Propojení dálnic D1 a D5 se blíží

Dálnice D1 a D5 spojí rychlostní silnice R1

ŘSD oznámilo datum zprovoznění jihozápadní části pražského silničního okruhu

 

Ředitelství silnic a dálnic ČR dnes zveřejnilo datum zprovoznění jihozápadní části pražského silničního okruhu (rychlostní silnice R1), stane se tak 20. září 2010.

Dojde tak k propojení našich dvou nejzatíženějších dálnic D1 a D5 po nichž je vedena hlavní mezinárodní trasa E50 ve směru východ-západ. Řidiči v tomto směru se tak vyhnou jižní spojce, kde je v současnosti trasa vedena v peáži s městským okruhem a především pak Barrandovskému mostu s pověstnou zatáčkou, kde už havarovaly desítky kamiónů. Významnou úlevu tak pocítí i obyvatelé Barrandovského sídliště, jimž se zlepší kvalita ovzduší, které dnes zhoršují tisíce kamiónů supících do kopce ke Slivenci. 

Dva tunely a nejdelší most v ČR

Nově otevíraný úsek silničního okruhu R1 v délce 23 km naváže u Slivence na již provozovanou část (Ruzyně – Slivenec) a vytvoří s ní tak bezmála 36 km kvalitní směrově rozdělené komunikace. Nově uváděný úsek se skládá ze tří stavebních částí (stavba 512, 513 a 514).

 Stavba 512 (D1 – Vestec) začíná křížením s Brněnskou D1 na jejím 10tém km a pokračuje západním směrem. U obce Jesenice je plánována křížovatka s budoucí Českobudějovickou dálnicí D3, kterou také stavba končí.

Stavba 513 (Vestec – Lahovice) Navazuje na předchozí 512 v místě uvažované křížovatky a po té se mírně přibližuje k hlavnímu městu. V blízkosti obce Hodkovice se nalézá křižovatka se silničním přivaděčem“Vestec“. Součástí této stavby jsou také tři ekodukty a především pak 1,9 km dlouhý „Komořanský“ tunel, prostřednictvím kterého se trasa dostává do údolí řeky Vltavy, jejímž překlenutím také stavba 513 končí. Tento „Vltavský“ most má délku 236m a jeho výška nad hladinou umožnuje bezpečnou dopravu i při záplavách.

 Stavba 514 (Lahovice – Slivenec) začíná estakádou přes údolí Vltavy a Berounky , která navazuje na „Vltavský“ most a jejíž součásti je i mimoúrovňová křižovatka s rychlostní silnicí R4 (Praha – Příbram). Délka celé této estakády včetně mostu je 2,5 km a celé toto mostní dílo se tak řadí na 1. místo v ČR co do délky. Západní konec estakády  překonává ve výšce 40m žel. trať Praha – Plzeň a plynule navazuje na druhý nově otevíraný „Lochkovský“ tunel. Tímto tunelem trasa silnice stoupá až k Lochkovu, kde dalším tentokrát „jen“ 461m dlouhým mostem překonává údolí shodného názvu.

Tento, ne zcela architektonicky povedený a stavebně velice náročný most, je zajímavý nejen svojí výškou 65 m, ale i ve skutečnosti, že údolí překonává ve směrovém oblouku.

Po té už následuje jen křižovatka „Lochkov“ a u Slivence se stavba 514 napojuje na již provozovaný a v těchto dnech rekonstruovaný úsek Slivenec – Třebonice.

Cementobetonový povrch a šířka komunikace 27,5m je dnes již nutností.

Celý nově zprovozňovaný úsek je postaven v šířkové kategorii 27,5m a bude tak umožnovat při rekonstrukcích převádění 4 jízdních pruhů po zbylé polovině rychlostní silnice. Kromě mostních objektů je povrch nového úseku R1 opatřen cementobetonovým krytem s větší odolností proti vyjíždění kolejí. Návrhová rychlost 100 km/h a především pak poměrně vysoký sklon komunikace v tunelu jsou určitými handicapy, které brání zahrnutí komunikace do sítě plnohodnotných dálnic. Vzhledem k velmi vysoké očekávané intenzitě dopravy a k vysokému podílů nákladních vozidel, může určité problémy způsobit i absence odstavných pruhů v tunelových rourách.

Na odpočívky zapomeňte

Vzhledem k tomu, že je na úseku umístěno veliké množství křižovatek a sjezdů, nezbylo dle ŘSD na odpočívky místo. Z hlediska funkčního zapojení nového úseku R1 jako součásti hlavní mezinárodní trasy E50 (východ – západ) je tato absence odpočívek poměrně tristní. Ve vztahu k navazujícím úsekům dálnic D1a D5 (také součást E50) tímto vzniká úsek dlouhý cca 50 km !!! bez možnosti vykonat předepsanou bezpečnostní přestávku a načerpat pohonné hmoty. Tento stav dolehne především na řidiče kamiónů jedoucí od Brna na Plzeň a opačně. Ve směru od Brna je totiž poslední plně vybavenou odpočívkou „Naháč“ na 30 km dálnice D1 (14 parkovacích stání pro TIR) a následující je pak až odpočívka „Drahelčice“ u Rudné na 4 km D5 (33 stání pro TIR). V opačném směru je to obdobné s tím rozdílem, že na D1 je to odpočívka „Bělčice“ (10 míst pro TIR) na 33 km uvedené dálnice. S přihlédnutím k tomu, že již dnes zmíněné odpočívky praskají ve švech, bude stav po zprovoznění nového úseku R1 katastrofální.

(redakce)

 
Nezařazené, Novinky , , , Zobrazit komentáře1 Vytisknout stránku

Jedna reakce na Propojení dálnic D1 a D5 se blíží

  1. JK píše:

    Spojka

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com

Krátké novinky

Nové motory Scania V8

Společnost Scania představuje novou generaci motorů Euro 6 V8, která stanovuje nový standard v oblasti spotřeby pohonných hmot. Tyto motory, které jsou k dispozici ve výkonnostních kategoriích 520, 580 a 650 koňských sil, dokáží majitelům vozidel s vyšší celkovou hmotností tahače a přívěsu, vyšší průměrnou rychlostí, popř. obojím, snížit spotřebu paliva o 7 až 10 procent.

číst dále »

BAJA Aragon

Součastně s koncem Silk way rally odstartovala na jihu Evropy soutěž BAJA Aragon, kde nás reprezentují hned čtyři české posádky v kategorii kamiónů a tři posádky v kategorii osobních automobilů.

číst dále »

Martin Kolomý s posádkou již doma

Dnes krátce po šesté hodině ranní přistálo na letišti Václava Havla v Praze letadlo s posádkou a mechaniky týmu Buggyra tatra racing, jež premiérově absolvovala soutěž Silk Way Rally. Z odbavovací haly terminálu letiště směřovali jejich kroky do nedalekého hotelu marriott Courtyard, kde se konalo setkání se zástupci médií a sdělení čestvích dojmů ze soutěže.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno