Rozhovor s LRT

Po nedávné besedě Letka Racing Teamu jsme položili jménem našeho serveru několi otázek zástupcům týmu – Tomášovi Tomečkovi jakožto majiteli týmu a zástupci africké soutěže Africa Eco Race a Jaromíru Martincovi jako účastníku soutěže Dakar v Jižní Americe.
Tento rozhovor “na dálku” Vám nyní přinášíme:

 

 

1/ Tomáši, absolvoval jsi oba závody DAKAR, jak v Africe, tak v Americe. Jak je hodnotíš z hlediska náročnosti?
“Oba závody jsou náročné, zajímavostí je čistě matematický pohled, AER = 3320km rychlostních zkoušek na 10 etap a Dakar v Americe = 4115km na 14 etap, tedy poměr 332/294 měřených kilometrů za den.”

2/ Co vás vedlo k pouze dvoučlenému složení posádky, když ostatní startují ve třech? Nechybí Vám třetí osoba mechanika na opravy či na sledování stavu vozu a ovládání dohušťovaní pneu?
“Je to především ekonomické hledisko. S Vojtou jsme tak jeli už v roce 2006 do Maroka, pak i 2009, dokonce i bez asistence.”

3/ Na besedě jsi řekl, že už nemá cenu Tatru vylepšovat, ale stačí i nadále konkurenci? Chystáte se alespoň investovat do tlumičů, případně nových disků (STARKAR)?
“To jsme se asi špatně pochopili, určitě má smysl vylepšovat vůz, finance rozhodnou jakým směrem.”

4/ Viz bod tři. Pokud by prošly návrhy na technické požadavky na kamiony – snížení objemu motoru – máš už v hlavě jakou cestou by ses vydal?
Zatím je vše v jednání, uvidíme…”

5/ Myslíš, že nová Tatra Phoenix by s maximem původních dílů (motor Paccar, převodovka ZF) byla vhodný základ pro rally?
“Proč ne….”

6/ Nekazí dojem z vítězství v Africa Eco race vědomí, že startovalo jen pět kamiónů a naopak, přivítal bys příchod konkurence?
“Z pohledu novinářů možná ano, ale z našeho pohledu to byla pěkná těžká africká rally, kde jsme museli každý kilometr jet s velikou koncentrací, navíc navigace byla také obtížná.”

7/ Nepociťoval si na tomto „malém“ Dakaru ze strany pořadatelů rovněž nadržování francouzským posádkám?
“Rozhodně ne, spíše jsem pociťoval ze strany pořadatelů snahu uchovat duch fair-play.”

8/ Vím, že je to vše o financích, ale už jen z hlediska tréninku či mediálního zvýraznění, nelákají tě další soutěže?
“Určitě ano, podotýkám, že jsme tým, který byl jako první český na rally Berlín Wroclaw v roce 2001, na rally Orpi Maroc v roce 2005, na rally Tunis v roce 2008, a na konec i na rally AER 2011.”

9/ Co bys řekl na soutěže El-Chott, Tunis či menší soutěže BAJA, Rally Breslau-Dresden, či návrh na evropskou soutěž cross-country?
“Nebráním se ničemu, odvíji se to od rozpočtu…”

10/ Zcela odmítáte start na Silk Way v Rusku, proč? Je to sponzorovaný závod za „směšné“ peníze oproti Dakaru a AER a k tomu z cílovou prémií!
“Preferuji závody v Africe.”

11/ Nemáš obavu, že při přílivu dalších závodních strojů na Africa Eco Race a kýženém mediálním ohlasu by se z této soutěže stalo to co s Dakarem v Jižní Americe?
“Myslím si, že to mají v rukách organizátoři, kteří mohou výrazně ovlivnit, jakým směrem celá rally půjde…, nevěřím, že by se situace opakovala…”

 
a několik dotazů na Jaromíra Martince, navigátora Andreho de Azaveda na Rally Dakar:

 
1/ Předpokládám, že i ve Vaší posádce je na tobě řízení ve spojovacích etapách. Jak se u vás řešil problém únavy a hrozilo i Vám to co se stalo Alešovi Lopraisovi?

“Je to tak, spojovací úseky řídím většinou já. Na problém únavy asi není univerzální recept, musí se prostě dávat velký pozor včetně dodržování bezpečnostních zásad, jako je použití pásů apod. Samozřejmě, že i nám a všem ostatním hrozilo to, co se stalo posádce Aleše Lopraise. “

2/ Co myslíš, že by přimělo Andrého ke startu na Africa Eco race?


“Myslím, že André o startu v AER neuvažuje, má svoji strategii nastavenou na dakar. Notabene to, že se jede v jižní Americe je pro něj z hlediska PR pravděpodobně lepší. Ale to byste se museli zeptat jeho.”

3/ Otázka možná i na Tomáše. Letos v Jižní Americe docela hořely spojky (André, Valtr,…), čím to? Jednalo se o staré kusy, či vyšší namáhání, častější řazení, či jezdecké chyby?


“Myslím, že se to tak prostě sešlo, neviděl bych v tom nějakou konkrétní příčinu. Dakar je extrémní závod a to se stát může. “

4/ Martin Kolomý řekl, že se vztahy mezi českými posádkami trochu vylepšili. Jak ty to cítíš?
“Taky si myslím, že to tak je.”

(Pozn. Na objasnění otázky vzájemných vztahů. V nedávné minulosti totiž české týmy spolu moc nespolupracovaly. Důvodů bylo zřejmě víc, ať už finanční, osobní, či jiné příčiny. Minimálně právě finance a boj o sponzora v naší malé zemi…)

5/ Máš nějaké signály, že by se africkou cetou vydali i další závodníci?
“Tak to opravdu nevím, nemám, ale já se o tomto s nikým nebavil.”

6/ Ty sám bys vyměnil Ameriku za Afriku?


“Nedá se odpovědět jednoznačně – jsou věci proč ano (přílišná komercializace dakaru, odklon od původní myšlenky Thierriho Sabina), ale taky proč ne (atmosféra v jihoamerických zemích). “

7/ Jak tvé závody snáší rodina, hlavně manželka a potomci?

 
“Rodina je skvělá, podporují mě i když vím, že se bojí – bez rodinného zázemí by to bylo daleko těžší. “


Děkuji Vám oběma za Váš čas a zodpovězení otázek!

 
Dakar, Nezařazené, Novinky , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Silné zastoupení na Dakaru

Na startu 40. ročníku rally Dakar bude velmi silné zastoupení závodníků z České republiky.

číst dále »

Czech Bus 2017

Dnes se na pražském výstavišti v Holešovicích otevřou brány již sedmého ročníku výstavy zaměřené na hromadnou dopravu a servisní techniku - Czech Bus 2017

číst dále »

Buggyra před Dakarem 2018

S výraznými ambicemi uspět se postaví v lednu na start jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar Martin Kolomý. Vítěz dvou dakarských etap chce s kamionem Tatra Phoenix zabojovat o sošku beduína, kterou dostává nejlepší trojice v každé kategorii. Za volant druhého vozu usedne Martin Šoltys.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno