Africa Eco Race 11.etapa

Tatra i Tomeček jednoduše vynikající

Jedenáctá etapa Africa Eco Race 2018: Akjoujt – Saint Louis, 13. ledna 2018
Celková délka: 558 km
Přejezd: start z bivaku 0 km
Etapa: Akjoujt – Fimlit 219 km
Přejezd: Fimlit – Saint Louis 339 km

Do jedenácté etapy vyrážel Tomeček jako druhý za Van de Laarem. Jako každý den uvolněný, s plně připravenou a fungující Tatrou. Technika jej ostatně podržela po všech 14 dní. Za celý závod řešil jen upadlý stěrač v jedné marocké etapě, v Mauritánii výměnu trubky kompresoru a později ještě trubky dohušťování, za jejíž poškození mohl defekt kola. “Bez kompresoru to nejede, a bez dohušťování nemáme šanci v terénu,” říká Tomáš Tomeček. “Proto tyhle díly sebou vždy vozím, a určitě to tak dělají všichni. Samozřejmě je mají naložené i naše baléčka,” přibližuje dále.
Do cíle zbývá jen v neděli zamávat fanouškům na posledních 22 kilometrech, které se ani do výsledků nepočítají. Jak se tedy jede v etapách, ve kterých už se vlastně závodit radši ani nemá? Pořád dost rychle. “Ze začátku bylo ještě pár dun, ale pak už to bylo jenom rychlé,” charakterizuje Tomeček trasu jedenácté etapy. “Docela často se jelo až na rychlostním limitu. Takže jsem moc nechápal, jakým tempem se kolem mě prohnal de Rooy, to byla jiná liga,” kroutí hlavou příborský pilot.
Gerard de Rooy totiž trochu porušil pravidlo o posledních etapách, a ještě podniknul útok na třetí místo smíšené kategorie auto + moto. Závod Africa Eco Race je krásný mimo jiné tím, že závodníci všech kategorií absolvují stejnou trasu, a jejich výsledné časy lze srovnávat. Tak to bývalo také za slavných dob Rally Paříž – Dakar. Tomeček na třetí místo ve smíšené kategorii dosáhl v roce 2013, a o rok dříve byl dokonce druhý. De Rooy se o tohle ceněné podium připravil v předcházející etapě. Průběžně třetí Pascal Tohomasse s buggy Optimus v ní dost bloudil, jednu dobu jel úplně špatným směrem. De Rooy už byl v tu chvíli virtuálně před ním. Stačilo zachovat chladnou hlavu, jenže Nizozemec naopak začal tlačit na pilu a v dunách udělal velké chyby.
Stříbrná radost
Tomeček v cíli speciálu s radostí přijal zprávu o svém etapovém i celkovém stříbru, a vydal se asfaltkou směrem k hranicím se Senegalem. Po cestě postupně předjel všechny ostatní závodníky a asistence včetně své vlastní, a na hranicích byl jako první. “Celé to pak trvalo jen pár minut,” popisuje vstupní proceduru. “Jsme v Evropské unii, takže jsem jen vytáhl pas, dali mi razítko a mohl jsem jet dál. Letos to bylo na všech hranicích velmi rychlé, žádné zdržování, to se mi líbilo,” doplňuje spokojeně.
Poslední bivak závodu se nachází na starém letišti poblíž města St. Louis. Za pilotem stoprocentní Tatry ihned začali chodit první gratulanti. “Druhé místo, to je neuvěřitelné,” usmívá se Tomeček. “Chtěl jsem to zkusit, chtěl jsem dojet, a je z toho takový výsledek. Ale snad ještě víc mě těší, jak to se mnou prožívají další lidé v bivaku,” pokračuje nadšeně. vkou piva. Tak jsem si letos dovolil první pivo. A pak u Slováků ještě jedno, na oslavu,” “Každý den se chodí ptát, fandí mi. Vylezl jsem z auta, a už u mě byl kluk od bugin s plechododává stříbrný muž kategorie kamionů.

Blíží se cíl, a za ním na Tomečka ještě čeká jedno zajímavé setkání. U Růžového jezera bivakuje podobný český dobrodruh, jako je on. Tadeáš Šíma také projíždí Afrikou zcela sám, a to na kole. Zvolil cestu, která se velmi blíží trase Africa Eco Race. Tedy přes Maroko, území Západní Sahary, Mauritánii do Senegalu, odkud bude pokračovat do Mali a dál. Šímovo putování můžete sledovat na jeho stránkách www.tadytada.cz a v Lidových novinách. Dozvíte se například, zdali se mu v Dakaru opravdu podařilo vyměnit s Tomečkem kolo za Tatru.
Slovenské gesto fair play
Slovenský závodník Martin Benko obhajoval třetí místo, a už už to vypadalo, že bude úspěšný. Jenže, zaúřadovala desátá etapa. První informace o nepříjemném pádu se sice naštěstí nepotvrdily, ale po výsledku bylo i tak. Na vině byla Benkova KTM, která přestala dobíjet. Jezdec se pak sice dostal do bivaku, ale ne tak jeho stroj, a tak do 11. etapy neměl na čem vyrazit.
Benkovu kolegovi Jánu Zaťkovi je neuvěřitelných 62 let. Loni skončil čtvrtý, a velmi rychlý by byl i letos, kdyby ho nebrzdily následky pádu v Maroku, a nachlazení, které si přivezl ještě z přejímek ve francouzském Mentonu. V závodě prožil velmi zajímavou příhodu, která si říká o cenu Fair play. Henriku Rahmovi ze Švédska, Zaťkovu soupeři v boji o druhé místo v kategorii +450, došel na trati benzín. Zaťko přijel, neváhal a ze svého mála mu odlil. Rahm poděkoval a odjel si pro stříbrnou příčku. Zaťko se vydal za ním, jenže v písku zapomněl víčko od nádrže. Až do konce etapy proto musel řídit jednou rukou, aby mohl druhou zakrývat hrdlo nádrže. V terénu, v písku, se zraněnými žebry… Tenhle železný muž by to nikdy nevzdal.
Poslední díl závodu
Dálková rally Africa Eco Race se přesunula do Senegalu, kde v neděli 14. ledna její desátý ročník skončí. Kde jinde, než v Dakaru! Všichni, kdo se v závodě dokázali udržet, třeba i přes některé nedokončené etapy a penalizace, budou mít právo projet si “mávacích” 22 kilometrů podél pobřeží Atlantiku až k Růžovému jezeru. Časy se sice budou měřit, ale v itineráři je etapa vedena jako neutralizace, takže se do celkových výsledků nebude započítávat. A pak už bude zbývat jen cílová rampa a zasloužené oslavy.

Výsledky 11. etapy (219 km):
Moto: 1. Agazzi (Honda) 2:00:39, 2. Ceci +1:59, 3. Blackburn +6:35,… 12. Zaťko (vš. KTM) +26:27.
Auta: 1. Gomez (Optimus) 1:36:19, 2. Serradori (LCR30) +1:42, 3. Thomasse (Optimus) +4:40.
Kamiony: 1. De Rooy (Iveco) 1:48:36, 2. Tomeček (Tatra) +17:42, 3. Van De Laar (Daf) +20:32, 4. Essers (Man) +29:10, 5. Van Velsen (Ginaf) +29:49, 6. Govaere (Man) +30:31, 7. Hoondert (Daf) +32:08, 8. Elfrink (Mercedes) +43:02, 9. Pattono (Iveco) +2:29:02.

Výsledky po 11. etapě – celkové výsledky Africa Eco Race 2018:
Moto: 1. Ceci 47:21:53, 2. Anjos Oliveira (Proto) +1:26:20, 3. Rui Oliveira (Yamaha) +6:43:27,… 9. Zaťko +11:36:35.
Auta: 1. Serradori 40:18:50, 2. Vasiljev (Mini) +1:07:31, 3. Thomasse +4:10:40.
Kamiony: 1. De Rooy 45:00:53, 2. Tomeček +5:14:18, 3. Van De Laar +6:50:58, 4. Essers +11:40:22, 5. Govaere +16:00:20, 6. Elfrink +19:14:09, 7. Pattono +24:08:05, 8. Hoondert +30:45:55, 9. Van Velsen +34:17:20.

Africa Eco Race 2018, Monako – Dakar
Dohromady 6107 km, z toho 4006 km jsou závodní etapy.
První etapa 2. ledna, poslední etapa 14. ledna, celkem 12 etap a jeden volný den.
Prvních pět etap v Maroku, volný den (Dakhla), šest etap v Mauretánii, závěrečná etapa v Senegalu.

 
Dakar, Novinky , , , , , , , Zobrazit komentáře

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

TANKUJTE BEZ FRONT. NAFTA ZA SUPER CENY A K DISPOZICI JE I HVO100!

V Červeném Kříži u Jihlavy funguje od ledna tohoto roku nová čerpací stanice. Jedná se o společný projekt společnosti NIKEY, provozovatele sítě čerpacích stanic a mycích center, a společnosti EUROWAG, předního poskytovatele platebních řešení pro nákladní dopravu v rámci celé Evropy. Jedná … Číst dále →

číst dále »

DHL rozšiřuje svůj udržitelný vozový park v Německu o 178 nových vozidel IVECO S-WAY CNG

  Skupina DHL objednala pro svou divizi Post & Parcel Germany celkem 178 nových vozů IVECO S-Way CNG.   Technologie stlačeného zemního plynu je v současné době nejvyspělejší na trhu, a proto je infrastruktura rozvinutější a vozidla snadněji dostupná ve … Číst dále →

číst dále »

Tatra Trucks investuje 700 milionů korun do výrobních technologií pro dosažení objemu produkce až 2500 vozů za rok

Kopřivnická automobilka odstartovala investice do špičkového strojního vybavení, aby zefektivnila výrobní procesy a zvýšila objem produkce až na 2500 vozidel za rok. Tatra také spustila rozsáhlý proces digitalizace výroby s využitím moderních systémů podnikového řízení a chystá modernizace a úpravy … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno