nikey.cz

Emisní norma Euro 5

Euro-5

Od tohoto října nesmění prodejci nových nákladních vozidel nabídnout vozidlo, které by neplnilo emisní normu Euro 5.

Evropské emisní normy jsou souborem nařízení a požadavků, definující limity pro složení výfukových plynů všech automobilů prodávaných v členských zemích EU. Cílem je postupné snižování obsah oxidů dusíku (NOx), uhlovodíků (HC), oxidu uhelnatého (CO) a pevných částic (PM) v emisích. Oxid uhličitý (CO2) jako takový není součástí tohoto balíčku směrnic, nicméně příslušný legislativní návrh na tato omezení byl před časem  schválen.

Limit pro emise pevných částic (PM) v rámci Euro 5 zůstane na 0,02 g/kWh, maximum množství oxidů dusíku klesne z 3,5 na dva gramy/kWh. Ke splnění přísnějších limitů se využívá buď systém recirkulace výfukových plynů EGR, nebo odbourávání škodlivin prostřednictvím selektivní katalytické reakce přidáváním složky AdBlue neboli močoviny.

Na Euro5 museli přejít i domácí výrobci Tatra a Avia – Avia homologaci na Euro 5 nedávno získala a Tatra již s předstihem předvedla jediný vzduchem chlazený motor s mechanickým vstřikováním na světě, který Euro 5 splňuje.

V konečných prodejních cenách nových vozů se norma Euro 5 zatím výrazně nepromítla – přesto že se původně počítalo s nárůstem, dle typu a výrobce kolem 25.000 až 50.000 korun, tak spíše průběžně klesají vlivem krize a konkurenčního tlaku. Někteří prodejci nákladních vozidel dokonce motory plnící Euro 5 nabízí přes tři roky a nově začínají nabízet i motory plnící ještě přísnější normu EEV pro vozy využívané v městských aglomeracích.

Emisní norma EURO

ekologie

První směrnice s názvem EURO 1 (nebo též EM1) vstoupila v platnost roku 1993 a v současné době nastupuje platnost  směrnice EURO 5. Směrnice je vždy avizována 3 roky dopředu a vztahuje se pouze na nově vyrobená vozidla, registrovaná od data platnosti nařízení.

EURO 1

 – Euro 1 byla ještě poměrně benevolentní, benzinovým i naftovým typům motoru předepisovala limit na oxid uhelnatý okolo 3 g/km a emise NOx a HC se sčítaly. Restrikce emisí pevných částic se týkaly jen dieselových motorů. Benzínové motory byly bez omezení, ovšem musely přejít k bezolovnatým palivům.

EURO 2

 –  Euro 2 již oba typy motorů striktně oddělila: naftové motory mají větší benevolenci v emisích NOx a HC (limit je stanoven pro jejich součet), benzín si naopak může dovolit více CO. Obsah pevných olovnatých částic, které asi nejvíce škodí lidskému zdraví, byl také snížen.

EURO 3

 – Euro 3 s platností od roku 2000 opět snižuje obsah PM o 50% u dieselových motorů a stanovuje pevný limit pro emise NOx na 0,50 g/km, CO se snižuje o 36%. Benzínové motory musí nyní splňovat přísné podmínky pro emise NOx a HC, což je před konkurencí mírně znevýhodňuje.

emisní limity oxidů dusíku a oxidu uhelnatého klesly za dané období asi na pětinu u dieselových motorů. Podobně tak byl snížen obsah pevných olovnatých částic ve zplodinách. Původně se plánovalo použít za tímto účelem speciálních filtrů mikročástic, ale pro vyhovění normě nakonec stačily i běžnější tzv. otevřené filtry, které nevyvolávají protitlak a nesnižují tak výkon. U benzínových motorů došlo k vymýcení olovnatých typů paliva a výraznému snížení produkce oxidů dusíku a uhlovodíků.

