Pre Proloog Valkenswaard 2018
Zatímco naše republika slavila 100 let od založení samostatného státu, v nizozemském Valkenswaardu se konal tradiční svátek dálkových soutěží, především její královny Dakaru, odkud pochází i její název Dakar Pre Proloog. Nejedná se však pouze o Dakar. Už loni se holandské posádky zúčastněné na akci rozdělily do dvou konkurenčních podniků – Dakar a Africa Eco Race. Tato roztříštěnost je dána problémy posledních ročníků na jihoamerickém kontinentu – lokality, počasí, zkracované či zrušené etapy. V neposlední řadě se na tomto faktu projevuje finanční náročnost. I ve Valkenswaardu je každým rokem vidět úbytek posádek představujících svou techniku před domácím publikem a zároveň inzeráty nabízející buď samotné závodní stroje či kompletní zázemí s doprovodnými kamiony. To je případ i donedávna druhé nejsilnější stáje Eurol Veka MAN. Tyto vozy druhým rokem chybí, respektive jeden kamion MAN TGS se představil v barvách týmu RIVALD Recycling. O ostatních vozech MAN se nic neví. Zůstávají dvě silné stáje: Gerard de Rooy se po letošním angažmá na Africa Eco Race vrací zpět do jižní Ameriky spolu s dalšími třemi piloty Federico Villagrou, Tonem van Genugtenem a nově van den Heuvelem, který přešel z týmu Dakarspeed a nosaté Scanie – všichni s vozy Iveco Torpedo – nosáči. Sekudovat mu bude stáj Rivald a Mammoet, tedy vozy Renault K a Sherpa z našich dílen MKR doplněné o MAN TGS stáje VEKA. Nosaté Scanie by se měly objevit v lednu v Africe, stejně jako Johan Elfrink s vozem Mercedes Zetros. Tento odliv konkurentů asi nepotěší A.S.O. – pořadatele soutěže Dakar stejně jako Tomáše Tomečka, věrného účastníka Africa Eco race. Potěší ale zbylé účastníky Dakaru. Ačkoli se nejedná o konkurenty atakující první desítku či dvacítku, bude více prostoru a méně prášících strojů na trati. Pomalu se blíží čas nalodění techniky na cestu do Jižní Ameriky a s tím i oficiální zprávy o účastnících 41. ročníku Dakaru. Zajisté budeme zvědavi i na naše soupisky.
Foto. Jiří Vintr