Zimní výbava – zimní pneu pro nákladní vozidla?

Pozor – od 1.listopadu do 31.března platí značka ZIMNÍ VÝBAVA

zimni-vybava

…ale POZOR – Podle nového nařízení ministra dopravy Gustáva Slamečky ale jen pro nákladní vozy nad 7,5 tuny.

Chaos, Chaos a zase chaos – na ministerstvu dopravy jsou zřejmě jen byrokrati, kteří nikdy neviděli nákladní vozidlo a nebo jezdí často na Island…

Ano – úředníci opět mění podmínky používání dopravní značky ´zimní výbava´. Chaos kolem značek, které řidičům přikazují používání zimních pneumatik, tak bude pokračovat i letošní zimu. Nově jsou totiž od jejich používání osvobozeny osobní automobily

Zimní PNEU – Proč osobní vozidla NE a vozidla nad 7,5 t ANO?

Prvním důvodem je údajně “důvěra” v řidiče osobních vozů, kteří prý zimní pneumatiky už důsledně používají. Ministerstvo dopravy to zjistilo podle vyrovnaného prodeje zimních a letních gum. UFF 🙁

Druhým důvodem jsou prý větší škody, které způsobí nepřezuté kamiony.

Ale POZOR – nepřezuté do čeho??

Zimní pneumatiky pro nákladní vozidla?

To je stále opakovaný mýtus, protože zimní pneumatiky, jaké známe u osobních vozidel se vyrábí pouze pro nákladní vozidla pohybující se v extrémních podmínkách Islandu a severní Skandinávie, jinde se neprodávají, neboť by je 40ti tunový kolos na jiných než zasněžených silnicích okamžitě zničil.

Pro kalamitní situace a horské úseky je pro nákladní automobily jediným účinným (a v mnoha zemích povinným) řešením použití zimních řetězů. Zavedení povinného používání “zimních” pneumatik je tak pro nákladní automobily nesplnitelným a technicky nesmyslným úkolem.

Ve skutečnosti ale nejde o medializované “zimní pneumatiky”, ale o pneumatiky s označením M+S (mud+snow, tedy bláto a sníh), které se liší pouze záběrovým dezénem, nikoliv směsí. Tyto pneumatiky lze použít výhradně na záběrovou, tedy hnanou nápravu, na řízenou nápravu i nápravy návěsu je nutné používat pneumatiky se směrovým dezénem. Důležitým předpokladem je, aby pneumatiky používané v zimních měsících neměly hloubku dezénu menší než 6 mm.

Bohužel v praxi se lze potkat s omezenými příslušníky zimní pneu vyžadující a není nic horšího než srážka s blbcem.  My kamioňáci tedy žádáme ministerské úředníky a následně media, aby přestala lidem mást hlavu podobnými nesmysly, čí mírně řečeno nepřesnostmy a uváděla informace věcně správně.

Jak budou značky rozmístěny ( na D1 od začátku listopadu do konce března a podobně) údajně ministerstvo dopravy teprve upřesní v půli října po dohodě s policií a kraji.  Kromě D1 bude značka platit údajně i na horském úseku severočeské dálnice D8.

Tato letošní “perlička” v podobě opakovaného paskvilu ale bude platit jen nastávající zimu. Ministerstvo dopravy uvažuje o tom, že by příští rok zimní pneumatiky přikázalo na celé zimní období na všech komunikacích.  To bude zase zmatků – chaos, chaos, chaos.

Na závěr se podívejme na “aktuální” informace poskytující server mdcr:

Co je to dopravní značka „Zimní výbava“?

Dopravní značky „Zimní výbava“ a „Zimní výbava-konec“ jsou nové dopravní značky, které platí od 1. 7. 2008. Označují úseky pozemní komunikace, na kterých je povinnost mít vozidlo kategorie M a N vybaveno pro provoz za zimních povětrnostních podmínek

z hlediska použitých pneumatik.

Co přikazuje nová značka?

Dopravní značka „Zimní výbava“ přikazuje řidiči motorového vozidla pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik. A to na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg včetně)

nebo pouze na hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg). Limitní hmotností 3 500 kg je pro účely této značky myšlena maximální přípustná hmotnost vozidla, podle staré legislativy hmotnost celková.

Co je to zimní pneumatika?

Za zimní pneumatiku je považována pneumatika na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS  či terénní pneumatiky.

Co musí dále splňovat tato zimní pneumatika?

Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatiky musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).

Proč právě 4 mm, případně 6 mm?

Podle průzkumů a také na základě zkušeností bylo zjištěno, že zimní pneumatika

s hloubkou dezénu nižší než 4 mm (u vozidel do 3 500 kg) již ztrácí své vlastnosti

na sněhové pokrývce, ztrácí tzv. samočistící efekt.

Mohu použít protektorované pneumatiky?

Ano, mohou, musí být označeny výše uvedeným značením tj. M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či terénní pneumatiky.

Jak je to s přívěsem?

Na vlastní přípojné vozidlo se povinnost vyplývající z této značky nevztahuje, povinnost

je vztažena na motorové vozidlo kategorie M a N, které toto přípojné vozidlo táhne.

Je možné zimní pneumatiky nahradit sněhovými řetězy?

Ano v případě, že vozovka je v celém úseku pozemní komunikace, označeným novou dopravní značkou, dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.

Kdy platí tato značka?

Tato dopravní značka platí od 1. listopadu do 31. března. Pod značkou může být případně umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.

Kde končí platnost příkazu?

Platnost příkazu této dopravní značky ukončuje pouze dopravní značka

“Zimní výbava-konec” (č. C15b)

Zjistím někde, na které komunikaci je značka umístěna?

Ministerstvo dopravy bude podporovat zveřejnění informací o umístění této dopravní značky na pozemních komunikacích.

 
Legislativa v dopravě, Technika , , , Zobrazit komentáře1 Vytisknout stránku

Jedna reakce na Zimní výbava – zimní pneu pro nákladní vozidla?

  1. Vesta píše:

    Zajímají mne zkušeností kolegů kamioňáků – řešíte a přezouváte na zimu?

Reklama


Kamioňáci.com

Krátké novinky

Silk Way Rally 2017 – 12.etapa – Kolomý mimo hru o trůny

Pilot týmu TATRA Buggyra Racing Martin Kolomý dvanáctou etapu z důvodu prasklého monobloku řízení nedokončil a přišel tak o možnost atakovat pódiová umístění. Závod je ale odhodlaný v rámci možností dokončit.

číst dále »

Silk Way rally 2017 – 11.etapa – Kolomý vítězí

V 11.etapě Silk way rally dokázal Martin Kolomý porazit ruské kamazy a získat třetí etapové vítězství. Dojel celkově sedmý a v průběžném pořadí mu patří .....

číst dále »

Silk Way Rally 2017 – 10.etapa – Bez Lopraise a Kolomajz zase na třech kolech!

Pilot týmu TATRA Buggyra Racing Martin Kolomý se v 10. etapě Hedvábné stezky opět dokázal probít mezi ruské Kamazy a dokončil etapu na druhém místě jen s minimální ztrátou na prvního Rusa Nikolaeva. V průběžném hodnocení se přiblížil k pódiovému umístění.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno