Nový Mercedes Actros v Čechách
Po světové premiéře pro novináře v Bruselu a několika prezentacích v zahraničí jsme se konečně dočkali i u nás premiéry a představení nového modelu Mercedesu Actros. Příležitost si prohlédnout ale i vyzkoušet zbrusu nový model užitkového vozu Stutgartského výrobce měli možnost návštěvníci v pátek 14. října a v sobotu 15.října v pražských Stodůlkách. Českému zastoupení značky Mercedes se podařilo přistavit do pražského dealerství představitele všech nově nabízených kabin a několik podvozkových variant., dva z tahačů byly zpřaženy z plachtovými návěsy a řidiči s oprávněním skupin C+E si mohli vyzkoušet jízdu s těmito soupravami po nedaleké dálnici D5.
O krátkou prezentaci nového produktu se postaral člen technického oddělení Ing.David Chleboun, který ve stručnosti shrnul historii modelu Actros a představil poslední vystavený model.
V čem je nový Actros jiný? Spíš by bylo na místě se zeptat, co zůstalo ze starého modelu, protože nový Actros je zbrusu nové vozidlo na kterém pracovala konstrukce vývoje několik let.
Nové motory
Zcela zásadní změnou pro Mercedes je přechod od charakteristického motoru V8 k řadovému šestiválci. Dúvodem je plnění přísnějších emisních hodnot a stím spojených konstrukčních řešení, jež by byly obtížné v původní koncepci vidlicového osmiválce. S novým motorem se navíc podařilo dosáhnout neuvěřitelně nízké spotřeby paliva, což dokázal test provedený na trase z Německa do polského Štětína.
S novým modelem Actrosu přišla i větší škála kabin, kterých teď Mercedes nabízí šest typů a měl by přibýt ještě jeden. Kabiny jsou vyráběny ve dvou šířkách –2300 a2500 mm, dále pak buď zvýšené s rovnou podlahou, či zapuštěné s nízkým motorovým tunelem. Byl zcela přepracován vnější i vnitřní design. Řidiči jistě ocení vetší boční schránky, či pohodlné nástupní plošiny pro očištění čelního skla.
V interiéru se objevilo nové béžové čalounění navozující příjemný pocit domova a lomená přístrojová deska tvořící kokpit řidiče s dasažitelnými ovládacími prvky. Kabina je důsledně rozdělena na tři sektory jako byt – pracovna, obývák, ložnice. U vysokých kabin určených pro dálkovou dopravu přichází Mercedes s inovací v podobě plnohodnotného sedadla spolujezdce s bezpečnostním pásem, ovšem zasazeným dále k zadní stěně, jejíž roh je rovněž čalouněný a vytvářející tak pocit křesla.
Řidič má rovněž dostatek úložných prostor. K dispozici má skříňky nad čelním sklem, výsuvné přihrádky pod spodním lůžkem v kombinanci s ledničkou a zásuvky pod přístrojovou deskou. Pro osvětlení prostoru si může vybrat několik variant – bílé osvětlení ve dvou intenzitách, zelené či modré led svítilny ve stropním panelu navozující dojem nořní oblohy. Mezi lákavé drobnůstky patří i podsvětlení trojcílé hvězdy na čelní masce
Změny na podvozku
Inovacemi prošel i rám vozidla. Podélníky vozidla jsou nyní vybaveny soustavou otvorů s roztečí50 mmusnadňující montáž přídavných zařízení či nástaveb. Pro výrobu je použiz kvalitnějších materiálů takže například pro silniční tahače je použit podélník s tloušťkou stěny pouhých6 mm.
Lepší jízdu přinese i nové uložení zadní nápravy na čtyřech vzduchových měších.
Bezpečnost především
Nový Actros přináší nejen větší komfort řidiče ale samozřejmě i vysoký důraz je kladen na bezpečnost jízdy. Výrobce shrnul veškeré systémy pro bezpečnost pod příznačné označení 13 strážných andělů. Tento soubor opatření zahrnuje jek uvedené úpravy na podvozku tak elektronické systémy sledující výkyv vozidla, stav nahuštění pneumatik, sledování vpředu jedoucího vozidla a další prostředky pro zajištění bezpečnosti.