EURO 5

emisní norma EURO 5 tentokrát postihuje více dieselové motory a snaží se je, co se obsahu zplodin týče, srovnat s motory benzínovými. To je docela běžná praxe, neboť „palivový dualismus“ například v USA vůbec neexistuje. Nutno však dodat, že zatímco v Americe tvoří naftové automobily pouze 5% podíl na trhu, v EU je to téměř polovina. Dalším úskalím je, že na naftu jezdí většina vozidel veřejné dopravy, nákladních automobilů nebo vozidel záchranné služby.  EURO 5 snižuje emisní limit pro PM na pětinu oproti současnému stavu, což se dá splnit jen při instalaci řečených PM mikrofiltrů, které však nejsou zrovna nejlevnější. Rovněž bude třeba použít nových technologií pro dosažení limitů na NOx.

Naopak mnoho již dnes vyráběných benzínových motorů novou směrnici EURO 5 splňuje. V jejich případě půjde pouze o 25% snížení limitů na HC a NOx, emise CO zůstávají nezměněny. Nově přibyla povinnost montovat filtry na olovnaté částice do benzínových motorů s přímým vstřikováním paliva.

Aby Evropská komise předešla problémům s normami u veřejně prospěšných vozidel, prodlužuje v těchto případech přechodnou dobu na nové standardy ještě o tři roky.  Dále se Evropa shodla, že přechod od normy EURO 4 k „pětce“ finančně podpoří. Například Německo, Francie či Holandsko dotují všechny nově vyrobené vozy, které splňují PM limit daňovou úlevou řádově okolo 500 eur.

Přehled emisních norem [g/km]

Název
Platnost
CO
HC
NOx
HC+NOx
PM
Diesel
 
 
 
 
 
 
Euro 1
od 1993
2,72
0.97
0.14
Euro 2
1996
1.0
0.9
0.10
Euro 3
2000
0.64
0.50
0.56
0.05
Euro 4
2005
0.50
0.25
0.30
0.025
Euro 5
od září 2009
0.50
0.18
0.23
0.005
Euro 6 (návrh)
od září 2014
0.50
0.08
0.17
0.005

 

 
 
 
 
 
 
 
Benzín
 
 
 
 
 
 
Euro 1
od 1993
2,72
0.97
Euro 2
1996
2,2
0.5
Euro 3
2000
1,3
0.20
0.15
Euro 4
2005
1.0
0.10
0.08
Euro 5
od září 2009
1.0
0.075
0.06
0.005

zdroj: ČTK, nazeleno.cz

 
Legislativa v dopravě, Technika , , Zobrazit komentáře2 Vytisknout stránku

2 reakcí na Emisní norma Euro 5

  1. dffff píše:

    “Nově přibyla povinnost montovat filtry na olovnaté částice do benzínových motorů s přímým vstřikováním paliva.”

    A kde se tam to olovo proboha veme, když už v benzinu není? Z kluzných ložisek mi to přijde jako nepodstatné množství.

  2. milan píše:

    lze udelat prestavbu z euro 4 na euro5 u nakladaku renault lander 410 koni a kolik by to asi tak stalo

Komentovat milan Zrušit odpověď

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama

nikey.cz

Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Mercedes-Benz Trucks překonává „zvukovou bariéru“ při elektrickém nabíjení s výkonem 1000kW

Vývojáři Mercedes-Benz Trucks během interního testu ve Wörth am Rhein poprvé nabíjejí elektrická nákladní vozidla výkonem 1000 kilowattů • Nově definovaný nabíjecí standard Megawatt Charging System (MCS) ve fázi technické implementace • Rainer Müller-Finkeldei, vedoucí produktového inženýrství Mercedes-Benz Trucks: „Naši … Číst dále →

číst dále »

Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických nákladních vozidel o další řešení

Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických vozidel o další modely, s nimiž lze čistě elektrický pohon využít v řadě různých oblastí. A nejde jen o možnost, ale o vhodnost a ideální podmínky k jejich využití. Dvě nová elektrická pohonná ústrojí a … Číst dále →

číst dále »

Tatra získala prestižní ocenění Red Dot za design vozidel nejnovější generace řady Force

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks si před pár dny zapsala další velký úspěch. Poprvé ve své historii totiž získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto oceněním, patřícím k mezinárodně nejprestižnějším v oblasti designu, byly dekorovány … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno