Čínské nákladní vozy a rally
Jedna z největších a nejlidnatějších zemí světa nás nepřestává překvapovat. Už jsme si zvykli, že většina produktů, včetně značkového zboží má původ právě v Číně. Země s dlouholetou historií a jedna z mála dosud fungujích komunistických zemí je plná paradoxů a zvláštností.
Není to jen rozmanitá příroda, kolosální stavby jako čínská zeď, ale i mohutně expandujicí průmysl a doprava.
Tradiční šlapací kola patřící k tradičním obrázkům Asie nahradila auta všech možných typů a značek.
Nejinak je tomu u nákladních automobilů. Staré automobily, jež sice pod čínskými nazvy jako JIFANG nápadně vycházely z ruských vzorů jezdily po čínských cestách, nahradily dnes nákladní automobily,ve kterých poznáváme evropské značky MAN, Mercedes, Scania, Volvo či Iveco.
Řada z modelů vznikla díky oficiální spolupráci s danými automobilkami, které do Asie převedly výrobu většinou starších modelů, některé jsou produkt plagiátortsví, jež je zde zcela běžné a povětšinou i ujde zájmu výrobců o soudní spor. U většiny vozidel místní výrobce upravil facelift čelní masky, světel a nárazníku, někdy i zaměnil pohonný agregát či převodovku. Typickým znakem odlišným od evropského provedení je také utahačů častá konfigurace 6×4 a okno v zadní stěně kabiny, včetně vysokých spacích verzí.
Řada těchto vozidel je k vidění i na ruských silnicích, tedy mimo evropskou unii a blízko k asijským výrobcům. Mimo tradiční ruské Kamazy a americké trucky zde potkáte značky FAW, HOWO, FOTON, SINOTRUCK, SCHACMAN,…..
Výrobce SINOTRUCK začínal dokonce v šedesátých letech s výrobou vozidel Škoda 706 známých u nás jako “Mates” a po té vyráběl licenční vozy VOLVO. Nyní je oficiálním partenerem německého výrobce nákladních vozidel MAN, který by prostřednictvím této značky chtěl expandovat na asijské trhy.
I továrna SCHACMAN produkuje vozidla MAN, konkrétně výrobní řadu F2000.
A právě tato vozidla s novou faceliftovanou maskou se staly základy pro závodní speciály pro tamní závody cross country. Zajímavostí zcela nevídanou je, že řada těchto vozidel má v provedení 4×4 dvojitou montáž předních náprav.
Závody se konají buď na vytýčených trasách v poušti, či na uzavřeném stadionu s krytými tribunami jako terénní okruhový závod dvou součastně startujících vozidel..
Čína má svého zástupce i na soutěži Dakart, ovšem domácí závod je opravdu záležitostí ryze čínskou.