě se věnovala oboru palivových článků a získala zde titul PhD. Už několik let intenzivně pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti a je nadšená z potenciálu, který v sobě palivové články na vodík skrývají.
„Zákazníci na různých místech světa mají rozdílné potřeby, ale palivové články na vodík mohou být jedním z řešení. Vidíme to například v Japonsku, Jižní Koreji nebo Kalifornii, kde se vodík začíná prosazovat a budují se zde také čerpací stanice,“ říká Paradis.
Nulové emise

Hlavní výhodou používání vodíkové technologie jsou nulové emise. Nákladní vozidlo nebo autobus produkuje pouze vodu. Navíc vodík, potřebný k provozu, je vytvářen z obnovitelných zdrojů.
Další výhodou vozidel s vodíkovými palivovými články a důvodem rostoucího zájmu je, že mají vlastnosti srovnatelné s konvenčními vozidly. Přesto, jako u každé nové technologie, je i zde řada nových výzev.
Technologie ještě není úplně vyvinutá,“ vysvětluje Paradis. „Potřebujeme v krátké době udělat velký krok. Vyřešit degradaci a životnost palivových článků.“
Řešení udržitelné přepravy

Je zde také otázka, jak a kde vyrábět vodíkové palivo.
„Vodíkové čerpací stanice ještě nejsou tak rozšířené, ačkoliv jejich počet roste. Některé společnosti, jako například Asko, budují svou vlastní síť a mají tak kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Je zde potřeba udržitelných řešení, která mají minimální dopad na životní prostředí.“
Potřebný je ale také prostor ve vozidle. Řešení, které je k dispozici dnes, zabírá spoustu místa, které by jinak mohlo být použito pro přepravu zboží v nákladních vozidlech nebo lidí v autobusech. Paradis ale věří, že všechny překážky se dají překonat a vodík bude jednou z cest udržitelné přepravy.
„Věřím, že palivové články čeká světlá budoucnost,“ říká. „Vodík bude v budoucnu jednou z možností. I v osobní přepravě se začíná s jeho využitím. Testují ho různé společnosti na pilotních flotilách.“
„Jsem si jistá, že zde budou různá řešení pro různé regiony a jedno řešení nemusí nutně vyhovovat všem, ale technologie vodíkových palivových článků určitě bude hrát významnou roli.“

Jak to funguje
Palivové články vytvářejí elektrickou energii díky elektro-chemickému procesu, při kterém se využívá vodík a kyslík.
Elektřina vytvořená palivovými články pohání elektromotor. Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech.
Jedinou odpadní látkou je voda.

 

 
Autodoprava, Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama

nikey.cz

Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Testování v Mostě

Stalo se už dobrou tradicí, že se před nastávající sezónou evropského šampionátu truck racingu vydávají jednotlivé týmy na tréninky a testování techniky k nám na mostecký autodrom. Dalo by se říci, že se jedná o takový nultý závod, protože zde … Číst dále →

číst dále »

Scania dodala Správě státních hmotných rezerv sedm nosičů kontejnerů. Využijí je hasičské sbory po celé republice

Hasičský záchranný sbor České republiky dnes slavnostně převzal do užívání sedm nových Scanií určených pro převoz kontejnerů. Vozidla pořídila v rámci výběrového řízení Státní správa hmotných rezerv přímo od společnosti Scania Czech Republic s.r.o. Vozidla budou sloužit u sborů v Libereckém, Olomouckém, … Číst dále →

číst dále »

Ještě hospodárnější silniční doprava: Mercedes-Benz Trucks představuje nový model Actros L s futuristickou kabinou ProCabin, ještě lepší aerodynamikou a inovativními asistenčními systémy

Nový Actros L lze objednávat od dubna 2024 a jeho výroba bude zahájena v prosinci 2024. ProCabin s futuristickým designem symbolizuje vstup modelové řady Actros do nové éry. O 80 milimetrů prodloužená příď a další aerodynamická opatření sníží spotřebu paliva až o … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno