Dakar 2016 – konec spekulacím
Na včerejší tiskové konferenci v Paříži byla odhalena konečná podoba trasy nového ročníku Dakar 2016 a zároveň zveřejněny oficiální startovní listiny jednotlivých kategorií. Konec spekulací a tajemství, teď už je jasno.
Startovní listina
Na seznamu přihlášených je 153 motorkářů, 48 qadů, 417 osobních vozů a 58 kamiónů, zastoupeno je 44 zemí světa. Už jen tato čísla opět dokazují popularitu tohoto závodu.
Pro českou republiku je nadcházející ročník výjimečný mimořádnou účastí napříč kategoriemi. Po letech, kdy jsme neměli žádné zástupce mezi osobními auty, či osamělé motorkáře, je dnes na soupisce 16 posádek s národností CZE, či se smíšenými posádkami v případě pronajímaných aut. Chybí nám jen zástupce mezi quady, kde měla původně startovat mladá Olga Roučková, ale křest jí čeká až příští rok. Mezi motocyklisty najdeme Ondřeje Klymciwa, Davida Pabišku, Milana Engela, Jana Veselého a Rudolfa Lhotského, všichni na strojích KTM. Tato kategorie je zvláštní tím, že chybí startovní číslo 1. Chybí tady dvě legendy – rivalové, kteří se léta přetahovali o první a druhé místo – Marc Coma se stal členem pořadatelské organizace a tvůrcem trati, Cyril Després zase přestoupil mezi osobní vozy a značku Peugeot, kde spolu se Stéphanem Peterhanselem, Carlosem Sainzem a Sebastienem Loebem budou tvořit hvězdnou čtveřici, která by už letos s vylepšeným vozem mohla zatápět značce MINI.
V těžké konkurenci osobních vozů se pokusí obstát i náš Mirek Zapletal se svým vozem Hummer, Na stejné značce ze Zapletalových dílen bude prodělávat křest za volantem na Dakaru Tomáš Ouředníček za stáj Buggyra. Na druhý pokus v kategorii osobních aut bude zkoušet štěstí náš úspěšný čtyřkolkář Josef Macháček s dalším čtyřkolkářem Martinem Plechatým na postu navigátora. S buggy Arctic Cat startuje Dušan Randýsek spolu s Rostislavem Plným. Premiérově startuje Martin Prokop s Janem Tománkem v továrním týmu Toyota, který se tak zařadí mezi další WRC jezdce – Loeba či Mikko Hirvonena. S českou národností startuje i Australan Peter Jerie s Toyotou.
Čechy tradičně silně obsazená kategorie kamiónů letos má v seznamu Aleše Lopraise ve službách týmu Iveco de Rooye, Martina Kolomého spolu s Jaroslavem Valtrem na Tatrách týmu Buggyra, dále druhý pokus bude mít Martin Macík ml. s Liazem, letos opět osamocen ve stáji KM Racing. Trojici Tater Jamal nasazuje opět ostravský Bonver Dakar project, kdy vedle šéfa týmu Tomáše Vrátného startuje opět Kazach Artur Ardavichus a nově hendikopovaný Albert Llovera.
Po letech se vrací i Robert Randýsek za volantem ostrého asistenčního kamionu MAN. Ač kamiónů oproti jiným letem ubylo, špička nejlepších se rozrostla. Vedle favorizovaných čtyř Kamazů, je tu šestice vozů Iveco, vozy MAN s Peterem Versluisem, Hansem Staceym a nadějným Stevenem Rotsaertem, samozřejmě vozy MAZ s motory Gyrtech, GINAFY a dvojice Renaultů s Martinem van den Brinkem a Pascalem de Baarem z židovnických dílen MKR Mária Krese, čili i tady další česká stopa….
Trasa
Po odhlášení Chile i Peru s dunovým pasážemi se čekalo, jak se podaří organizátorům vymyslet soutěžní trať prakticky jen na území poměrně silně osídlené Argentiny a části Bolívie. Tratě bez větších dunových polí znamenají většinou kratší a rychlejší speciálky s vloženými maratónským etapy. Stejně jako loni absolvují krátkou návštěvu Bolívie i kamiony, které se po jednodenném loopu vrátí do stejného bivaku, ale bez přítomnosti svých doprovodů. Budou muset být obezřetní na případné havárie a vystačit si jen s dvojicí náhradních pneu. Závodníky budou čekat i vysokohorské přejezdy na hranici 4 000 km nad mořem. Kamiony budou mít také jako jediní jeden den pouhý přejezd mezi bivaky. /vodní prolog čeká na závodníky už 2. ledna 2016, slavnostní startovní ceremoniál proběhne opět v Buenos Aires, den odpočinku 10. ledna v Saltě a do cíle v Rosariu dorazí ti šťastnější 16.ledna.
V těchto dnech probíhají technické přejímky a nakládání techniky na trajekt ve francouzském přístavu Le Havre. Do Jižní Ameriky pak poletí většina účastníků okolo 29.prosince, tedy další konec roku mimo rodiny….