Přípravy Instaforex Loprais Teamu na Rally Dakar 2021 jsou v plném proudu. A to i navzdory omezením přijatým kvůli šířícímu se koronaviru, která v uplynulých měsících výrazně přibrzdila téměř celý svět. Nicméně covid-19 pozměnil původní plány frenštátské sestavy.
Pořádající společnost Amaury Sport Organisation (ASO) minulý týden nastínila podobu 43. ročníku nejslavnější pouštní rally světa. Dakar se sice pojede podruhé v řadě pouze na území Saúdské Arábie, organizátoři však slibují téměř stoprocentně jinou trať než letos. Měla by být techničtější, pestřejší a alespoň část každé etapy by se měla jet v dunách.
„Nejdůležitější je, že se Dakar vůbec pojede. Saúdská Arábie je hezká a má podmínky na to, aby se tam celý Dakar konal. Nicméně velké zlepšení proti loňsku bych čekal,“ nezastírá Aleš Loprais. „Pokud pořadatelé své sliby dodrží, závodu to určitě prospěje. Letos jsme jeli místy mezi krásnými dunovými poli, ale pak se jelo neustále rovně, což umí každý. Skutečné jezdecké a navigátorské dovednosti odhalí jedině techničtější tratě.“
„Pochopil jsem, že letos chtěli Saúdové ukázat světu ze své země co nejvíc zajímavých lokalit, a proto jsme se hnali z jednoho místa na druhé. Příště už to bude jiné. Délka etapy automaticky neznamená náročnost. Etapy mohou být kratší, ale měly by být složitější.“
„Za mě je to dobrá varianta, i když jsem se nejvíc těšil na krásné duny v oblasti Liwa poblíž Abu Dhabi ve Spojených arabských emirátech a rád bych poznal i další země,“ připouští čtrnáctinásobný účastník dakarské rally.
|
Jaký bude Dakar 2021?
Rally Dakar 2021 slavnostně odstartuje v sobotu 2. ledna v Džiddě. Ve stejný den je na programu také krátký prolog, jehož výsledky určí startovní pořadí do první ze dvanácti klasických etap. Den volna stráví týmy v sobotu 9. ledna v Hailu. Do cíle, situovaného opět v Džiddě, dorazí úspěšní pokořitelé všech nástrah soutěže v pátek 15. ledna.
Nové regule
Na účastníky Dakaru 2021 čeká několik novinek v oblasti pravidel. Přestože detailní reglement zveřejní ASO až počátkem příštího měsíce, již nyní mohou i posádky kamionů počítat například s distribucí roadbooků pouhých deset minut před startem každé rychlostní zkoušky. Vybrané vozy v kategoriích osobních aut, side-by-side a kamionů navíc budou vybaveny zařízeními s itinerářem v elektronické podobě, jenž nahradí dosud užívanou papírovou verzi.
Ke zvýšení bezpečnosti závodníků mají přispět nově zavedené zvukové signály upozorňující na nebezpečná místa označená v roadbooku druhým a třetím (nejvyšším) stupněm rizika, nebo vytyčení zón s omezením maximální povolené rychlosti na 90 km/h v nejnebezpečnějších úsecích trati.
Významné je i zavedení statusu prioritních jezdců napříč všemi kategoriemi, tedy i v nejtěžší dakarské vozbě. I tato změna může hrát na často velmi prašných tratích Arabského poloostrova důležitou roli. V případě, že se dostanou do problémů a ve výsledcích některé etapy figurují v hloubi pole, nemusí totiž prioritní jezdci do následujícího dne vyrážet podle výsledků předchozí (nevydařené) speciálky a mohou být ve startovním pořadí posunuti vpřed. Navíc mezi sebou mají větší časové rozestupy, takže nepředjíždějí tak často a nejedou do tak husté prachové clony jako jezdci bez priority, kteří startují později a v kratších intervalech.