TK Bonver Dakar Project
Týden tiskových konferencí našich závodníků na rally Dakar zakončil dnes náš nejpočetnější kamiónový tým Bonver Dakar Project. Již tradičně v prostorách kasina BONVER v Praze na Pankráci se sešli členové týmu se zástupci médií, aby povyprávěli o proběhlém ročníku soutěže a nastínili plány do budoucna.
Přítomen byl šéf a letošní nejlepší řidič týmu Tomáš Vrátný spolu s palubním mechanikem a zároveň šéfkonstruktérem Milanem Holáněm, Josef Kalina, mechanik Filip Škrobánek jako zástupce česko-polské posádky, za kazašsko-českou posádku tu byl mechanik Daniel Kozlovský a konstruktér Mario Kress jako dodavatel motorů MKR a stavitel dvou nových speciálů Renault pro holandský tým Mammoet.
Tým má ambice stát se ještě větším a útočit na čelní pozice v celkovém hodnocení a podobně jako ostatní týmy ukončit nadvládu Kamazů. Letošní výsledek, byť plný smolných momentů s umístěním mimo TOP 10, bere jako úspěch a pokrok ve vývoji od svého prvního vystoupení na Dakaru. Ihned po návratu techniky z Jižní Ameriky – někdy v půli února, budou auta podrobena servisu a dvě z nich by měla putovat do Dubaje, kde tým tvoří výcvikové středisko sloužící k testování posádek a vývoji vozu. Měl by být postaven čtvrtý speciál Tatra a další Renault, čímž by se aliance měla stát opravdu největším seskupením.
Zapracovat chce tým jak na technice, tak na chodu týmu a jeho profesionalizaci a efektivnosti – výdrži techniky a tréninku jezdců.
Závodní Tatry by se měly objevit na některé evropské soutěži. možná i na soutěžích mimo Evropu.
Zdokonalovat chce své prototypy i Mário Kress. I on chce zajistit vysokou životnost a zaměřit se na podvozek – odpružení a stabilizaci.
Své k soutěži řekl i nestor Josef Kalina, který jako nový člen týmu fungoval jako koordinátor a znalec prostředí. Poprvé neseděl v závodním autě, což prý byla nuda, ale vynahradilo mu to pozorování chodu týmu i rozhovory s ostatními účastníky závodu. K suverenitě týmu Kamaz prozradil něco ze zákulisí. “Piloti jsou mladí kluci, kteří najezdí 20 000 km ročně, navíc rozpočet týmu je letos – po úsporných opatřeních “pouhých” 20 000 000 eur, nehledě na to, že motory mají o tři litry více než máme my a další vozy. Věková hranice pilota je 40 let – Čagin jako osminásobný vítěz šel v jednačtyřiceti dělat kouče – železobetonový chlap! Ale po těch odjetých kilometrech se nelze divit. Výjimka na motory jim ale za dva roky skončí a myslím, že jsou na vrcholu vývoje a přijde čas změny”
Za redakci jsme položili pár otázek Tomáši Vrátnému:
Red: Jak funguje spolupráce s Tatrou Kopřivnice po jejím podepsání exluzivity s týmem Buggyra?
Vrátný: “Nemáme s tím problém. Máme pronajaté prostory přímo v továrně, což je z hlediska logistiky ideální místo na stavbu a servis vozů a máme podepsanou smlouvu na dodávku náhradních dílů”
Red: Na letošním Dakaru jsi byl v roli “pomahače” – zohlednili pořadatelé ztracený čas při těchto pomocích?
Vrátný: “Já jsem to ani nepočítal a v konečném pořadí by mi to nepomohlo. Navíc procedura nárokování je poměrně složitá a v minulosti toho někteří zneužívali. Podání žádosti znamená dokazování, že vozidlo bylo nepojízdné a jak dlouho se nehýbalo, jak moc překáželo a podobně a na to nebyl čas”
Red. Na závěr jedna otázka mimo závodění. V druhé polovině závodu jsi změnil vizáž – plnovous a holá hlava, o co šlo – sázka?
Vrátný: “Ano skutečně, šlo o sázku. Nevěřil jsem, že by se našem facebookovém profilu během Dakaru sešlo 10 000 fanoušků Stalo se a já musel dodržet sázku, kterou jsme ovšem ve svém klipu ze soutěže využili jako reklamu na naše ventilátory za kabinou, které trhají vlasy (smích)”