Statistiky za první 3 týdny
Ze statistik ministerstva dopravy vyplývá, že vyšší sazby elektronického mýtného v pátek v době od 15.00 do 21.00 hodin jsou jako nástroj pro regulaci kamionové dopravy účinné.
čtěte také: ceny-mytneho-od-unora-2010
V této době se intenzita nákladní dopravy snížila zhruba o třináct procent a naopak vybrané mýtné vzrostlo přibližně o deset procent.
Přestože za první 3 týdny od zavedení zvýšených sazeb mýtného k regulaci dopravy došlo, je podle mluvčího ministerstva dopravy na podrobné vyhodnocení ještě příliš brzo – finální vyhodnocení má rezort dopravy předložit vládě do konce září.
Ministerstvo dopravy předpovídalo v pátek mezi 15:00 – 21:00 až se třicetiprocentním snížením intenzity nákladní dopravy. Rozdílné sazby pokládá ministr dopravy Gustav Slamečka za vhodnější regulační nástroj než přímý zákaz jízdy, který prosazovala v předchozí vládě Strana zelených.
Mnozí, zejména zahraniční dopravci o pátečních zvýšených sazbách nevědí
Sdružení ČESMAD Bohemia zatím s hodnocením vyčkává. Jak upozornil jeho mluvčí Martin Felix, rozdíl mezi očekávaným a skutečným poklesem intenzity nákladní dopravy může být ovlivněn i skutečností, že mnozí zahraniční dopravci o vyšších sazbách mýtného v České republice zatím nevědí a vjíždějí na zpoplatněné komunikace stejně jako dříve.
K výhradám, že kamiony v době, kdy platí vyšší sazby, objíždějí zpoplatněné úseky přes přilehlé obce, uvedl, že ve většině případů by tato zajížďka byla pro dopravce vzhledem k přepravám just-in-time finančně ztrátová. K samotnému vyhýbání se mýtné povinnosti dochází podle informací ministerstva dopravy v pouhém jednom procentu případů (pomineme-li situace, kdy dopravci objíždějí daný úsek z důvodu jeho neprůjezdnosti). Je ale možné, že u některých druhů přeprav bude časem k objíždění docházet častěji, protože ekonomická situace nutí dopravce šetřit kde se dá,“ upozornil Martin Felix.
zdroj: www.dnoviny.cz