Vodík – palivo budoucnosti?

Vodík jako palivo budoucnosti?

Existuje mnoho důvodů, proč by vodíkové palivové články mohly být jedním z řešení udržitelné přepravy.

Elektrifikace, automatizace, hybridy a různá alternativní paliva přitahují velkou pozornost. Mohlo by se zdát, že ve stínu všech těchto možností zůstala technologie vodíkových palivových článků.
Ale Scania, ve své snaze o posun směrem k udržitelné přepravě, pracuje na vývoji i v této oblasti. Ve spolupráci s norským velkoobchodem Asko testuje nákladní vozidla na vodíkový pohon.
Vozidlo je vybaveno elektromotorem, který je poháněn díky palivovým článkům, v nichž dochází k přeměně vodíku na elektrickou energii. Nákladní vozidla nebo autobusy s palivovými články mají ještě navíc akumulátory – budou tak hybridní. Baterie dokáže přispět energií v případě potřeby vyššího výkonu a naopak uchová energii získanou například rekuperací při brzdění.

Hedvig Paradis je projektová manažerka zodpovědná za spolupráci Scanie se společností Asko. Na Lundské univerzitě se věnovala oboru palivových článků a získala zde titul PhD. Už několik let intenzivně pracuje v této rychle se rozvíjející oblasti a je nadšená z potenciálu, který v sobě palivové články na vodík skrývají.
„Zákazníci na různých místech světa mají rozdílné potřeby, ale palivové články na vodík mohou být jedním z řešení. Vidíme to například v Japonsku, Jižní Koreji nebo Kalifornii, kde se vodík začíná prosazovat a budují se zde také čerpací stanice,“ říká Paradis.
Nulové emise

Hlavní výhodou používání vodíkové technologie jsou nulové emise. Nákladní vozidlo nebo autobus produkuje pouze vodu. Navíc vodík, potřebný k provozu, je vytvářen z obnovitelných zdrojů.
Další výhodou vozidel s vodíkovými palivovými články a důvodem rostoucího zájmu je, že mají vlastnosti srovnatelné s konvenčními vozidly. Přesto, jako u každé nové technologie, je i zde řada nových výzev.
Technologie ještě není úplně vyvinutá,“ vysvětluje Paradis. „Potřebujeme v krátké době udělat velký krok. Vyřešit degradaci a životnost palivových článků.“
Řešení udržitelné přepravy

Je zde také otázka, jak a kde vyrábět vodíkové palivo.
„Vodíkové čerpací stanice ještě nejsou tak rozšířené, ačkoliv jejich počet roste. Některé společnosti, jako například Asko, budují svou vlastní síť a mají tak kontrolu nad svým vlastním ekosystémem. Je zde potřeba udržitelných řešení, která mají minimální dopad na životní prostředí.“
Potřebný je ale také prostor ve vozidle. Řešení, které je k dispozici dnes, zabírá spoustu místa, které by jinak mohlo být použito pro přepravu zboží v nákladních vozidlech nebo lidí v autobusech. Paradis ale věří, že všechny překážky se dají překonat a vodík bude jednou z cest udržitelné přepravy.
„Věřím, že palivové články čeká světlá budoucnost,“ říká. „Vodík bude v budoucnu jednou z možností. I v osobní přepravě se začíná s jeho využitím. Testují ho různé společnosti na pilotních flotilách.“
„Jsem si jistá, že zde budou různá řešení pro různé regiony a jedno řešení nemusí nutně vyhovovat všem, ale technologie vodíkových palivových článků určitě bude hrát významnou roli.“

Jak to funguje
Palivové články vytvářejí elektrickou energii díky elektro-chemickému procesu, při kterém se využívá vodík a kyslík.
Elektřina vytvořená palivovými články pohání elektromotor. Přebytečná energie se uchovává v akumulátorech.
Jedinou odpadní látkou je voda.

 

 
Autodoprava, Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

TATRA TRUCKS získala dotaci na rekonstrukci Slovenské strely

V polovině ledna 2018 obdržela společnost TATRA TRUCKS zprávu o schválení dotace na projekt rekonstrukce motorového vlaku Slovenská strela. Dotaci ve výši téměř 80 milionů korun automobilka využije na kompletní revitalizaci motorového vlaku Slovenská strela do pojízdného stavu a výstavbu speciálního depozitáře. Rekonstrukce bude zahájena již v letošním roce.

číst dále »

Kalendář závodů českého truck trialu

V minulých dnech se na oficiálních stránkách českého truck trialu objevil předběžný program letošních závodů. Pokud máte v diářích již zapsané termíny dříve ohlášených akcí, můžete si doplnit i ty truck trialové. 

číst dále »

MAN Truck & Bus expedoval 100 městských autobusů firmě Keolis Niederlande.

Kam až oko dohlédne, všude autobusy MAN: MAN Truck & Bus expedoval 100 městských autobusů firmě Keolis Niederlande. Vozy typu MAN Lion’s City budou nasazeny na městských i příměstských linkách v Almere.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno