Propojení dálnic D1 a D5 se blíží

Dálnice D1 a D5 spojí rychlostní silnice R1

ŘSD oznámilo datum zprovoznění jihozápadní části pražského silničního okruhu

 

Ředitelství silnic a dálnic ČR dnes zveřejnilo datum zprovoznění jihozápadní části pražského silničního okruhu (rychlostní silnice R1), stane se tak 20. září 2010.

Dojde tak k propojení našich dvou nejzatíženějších dálnic D1 a D5 po nichž je vedena hlavní mezinárodní trasa E50 ve směru východ-západ. Řidiči v tomto směru se tak vyhnou jižní spojce, kde je v současnosti trasa vedena v peáži s městským okruhem a především pak Barrandovskému mostu s pověstnou zatáčkou, kde už havarovaly desítky kamiónů. Významnou úlevu tak pocítí i obyvatelé Barrandovského sídliště, jimž se zlepší kvalita ovzduší, které dnes zhoršují tisíce kamiónů supících do kopce ke Slivenci. 

Dva tunely a nejdelší most v ČR

Nově otevíraný úsek silničního okruhu R1 v délce 23 km naváže u Slivence na již provozovanou část (Ruzyně – Slivenec) a vytvoří s ní tak bezmála 36 km kvalitní směrově rozdělené komunikace. Nově uváděný úsek se skládá ze tří stavebních částí (stavba 512, 513 a 514).

 Stavba 512 (D1 – Vestec) začíná křížením s Brněnskou D1 na jejím 10tém km a pokračuje západním směrem. U obce Jesenice je plánována křížovatka s budoucí Českobudějovickou dálnicí D3, kterou také stavba končí.

Stavba 513 (Vestec – Lahovice) Navazuje na předchozí 512 v místě uvažované křížovatky a po té se mírně přibližuje k hlavnímu městu. V blízkosti obce Hodkovice se nalézá křižovatka se silničním přivaděčem“Vestec“. Součástí této stavby jsou také tři ekodukty a především pak 1,9 km dlouhý „Komořanský“ tunel, prostřednictvím kterého se trasa dostává do údolí řeky Vltavy, jejímž překlenutím také stavba 513 končí. Tento „Vltavský“ most má délku 236m a jeho výška nad hladinou umožnuje bezpečnou dopravu i při záplavách.

 Stavba 514 (Lahovice – Slivenec) začíná estakádou přes údolí Vltavy a Berounky , která navazuje na „Vltavský“ most a jejíž součásti je i mimoúrovňová křižovatka s rychlostní silnicí R4 (Praha – Příbram). Délka celé této estakády včetně mostu je 2,5 km a celé toto mostní dílo se tak řadí na 1. místo v ČR co do délky. Západní konec estakády  překonává ve výšce 40m žel. trať Praha – Plzeň a plynule navazuje na druhý nově otevíraný „Lochkovský“ tunel. Tímto tunelem trasa silnice stoupá až k Lochkovu, kde dalším tentokrát „jen“ 461m dlouhým mostem překonává údolí shodného názvu.

Tento, ne zcela architektonicky povedený a stavebně velice náročný most, je zajímavý nejen svojí výškou 65 m, ale i ve skutečnosti, že údolí překonává ve směrovém oblouku.

Po té už následuje jen křižovatka „Lochkov“ a u Slivence se stavba 514 napojuje na již provozovaný a v těchto dnech rekonstruovaný úsek Slivenec – Třebonice.

Cementobetonový povrch a šířka komunikace 27,5m je dnes již nutností.

Celý nově zprovozňovaný úsek je postaven v šířkové kategorii 27,5m a bude tak umožnovat při rekonstrukcích převádění 4 jízdních pruhů po zbylé polovině rychlostní silnice. Kromě mostních objektů je povrch nového úseku R1 opatřen cementobetonovým krytem s větší odolností proti vyjíždění kolejí. Návrhová rychlost 100 km/h a především pak poměrně vysoký sklon komunikace v tunelu jsou určitými handicapy, které brání zahrnutí komunikace do sítě plnohodnotných dálnic. Vzhledem k velmi vysoké očekávané intenzitě dopravy a k vysokému podílů nákladních vozidel, může určité problémy způsobit i absence odstavných pruhů v tunelových rourách.

Na odpočívky zapomeňte

Vzhledem k tomu, že je na úseku umístěno veliké množství křižovatek a sjezdů, nezbylo dle ŘSD na odpočívky místo. Z hlediska funkčního zapojení nového úseku R1 jako součásti hlavní mezinárodní trasy E50 (východ – západ) je tato absence odpočívek poměrně tristní. Ve vztahu k navazujícím úsekům dálnic D1a D5 (také součást E50) tímto vzniká úsek dlouhý cca 50 km !!! bez možnosti vykonat předepsanou bezpečnostní přestávku a načerpat pohonné hmoty. Tento stav dolehne především na řidiče kamiónů jedoucí od Brna na Plzeň a opačně. Ve směru od Brna je totiž poslední plně vybavenou odpočívkou „Naháč“ na 30 km dálnice D1 (14 parkovacích stání pro TIR) a následující je pak až odpočívka „Drahelčice“ u Rudné na 4 km D5 (33 stání pro TIR). V opačném směru je to obdobné s tím rozdílem, že na D1 je to odpočívka „Bělčice“ (10 míst pro TIR) na 33 km uvedené dálnice. S přihlédnutím k tomu, že již dnes zmíněné odpočívky praskají ve švech, bude stav po zprovoznění nového úseku R1 katastrofální.

(redakce)

 
Nezařazené, Novinky , , , Zobrazit komentáře1 Vytisknout stránku

Jedna reakce na Propojení dálnic D1 a D5 se blíží

  1. JK píše:

    Spojka

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Nový Mega návěs od firmy Kögel

Na výstavě užitkových vozidel IAA 2018 představí společnost Kögel svůj návěs Mega generace NOVUM. I velkoobjemový návěs Kögel se teď vyznačuje známými výhodami generace NOVUM, tj. optimalizovaným profilem vnějšího rámu a vylepšenou nástavbou.

číst dále »

Prokletí Zolderu pokračuje

Adam Lacko v neděli na belgickém okruhu zaznamenal jedno třetí a sedmé místo. V průběžném hodnocení upevnil své postavení na druhé pozici před aktuálně třetím Albacetem. Oly Janes vyrovnal svůj nejlepší výsledek z Mostu, když dojel dvakrát devátý. V hodnocení týmů drží Buggyra i nadále třetí příčku!

číst dále »

Novináři se učili bezpečně řídit autobus na polygonu

Bezpečnost autobusové dopravy je jedním z důležitých témat inovativního československého veletržního projektu BUS SHOW zdravá doprava Nitra 2019. Veletrhu předchází prezentační tematické akce upozorňující na bezpečnost v dopravě, ekologii a efektivitu.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno