Jak lze snížit dopady nákladní dopravy na životní prostředí a na klima, i když poptávka po přepravě stále roste? Společnost Volvo Trucks, která nedávno zahájila prodej elektrických nákladních vozidel pro městskou přepravu, věří, že elektrifikace se může stát konkurenceschopnou alternativou i na poli těžších nákladních vozidel. Abychom prozkoumali a demonstrovali možnosti, vyvinula společnost Volvo Trucks dva koncepty evropského elektrického nákladního vozidla pro stavebnictví a regionální přepravu.
„Z dlouhodobého hlediska vidíme velký potenciál elektrických
nákladních vozidel pro podmínky v regionální přepravě a ve stavebnictví.
S naším konceptem se snažíme objevovat a zkoušet různá řešení pro
budoucnost a zároveň hodnotit úrovně
zájmu na trhu a ve společnosti. Aby se zvýšila poptávka po elektrifikovaných
nákladních vozidlech, je třeba rychle rozšířit nabíjecí infrastrukturu a současně
musí být vytvořena silnější finanční podpora pro dopravce, kteří fungují jako
průkopníci volící nová vozidla s nižší ekologickou a klimatickou stopou,“
uvádí Roger Alm, prezident společnosti Volvo Trucks.
Elektrická nákladní vozidla pro náročné podmínky mohou přispět ke zlepšení
pracovního prostředí řidičů a stavebních dělníků díky nízké hladině hluku a
nulovým emisím výfukových plynů při provozu. Druhý zmíněný faktor bude mít
významný a pozitivní vliv na kvalitu ovzduší ve městech, kde probíhá mnoho stavebních
projektů. Vzhledem ke své omezené hlučnosti umožňují tato nákladní vozidla také
provádět přepravy více hodin denně, což otevírá nové možnosti pro zjednodušení
operací, například při velkých stavebních projektech a v dopravě ve městech a
jejich okolí.
Použitím těžkých elektrických vozidel v regionální přepravě je možné
snížit celkový dopad dopravy na klima. Většina zboží se v rámci EU
nákladními vozidly přepravuje regionálně.
„V Evropě existuje obrovské
množství nákladních vozidel používaných pro regionální nákladní přepravu, které
ročně najedou v průměru 80 000 km. To znamená, že zvýšené
používání elektrických vozidel pro regionální distribuci by mělo za následek
výrazné zlepšení klimatu, pokud bude elektřina vyráběna bez využití fosilních
paliv“, říká Lars Mårtensson, ředitel pro životní prostředí a inovace
společnosti Volvo Trucks.
Plán společnosti Volvo Trucks na
poli elektrických nákladních vozidel pro stavebnictví a v regionální
přepravě začne pilotním provozováním malého množství budoucích elektrických
vozidel u vybraných zákazníků v Evropě. Rozsáhlejší komerční
využívání bude následovat později.
„Rychlost elektrifikace bude záviset
na řadě faktorů. Na jedné straně je nutné rozsáhlé rozšíření nabíjecí
infrastruktury a na druhé straně je nutné zajistit, aby regionální energetické
sítě dokázaly dlouhodobě zajistit dostatečnou přenosovou kapacitu. K tomu,
aby dopravci více investovali do elektrických vozidel, je nezbytná finanční
podpora. Zákazníci v dopravě mohou také přispět tím, že nabídnou delší
smlouvy a budou ochotni platit za udržitelnou dopravu. Mnoho provozovatelů
nákladní přepravy má velmi malé marže, takže každá nová investice musí být
zisková,“ vysvětluje Mårtensson.
Souběžně se zvýšenou elektrifikací
v odvětví dopravy bude po mnoho let i nadále hrát klíčovou roli
v nákladní dopravě na dlouhé vzdálenosti pokračující vylepšování účinnosti
spalovacích motorů.
„Motory dnešních nákladních vozidel
jsou účinnými měniči energie. Mohou pracovat na naftu nebo různá obnovitelná
paliva, jako je zkapalněný bioplyn nebo HVO, a technologie má stále potenciál
pro další rozvoj,“ uvádí Mårtensson.
Nákladní vozidla Volvo na alternativní
paliva/pohony
• Volvo FL Electric a Volvo FE Electric.
Obě tato nákladní vozidla jsou plně elektrická a určená například pro místní
distribuci a svoz odpadu v městském prostředí.
• Volvo FH LNG a Volvo FM LNG. Volvo FH
pro dálkovou přepravu a Volvo FM pro regionální přepravu používají jako palivo
zkapalněný zemní plyn nebo bioplyn.
• Volvo FE CNG. Volvo FE na stlačený
zemní plyn nebo bioplyn je určeno k místní distribuci a svozu odpadu.