Ve čtvrtek 1.prosince byla na tiskové konferenci v Paříži organizátory nejslavnější rally představena konečná trasa soutěže a startovní listiny pro nadcházející ročník. Jak už bylo předem ohlášeno, Dakar 2023 opět v Saudské Arábii se vrací k maratónské soutěži se 14 etapami v celkové délce 8 549 km, z toho 4 706 km rychlostních zkoušek. Závod odstartuje na silvestra 31.12.2022 krátkým 11-ti kilometrovým prologem a první den nového roku pak první etapou se startem i cílem v See Camp. Těchto loop etap bude celkem pět – kromě úvodní etapy, pak ještě hned dvě v okolí města Ha il 4.-5.ledna, další 7. ledna okolo Al Duwadimi a 12. ledna okolo Shay Bah. Odpočinkový den čeká na účastníky v pondělí 9.ledna ve městě Riyadh. Pořadatel slibuje náročný závod z množstvím písku, dun a finálem v pusté krajině na severu země. Tam také 15.ledna soutěž končí cílovou rampou u města Dammam.
Pro nadcházejí ročník také přichystal některé změny, především v kategorii motocyklů, kde omezil počet účastníků právě kvůli náročnosti soutěže, kdy závodník musí prokázat odjeté závody a zajeté výsledky, čímž Dakar přestává být místem pro nadšence – amatéry, kteří si tam jedou plnit sny. Z důvodu vyprošťování trosečníků a předcházení fatálních nehod je to asi logické. Zároveň se snižuje maximální rychlost na 160 km/h.
V této kategorii bude česká barvy hájit se startovním číslem 12 Martin Michek spolu s týmovým kolegou stáje MRG Orion Milan Engel. Na startu se objeví také Jan Brabec a free stylista Libor Podmol a chybět nebude nestor David Pabiška. Loňském 4. místo ve čtvrtém startu na Dakaru si bude chtít vylepšit náš čtyřkolkář Zdeněk Tůma na nově postaveném stroji.
V kategorii Buggy nastoupí premiérově obě dcery majitele stáje Buggyra Martina Koloce – Allyyah a Yasmeen na strojích Can-Am. Mentorem jim bude Josef Macháček, který je rovněž v pozici náhradníka, stejně jako mladý Teo Calvet.
V kategorii osobních aut bude bojovat náš Martin Prokop také s nově postaveným speciálem Ford, dále pak také zkušený Miroslav Zapletal také s Fordem z vlastních dílen a premiérově trojici Fordů doplní rallyový závodník Karel Trněný.
Ovšem nejzásadnější změnou oproti předešlým ročníkům je v kategorii kamiónů absence favoritů z Ruska a Běloruska. Výpadek vozů KAMAZ a MAZ, díky současné politické situaci kvůli válce na Ukrajině, po letech příležitost pro ostatní piloty k šanci na zisk vytouženého beduína. Zde také máme již tradičně silnou účast. Velkým favoritem je určitě Martin Macík s novým Ivecem , ale také Aleš Loprais se svou “Královnou” Pragou. Do Buggyry se vrátil Jaroslav Valtr za volant Tatry Phoenix (své Iveco z Macíkových dílen, které měl pilotovat syn, nechal nakonec doma) a druhého Phoenixe bude řídit Robert Kašák ze Slovenska. Na poslední chvíli byl za tuto stáj také tajemně niminován Martin Šoltys s další Tatrou Terrno. Jede také Tomáš Vrátný s Tatrou Jamal a v roli rychlé asistence Tomáš Tomeček se svou 100% Tatrou a Robert Randýsek s MAN TGA. Nesmíme zapomínat ovšem i na stroje z Čech v rukou cizích jezdců – ostravský Ford s Albertem Lloverou, další ostravská Tatra Jamal v rukou Litevce Vaidotase Paskeviciuse, trojice Renaultů z dílen MKR s holandskými piloty – Pascalem de Baarem, Gertem Huzinkem a Adwinem Hoondertem. Dále pak sedlčanská Iveca z nově nazvané firmy MM Technology Martina Macíka sen. – Holanďan Richard de Groot za stáj Fireman, Ital Claudio Bellina či Kees Koolen za tým Project 2030. Spolu s dalšími vozy Iveco stáje De Rooy se tato značka a kapotové verze stávají dominantním strojem v kategorii kamiónů.
Ve stále oblíbenější kategorii Classic určené pro starší stroje se objeví čtveřice našich závodníků. V kategorii Auto – Olga Roučková se Suzuki, Ondřej Martinec s Toyotou a opět také Ondřej Klymciw s další evolucí Škody. V kategorii nákladních aut za stáj Buggyra to bude replika Lopraisovi Tatry Puma s Radovanem Kazarkou a Josefem Kalinou v roli navigátora. Soupeři jim budou vozy DAF stáje De Rooy, španělské vozy Pegaso, italská Iveca či vozy Renault a Mercedes. Určitě pěkná podívaná a vzpomínka na průkopnické doby.