Po slovenském prostoru Zahorie se proháněly Tatry BDP
Dvoudenním testováním ve slovenském vojenském prostoru Záhorie pokračoval tým Bonver Dakar Project v přípravách nejenom na Rallye Dakar 2015, ale i na další vytrvalostní soutěže, kterých se jeho členové budou letos účastnit.
Napříč výcvikovou vojenskou oblastí nedaleko Senice hřměly dvě bílé tatry týmu Bonver Dakar Project na začátku tohoto týdne.
„Cílem bylo otestovat a porovnat dvě koncepce, trambusovou s osmsetpatnáctkou a tzv. čumákovou s jamalkou. Obě auta jsme celé dva dny hnali na hranice možností, abychom zjistili, jak se obě rozdílné koncepce chovají v náročném terénu,“ popsal Tomáš Vrátný. „Posbírali jsme nová data, která můžeme dále využít. Tým byl navíc po dlouhé době pohromadě, takže jsme to pojali i jako takové týmové setkání. Myslím, že celkově můžeme být s výsledkem testování spokojení,“ konstatoval šéf týmu. Vrátného slova potvrdil Milan Holáň, jeho kopilot a šéftechnik týmu Bonver Dakar Project. „Udělali jsme další krok vpřed. Pracovali jsme se stabilizací aut a zároveň jsme si zaměřili na rozložení hmotnosti. Porovnávali jsme, jak se auto chová, když má stejně seřízené tlumiče, ale jednou je vybavené příčným stabilizátorem a podruhé není.“
Kromě testování techniky a zkoušení zcela nových nebo inovovaných komponentů se tým zaměřil i na praktickou přípravu jednotlivých členů posádky. Za volantem se totiž postupně prostřídal nejenom pilot Tomáš Vrátný, ale i kopilot Milan Holáň a navigátor Jaroslav Miškolci. „Nevěřil bych, že to bude tak těžké. Řízení mě pořádně vyškolilo, hlavně když jsem pevně nedržel volant. Při přeřazování bylo třeba vyvinout větší sílu na řadicí páku, a když netrénujete, tak se hodně nadřete. Po pár kolech jsem měl dost. Hned jak jsem vystoupil z auta, složil jsem Tomášovi poklonu, že to vydržel celý Dakar. Je to pořádná makačka,“ uznal Jaroslav Miškolci. Kromě této posádky se v roli pilota představil i Filip Škrobánek.
Slovenský vojenský prostor byl také svědkem velkého návratu. Speciál Tatra 815, v jehož kabině kdysi závodil, totiž řídil Jaroslav Lamač. Bývalý navigátor měl při Rallye Dakar 2011 jako člen posádky Martina Kolomého nehodu, při které se mu rozdrtily dva obratle. Pro zkušeného libereckého navigátora to tehdy znamenalo konec kariéry na Rallye Dakar. „Jsem rád, že se u příležitosti testování Jarda vrátil za volant. V rámci našeho týmu zabezpečuje organizační věci a zajišťuje kontakt s A.S.O., organizátorem Dakaru,“ pokračoval Tomáš Vrátný. „Jarda sice řídil tatrovku po třech letech, nicméně ji vůbec nešetřil a byla radost se dívat, jak ji prohání terénem,“ dodal.