Sedmá etapa Africa Eco Race byla první z takzvaných loopů, tedy etap, kdy je místo startu rovněž místem cílovým. Tím místem byl pro dnešní den Tiwilit. Délka etapy byla sice „jen“, ale vzhledem k minimálním přejezdům, se 414 měřených kilometrů řadí ke standardu afrických etap.
Pískové podloží, dunová pole, místy vegetace a minimum zpevněných komunikací. Prostě kolorit klasického „Dakaru“ avizoval zajímavý zážitek jak pro posádky, tak i pro diváky, kterých však vzhledem k uvedenému nešlo očekávat takové množství, jaké si v nedávných dnech užívali závodničtí kolegové v bolivijském La Paz.
Jarda Valtr s Jamalkou Bonver Dakar Project týmu a Rostislavem Plný a Filipem Škrobánkem na palubě speciálu, již od startu rallye avizoval, že pouštních etap se vůbec nebojí a že naopak se na ně těší. Že svá předstartovní slova myslel smrtelně vážně napovídal již první čas z waypointu 1, kterým Jarda proletěl jako pátý v absolutním pořadí mezi automobily a až do konce etapy nevypadl z první desítky. Výsledek? 6. příčka absolutně mezi automobily, etapové zlato mezi kamiony a upevnění stříbra mezi kamiony s náskokem přes 40 minut na Tomáše Tomečka a více než hodiny na Sergeje Kuprianova.
„Dnes se nám dařilo v dunách. Bylo to ze začátku rychlé asi prvních 50 kilometrů, pak přišly docela těžké duny. Ty se nám podařilo projet, předjeli jsme v nich obě Ruské posádky, které tam měly problémy, takže tam nám to vyšlo. Pak přišla velbloudí tráva a motanice doleva, doprava, přes kopečky… Pobrali jsme hodně ran, máme z toho trošku poškozené auto na přední nápravě. Z toho asi problém nebude, kluci to dají dokupy,“ pouští se Jarda Valtr do shrnutí vítězné etapy.
„Následně přišly zase rychlé úseky a duny a tam jsme nechali i my asi 10 minut, když jsme se z nich nemohli vyhrabat, takže i dnes zbytečná ztráta, což mně mrzelo. Musím tady smeknout před Tomášem Tomečkem, který to projel všechno parádně. Jinak si myslím výsledek dobrý, ne?“ těší se z prvního etapového zlata Jarda. „Auto fungovalo perfektně, ten tvrdý podvozek byl na tuto etapu naprosto skvělý, ale budeme ho muset trochu změkčit a trochu ubrat, abychom nedostávali takové rány na předek a auto vydrželo až do Dakaru. Jinak musím říct, že dneska to bylo hodně těžké navigačně a tuto etapu tak vlastně vyhrál Rosťa,“ skládá poklonu Jarda svému navigátorovi Rosťovi Plnému.
„Zítra budeme startovat vepředu, takže se nebude prášit a vzhledem k tomu, že máme i nějaký náskok na pronásledovatele, bude to pro nás klidnější. Po pondělí ale víme, že v tomto terénu se dá s Kamazy závodit,“ ukončuje Jarda Hodnocení úspěšného dne.
Miroslav Zapletal se stále se lepšící zraněnou rukou protnul cílovou časomíru na 8. příčce hodnocení automobilů a v průběžném hodnocení si stále drží 6. pozici s 20. minutovým náskokem na Francouze Gomeze.
Již zmíněný Tomáš Tomeček dnes vybojoval 2. Místo mezi kamiony a i díky tomuto výsledku si stále drží v hodnocení kategorie 3. příčku. Navíc se mu dnes podařilo o více než 15 minut navýšit náskok na pronásledujícího Rusa Kuprianova s Kamazem.
V úterý se soutěžící vydají opět na klasickou etapu z Tiwilitu do Azougui. Posádky čeká opět etapa s minimálními přejezdy, z celkové délky 453 kilometrů bude 425 závodních. Účastníky stejně jako dnes čeká písečný podklad, místy zpestřený dunami a vegetací.
-
- Profesionálové profesionálům