Sourozenci Michal a Petr Jansa jsou známí ze závodů českého truck trialu, ale podobně jako tým Svoboda z Meziměstí také zatoužili po rychlostních závodech. Michal se svým Liazem 151.253 4×4 absolvoval už několik soutěží Truck trial Bohemia podobně jako několik dalších truck trialových posádek . Pravdou je, že oproti klasickým Tatrám 8×8 či prototypu “Mouchoď” byli rychlejší, ale na vozidla stavěná pro rally přeci jen neměli. Bratr Petr Jansa před časem postavil Tatru 4×4 jež se už trochu rychlému speciálu podobá. Všechny ale určitě překvapili, když vyslyšeli výzvu již zmiňovaných bratrů Svobodů a přihlásili se do soutěže BAJA Saxonia. České barvy mezi kamiony tak budou hájit letos tři posádky. Tato soutěž, jež sice není v oficiálním kalendáři FIA, je velmi zajímavým podnikem evropských soutěží cross country, v níž v minulých ročnících startovala i celá řáda účastníků proslulé rally Dakar. Z našich třeba Josef Macháček a Martin Plechatý na čtyřkolkách, mezi kamiony pak Johan Elfrink s Mercedesem Benz Axor.
Tohle už ale chce lepší přípravu a tak se obě posádky zavřely do svých dílen a začali s úpravami svých aut. Liazka se oproti truck trialové verzi více opláštila, přibyly blatníky, ale hlavně nové ventilátory chladiče a jiné nápravy s rychlejším koncovým převodem. Také motor se dočkal modernizace. Pro Michala a jeho mechaniky je to poněkud obtížnější v tom, že chtějí jezdit i nadále klasický truck trial, takže tyto přestavby je čekají opakovaně.
Vše se musí prověřit v praxi při testování jako to dělají i všechny Dakarské týmy. Místem testování se stala pískovna Uhy u Kralup nad Vltavou. Oproti plánům kamion s oběma vozy na podvalníku do pískovny dorazil až v sobotu odpoledne. Petr se svými přáteli celou noc pracoval na motoru, který měl nejdříve problémy s mazáním a posléze s jedním turbem. Závada s mazáním byla odstraněna ale druhé turbo se prozatím nerozběhlo. I tak Tatra stejně jako Liaz pěkně v pískovně uháněla a na první pohled výrazně obě vozidla zrychlila.
Je třeba zapracovat na nastavení podvozku, protože je pérování příliš měkké, hlavně u Liazu, který navíc s lehlým zadkem projížděl zatáčky smykem. Jedna ze zatáček pod plynem se pak stala pro Michala osudnou. Liaz se v zatáčce nalonil a v mžiku přistál na boku. Posádce ani Michalovi se naštěstí nic nestalo, ale odnesla to kabina a ochranný rám.
Situace se před závody poněkud zkomplikovala a Michalův tým čekají horečné práce na opravě Liazu. Závody v Německu hodlají každopádně stihnout, ale trochu v ohrožení je jejich účast na zahajovacím podniku českého truck trialu 18.4.2011 v Milovicích. Týden na to se koná BAJA Saxonia u německého Lipska.
To sou frajeři.klobouk dolu.
Míchalovi to prostě jede jo a Petovi samosebou taky.
Michal jezdí po boku a Petr po ose 🙂
Uvidíme na Saxonii 😉