Co odhalila středeční tiskové konference?
Jak už bývá zvykem, ve chvíli, kdy do francouzského přístavu Le Havre putujíe technika z celé Evropy k technický přejímkám a nalodění na cestu do jižní Ametriky, koná se v Paříži tisková koncerence odhalující poslední detaily trasy, ale traké finální seznamy účastníků. Je konec debatám kdo, s kým a čím – nyní už je jasno. A na co že se můžeme těšit?
Trasa
I následující ročník, již 39. ročník soutěže Dakar, 9. na území jižní Ameriky, se musí obejít bez pouští Atacamy a tras po území Chile a Peru. Pořadatelský tým v čele se stavitelem tratí Marcem Comou využily území tří států – Argentiny, Bolivie a nově Paraguaye, tedy již 29 zemí hostící tuto soutěž. Během dvou týdnů na závodníky čeká 9 000 km, z toho 4 000 km speciálek, které absolvují ve 12 etapách. Čeká je jedna maratónská etapa a 7 etap s délkou speciálek přes 500 km, navíc šest dní strávených v nadmořské výšce nad 3 000 m.n.m. Jak z popisu vyplývá, hodně toho se pojede v horách a závod tak možná bude patřit k těm nejstudenějším v historii. Vše ale může jako vždy rozhodnout počasí -ať už výkyvy teplot, tak rušení etap, zkracování speciálek a podobně. Závod to bude určitě náročný, ale přeci jen se stále vzdaluje charakteru původního dakaru
Posádky
Do závodu se přihlásilo 491 účastníků. z toho 146 na motocyklu, 37 čtyřkolek, 83 osobních aut a 50 kamiónů. Speciálně v nejtěžší kategorii kamiónů je zřejmý úbytek, kdeže je počet 75 vozidel! Nejpočetnější zastoupení má tradičně pořadatelská země – Francie, následována Holandskem a Argentinou. Po loňské rekordní účasti českých posádek je nový ročník opět slabší. Chybí například Tomáš Ouředníček s vozem Hummer, Dušan Randýsek s bugy Artic Cat, Mirek Zapletal s Hummerem, ale také dvojice Tater Jamal ostravského Bonver Dakar Projectu a Jaroslav Valtr. Tomáš Vrátný vysílá na Dakar pouze jeden vůz s Albertem Lloverou, Joromírem Martincem a Charlie Gotliebem, sám zůstává doma a bývalý parťák Artur Ardavichus osedlá vůz MAN. Dvojice vozů Tatra Phoenix týmu Buggyra bude sledovaná pro očekávaný souboj pilotů Aleše Lopraise a Martina Kolomého. Martin Macík bude opět sám bojovat s novým vozem Liaz a novým názvem týmu Big Shock. Uvidíme, jak si premiérově povede soutěžák Karel Trněný za volantem asistenčního MAN TGS 4×4 a Martin Prokop s novým vozem Ford. Stejně zajímavý bude návrat letošního šedesátníka Josefa Macháčka za řídítka čtyřkolky Yamaha. Východočeský tým BARTH vysílá kromě něho i nového čtyřkolkáře Zdeňka Tůmu a dvojici motorkářů – Davida Pabišku a Rudolfa Lhotského. Mezi čtyřkolkami se objevuje také Tomáš Kubiena s KTM týmu Moto racing Group. V kategorii motocyklů máme dále Milana Engela, Ondřeje Klymciwa a nového člena jeho týmu Petra Vlčka. Svou premiéru si odbyde i Lukáš Kvapil z Big Shock teamu. Tato kategorie se pro české barvy zajímavě rozrůstá. Připomeňme, že se částečně můžeme utěšovat účastí tří kamiónů ze židovických dílen Maria Kresse – Renaulty pro téma Rivald Mammoet – Martina van den Brinka, Pascala de Baara a Gerta Huzinka.
Vše začne startem 2. ledna v paraguayském Asunciónu a skončí 14. ledna v argentinském Buenos Aires. O průběhu budeme samozřejmě průběžně informovat, takže sledujte novinky a držte našim palce!