Tradiční evropský prestižní „Tisícibodový test“ užitkových vozidel tentokrát zaměřili jeho organizátoři z německého odborného tisku na úsporné a levnější verze vozidel pro kamionovou přepravu. Jeho vítězem se stala Scania G 420.
Triumf v nejtěžší konkurenci
Příslušné typy mají v sortimentu všichni výrobci evropské sedmičky. Do souboje však vyslaly své reprezentanty jen MAN (TGS 18 400 BLS-TS LX), Mercedes-Benz (Axor 1840 LS L-Hochdach), Scania (G 420 LA Highline) a Volvo (FM 410 Globetrotter).
Hodnotitelé precizně, podrobně analyzovali a srovnávali parametry hnacích agregátů, převodných ústrojí, charakteristiky podvozků, pohodlí a ergonomické uspořádání pracovišť řidiče, vybavení interiérů, provozní efektivitu v čele se spotřebou paliva, bezpečnost, jízdní vlastnosti, pořizovací cenu, ale i řadu dalších detailů včetně subjektivních dojmů testovacích řidičů a v neposlední řadě také zůstatkové hodnoty.
V konečné bilanci z 1000 možných bodů získala vítězná Scania 941 bodů, druhé Volvo 932 body, třetí MAN 927 bodů a Mercedes-Benz 906 bodů. Z měřených parametrů Scania obstála (mimo jiné) nejlépe ve spotřebě paliva, dynamice ve stoupáních, formátu, přístupnosti a vybavení kabiny, vlastnostech/výkonu hnacího ústrojí…
Body celkově:
Dosažitelné
body |
MAN
TGS 18.400 LX |
Mercedes-Benz
Axor 1840 LS |
Scania G 420 LA
Highline |
Volvo FM 410 Globetrotter | |
Kabina | 185 | 161 | 157 | 169 | 165 |
Ovládání | 200 | 190 | 180 | 189 | 189 |
Výkonnost | 200 | 185 | 183 | 188 | 188 |
Ekonomika | 135 | 126 | 129 | 133 | 128 |
Produktivita | 160 | 154 | 144 | 151 | 147 |
Bezpečnost | 120 | 111 | 113 | 111 | 115 |
Celkem bodů | 1000 | 927 | 906 | 941 | 932 |
Vybrali jsme z některých komentářů na adresu Scanie:
– Na vydatných stoupáních potvrzuje Scania svůj titul krále silnic a udržuje odstup od vozů MAN, Mercedes a Volvo. Jediné slabé místo, které si Scania G 420 dovolí, jsou horší časy u pružnosti zrychlení z 65 na 85 km/h v nejvyšším stupni, což je jasný dluh dlouhému převodu rozvodovky. Ten ale celkově činí Scanii vítězem ve spotřebě…
– Díky dlouhému převodu si Scania při rychlosti 85 km/h vystačí s pouhými 1195 min-1 a dělá svému jménu i úsporné nápravě všechnu čest. Konkurentům Mercedesu a Volvu odnímá kolem 4 % a tahači MAN téměř 7 %. Ten si při rychlosti 85 km/h na dálnici pobrukuje na
otáčkách 1415 min-1. Protože nákladní jízdní souprava, nehledě na výjimky, z větší části jezdí po dálnici rychlostí 85 km/h, nebo jen o málo vyšší, přičítá se spotřebě při částečném zatížení a hmotnosti v tisícibodovém testu větší význam, než spotřebě při maximálním zatížení. Výsledkem bude, že Scania vyhraje v hodnocení spotřeby s náležitým náskokem.