Další pomocník k úsporám paliva od VOLVO Truck

Nový systém I-See od Volvo Trucks snižuje přepravcům účty za palivo

Výrobci nákladních vozidel se snaží nalézat nová řešení, která by snížila spotřebu paliva. Jedním ze způsobů je využití kinetické energie vozidla k jeho pohonu. Společnost Volvo Trucks vyvinula novinku: systém I See pracuje jako autopilot – zabezpečuje automatickou změnu převodů s ohledem na zvlnění terénu, což vede ke snižování spotřeby paliva.

Ze školních lavic určitě víte, že kinetická energie je mechanická práce nutná ke snížení rychlosti daného objektu na nulu. Pokud se rychlost pohybujícího se objektu sníží, jeho kinetická energie musí být přeměněna do jiného typu energie. Během brzdění vozidla se jeho kinetická energie transformuje na tepelnou. Mnoho výrobců nákladních vozidel zkoumá, jakým způsobem by mohli kinetickou energii využít, aniž by se pouze uvolňovala jako ztrátové teplo.

„Pokud bude možné využít kinetickou energii ve větší míře, může to pomoci ke snížení spotřeby paliva. To by bylo příznivé jak pro životní prostředí, tak pro ekonomiku, což je v dnešní době, kdy se strmě rostoucí náklady na palivo stávají stále větší zátěží mnoha dopravních společností, velmi důležité,“ připomíná product developer společnosti Volvo Trucks Anders Eriksson.

A to je přesně to, co se společnosti Volvo Trucks díky novému systému I See podařilo. Tento systém využívá vlastní kinetickou energii vozidla k tomu, aby ho „tlačila“ do kopců nebo při jízdě ze svahu pomáhala k brzdění.

Kinetická energie může uspořit 5 %
K systému I-See je připojen snímač náklonu na převodovce, který dodává informace o topografii cesty. Skutečnost, že systém není závislý na mapách, jej činí spolehlivějším, protože vždy má ty nejaktuálnější informace. Systém I See si může pamatovat až 4 000 terénních nerovností, což odpovídá ujeté vzdálenosti přibližně 5 000 kilometrů.

„I See je autopilot spojený s tempomatem nákladního vozidla, který zajišťuje a řídí řazení rychlostních stupňů, přidává plyn a brzdí na svazích a zajišťuje, aby to vše probíhalo s nejvyšší možnou úsporou paliva. Systém I See maximálně využívá jízdy na volnoběh, takže na určitých úsecích trasy se nespotřebovává téměř žádné palivo,“ vysvětluje product manager společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

„Tímto způsobem lze spotřebu paliva snížit až o 5 %. Údaj vychází z výsledků simulací na běžných vozovkách. Systém I-See vyžaduje používání tempomatu. Máme zjištěno, že řidiči tempomat využívají v průměru polovinu doby jízdy.
Pro běžný provoz nákladního vozidla, které najede 140 000 kilometrů ročně s využitím systému I-See, to znamená úsporu asi 1 000 litrů paliva za rok. To je pro dopravní společnost z hlediska její profitability významný rozdíl,“ říká Hayder Wokil.

Největší efekt na malých kopcích
Pro maximální využití kinetické energie provádí systém I-See šest různých činností. Nejdůležitějšími z nich jsou akcelerace do kopců, zajištění jízdy na nejvyšším převodovém stupni co nejdéle, jízda v režimu volnoběhu při jízdě ze svahu. Při tom všem využívá hmotnosti vozidla jako pohonné síly. „Systém I-See pracuje nejlépe ve zvlněném terénu. Při mírně dlouhých a strmých svazích zabezpečuje to, že můžete jet na dlouhých úsecích pouze ve volnoběhu bez využití akcelerace motoru,“ vysvětluje Anders Eriksson, který je odpovědný za vývoj systému I See.

„Specialitou našeho systému je právě schopnost využívat volnoběh v nejvyšší možné míře,“ dodává. Pokud jede nákladní vozidlo v tomto režimu, nespotřebovává prakticky žádné palivo. Pro zajištění jízdy na volnoběh je však zapotřebí spousta dat.
„To klade velké nároky na přesnost odhadu terénu. Například potřebujete vědět, jestli vaše rychlost na příštím úseku trati poklesne, nebo stoupne. Změna terénu o pouhých několik procent může být rozhodujícím faktorem,“ objasňuje Anders Eriksson.

Dalšími faktory, jejichž vliv je rovněž sledován, jsou odpor vzduchu a hmotnost nákladního vozidla. Souhrnně řečeno, systém musí hlídat a vyhodnocovat velké množství informací.

„Systém I-See napodobuje styl jízdy dobrých řidičů. Ti běžně využívají kinetickou energii vozidla, včas akcelerují a předcházejí zbytečnému řazení rychlostních stupňů. Mnoho z řidičů, kteří systém I See testovali, oceňují styl i komfort jízdy, který poskytuje,“ říká Hayder Wokil a pokračuje: „Na rozdíl od řidiče se I See nikdy neunaví, obdobně jako tempomat. To řidiči umožňuje, aby se více věnoval okolnímu provozu a dalším podmínkám cesty. Navíc není řidič tolik zatěžován. A čilý řidič je lepší řidič. To je věc, kterou víme zcela jistě.“

Anders Eriksson také zdůrazňuje, že nedochází pouze k úspoře paliva.
„Systém I See také například snižuje opotřebení brzd a pneumatik. A to je samozřejmě příznivé nejen pro životní prostředí, ale také pro úsporu financí přepravce.“

Systém I-See bude na trhu dostupný v roce 2013.

Podívejte se na film o I-See na http://www.youtube.com/VolvoTrucks.

FAKTA:
Systém I-See je naprogramován pro šest různých scénářů na svazích:

• Akceleruje dříve, než začne stoupání.
• Při jízdě do kopce se snaží co možná nejdéle vyhnout řazení rychlostních stupňů. Každá změna převodu znamená pokles rychlosti.
• Neakceleruje, pokud se blíží klesání, místo toho čeká na využití gravitace.
• Před blížícím se klesáním zařazuje volnoběh.
• Před jízdou ze svahu začíná patřičně brzdit, ale na konci sestupu uvolňuje brzdy, čímž umožní zvýšení rychlosti před novým stoupáním.

 
Akce, výstavy, veletrhy, Novinky, Technika , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

SPOLEČNÁ PREZENTACE KAR GROUP, ADIP A NIKEY NA CZECHBUS 2017

Skupina firem kolem ČSAD Ostrava se prezentovala na významném veletrhu CZECHBUS 2017, zaměřeném na problematiku hromadné silniční dopravy. Společnosti KAR group, ADIP a NIKEY prezentují komplexní řešení potřeb pro dopravce v rámci České i Slovenské republiky.

číst dále »

Vánoční kamión

I letos objíždí města Čech a Moravy vánoční kamión - Freightliner, podívejte se kde bude k vidění.

číst dále »

Speciální vozy Tatra pro západní Evropu

Objem výroby kopřivnické TATRA TRUCKS i její zisk rok od roku roste. Vedle tradičních trhů se vozy TATRA v rostoucí míře dostávají i do západní Evropy a prosazují se v konkurenci tamních silných značek.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno