Vztyčená andorská vlajka
V pátek uspořádal ostravský dakarský tým Bonver Dakar Project v Praze setkání s novináři na kterém zhodnotil právě skončený ročník maratónské rally za účasti šéfa týmu Tomáše Vrátného, palubního mechanika Milana Holáně a Filipa Škrobánk, fotografa Petra Luska, Martina Prokopa jako nového člena v kategorii osobních automobilů a jak vzácný host zde byl hendikopovaný pilot Alberto Llovera spolu s mechanikem Jaromírem Martincem. Tomáš Vrátný zmínil také skutečnost, že pravidelné místo tiskových konferencí kasino Bonver na Pankráci se bude zavírat v souvislosti s uzavíraním heren a také, že zz tohoto důvodu bude oslaben jeden z hlavních sponzorů. Podobné problémy má i kazašský pilot Artur Ardavichus, jakožto člen prezedentského týmu Astana. Stát i díky klesajícím cenám ropy a měnové reformě nebude podporovat sport v takovém rozsahu jako dříve. Tým se během ůnora bude rozhodovat, kterých závodů se zúčastní.
Závodící šéf týmu ale také oznámil, že se pracuje na novém autě a v záloze je i Tatra v trambusovém provedení. Poděkoval také Petrovi Luskovi, dříve dvornímu fotografovi týmu KM Racing, za letošní účinkování v týmu. Jeho i mechanika Filipa Škrobánka a Milana Holáně odměnil hodinkami z limitobvané série PRIM. Na TK bylo také oznámeno, že Milan Holáň pro další Dakar bude šéfmechanikem týmu a své místo na palubě přenechá někomu mladšímu.
Hlavní hvězdou setkání byl ovšem bezesporu andorský závodník Alberto Llovera – bývalý lyžeř, který po pdádu při olympijských hrách v Sarajevo ochrnul na spodní polovinu těla, avšak život a sport nevzdal, Jezdí na motocyklu, v autě a po neúčasti polské posádky Ttary přijal výzvu startovat na soutěži Dakar jako pilot závodní Tatry. Počáteční problémy popsal jeho mechanik Jaromír Martinec – ruční řazení a brzdění dělalo zprvu problémy, ale mechanickými úpravami vše vyladili. Problém byl i nastupovaní a vystupování, které bylo prováděno s pomocí upravené horolezecké výstroje a systému kladek. Jak s žertem Martinec poznamenal: “Říkali jsme tomu vztyčování a spouštění andorské vlajky”.
Za redakci jsme položili pár otázek:
Jak se vám řídila Tatra?
“Tatra je skvělé auto a řízení až na počáteční potíže bylo bez problémů.”
Mluvíte španělsky, měl jste šanci pohovořit s domorodci?
“Ano často a dokonce se mi stávalo, že jsme zastavili na křižovatce a volali na mě jménem – jsem tam známým”
A nakonec intimní otázka, jak jste řešil potřebu jít na wc? Někteří piloti omezují pití před startem a během prvních kilometrů,,,
“Já se neomezuji. Mám zařízení pro odvod moči do zásobníku, který už ode mne okukují i zdraví piloti, aby nemuseli zastavovat. Měl jsem i speciální skládací sprchu do bivaku, kterou také často využívali další členové našeho týmu…”
Alberto Llovera je vzorem pro další hendikepované a bylo tedy symbolické, že se setkal s dalšími vozíčkáři a byl patronem při předání symbolického šeku na 30 000 Kč, které vybrali členové týmu ve prospěch nadace Paraple.