Soumrak truck racingu?
Závody tahačů na okruhu mají za sebou několik desetiletí vývoje. Z původních závodů nadšenců se sériovými vozy vznikalo rozdělení do různých tříd a kategorií, do závodů vstoupily i automobilky. Bohužel tak jak se kdysi říkalo, že s příchodem velkých peněz a profesionalizace zmizel prvotní zápal (stejně tak jako u soutěže Dakar či formule 1), tak po odchodu továrních týmů se zdá, že nastává soumrak těchto závodů. Připomeňme, že kdysi se v těchto závodech angažovaly značky Mercedes Benz, Renault, DAF, MAN, Catertpillar, Liaz plus řada soukromníků.
Automobilky se postupně stáhly s těchto aktivit. Největší zlom nastal loni, kdy bavorský výrobce MAN s nejpočetnějším zastoupením ve startovním poli ohlásil, že po odchodu posledního konkurenta – francouzského Renaultu, nemá proti komu soupeřit a končí po sezóně 2014 s podporou týmů s vozy MAN.
Po vypsání závodů letošní sezóny nastává šok při pohledu na dosud přihlášené jezdce. Do prvního závodu ve Valencii zbývá sice ještě sedm týdnů, avšak na startovní listině figuruje dosud jen deset závodníků! Na soupisce jsou samozřejmě držitelé mistrovských titulů minulých let – Norbet Kiss (HUN;MAN), Jochen Hahn (DEU;MAN), Antonia Albacete (ESP;MAN), náš David Vršecký (CZE; Freightliner) a Adam Lacko (CZE; Freightliner), René Reinert (DEU, MAN), Antoni Janiec (FRA; MAN), Ellen Lohr (MCO; MAN), André Kursim (DEU, MB) a Roland Rehfeld (DEU; MB). Na několika závodech sezóny se sice asi objeví dvojice vozů IVECO s Gertem Körbrem a Markusem Altenstrasserem za volanty, ale jinak se zdá, že nebude na co koukat.
I dvaceti kusové stádo kamiónů se po napínavých prvních kolech po startu roztrhalo do nudného vláčku, natož pak 10 vozů – ty se na okruhu ztratí.
Roli v tom hraje bezesporu finanční situace týmů. Příkladem je i úspěšná maďarská stáj Oxxo truck s loňským šampiónem Norbertem Kissem, která na oficiálních stránkách pořadatele – TRO nabízí k prodeji druhý vůz MAN po nejmladším a slibně se rozvíjejícím pilotovi Benedeku Majorovi.