Ještě jednou se vracíme k tiskové konferenci Frankie-OXXO Racing teamu konané v pátek 9.3.2012 v Praze s některými zajímavostmi a na závěr uvedeme rozhovor s majitelem a závodníkem v jedné osobě.
Na konferenci byl mimo pozvané novináře z Čech, Slovenska, Ruska, Maďarska a Německa samozřejmě přítomen dosavadní základ týmu v osobách majitelů – Frankieho Vojtíška a Ákose Jobbágy spolu s piloty Rusem Alexanderm Lvovem a Norbertem Kissem z Maďarska.
Za předsednický stůl zasedl i autor studie nového vozu Doc. akad. soch Ladislav Křenek, jednatel společnosti MAN Truck & Bus ČR Jochen Modl a zástupci vývojového oddělení motorů MAN Norimberk pánové Wolfgang Schröppel a Dominic Hyna.
Na posledně jmenované směřovaly z řad novinářů samozřejmě dotazy k technickým parametrům motoru a zákulisí vývoje závodních agregátů i zda MAN preferuje některé týmy.
Jak řekl Wolfgang Schröppel, bylo by to z hlediska vývoje motorů kontraproduktivní. Jsou jen tři nastavení motoru označené A,B,C, z nichž ty nejvýkonnější s označením A mají zástupci podporované automobilkou. Jedná se celkem o osm vozů – MAN stáje Lutze Bernaua, loňský vítěz Němec Joachen Hanh, Španel Antonio Albacete, dva vozy Egona Algauera (ty nyní vlastní nový francouzský tým, takže záhada bodoucnosti žlutých MANů objasněna) a nyní tři ve stáji Frankie-Oxxo.
Frankie Vojtíšek také prozradil oficální barvu týmu. Bude to bílá barva, jež má symbolizovat nový začátek ale i návrat ke kořenům, neboť to byla původní barva Liazu.. Rovněž nebude zaměnitelná s dalšími kamiony ostatních týmů. Jak bude vypadat finální podoba tahačů uvidíme na představení vozů, které by mělo proběhnout koncem dubna. Zatím existují dvě hlavní studie z nichž jedna byla prezentovaná na TK a druhá zaslaná v TZ novinářům.
Od počítače do kokpitu závodního vozu
Další zajímavostí bylo, že loňský objev sezóny – maďarský pilot Norbert Kiss – přišel z jezdeckými schopnostmi, jež získal při hrách-tréninku na PC simulátoru. Prý dokonce jezdí i jinou stopu, než jaká je zvykem u letitých jezdců.
Konferenciér Petr Dufek položil i “záludnou” otázku Františkovi Vojtíškovi, jak manažer a majitel týmu Frankie, umluvil k závodění Frankieho, čímž upozornil na zdvojenou funkci našeho pilota v týmu.
Smysl pro humor projevil i druhý z majitelů Ákos Jobbágy na otázku jak se vypracoval na majitele závodního týmu. Prý jako malý chlapec byl s otcem na závodech tahačů na maďarském Hungaroringu a pronesl, že by jednou chtěl mít takový kamion. Pak spatřil dakarský speciál a opět jej chtěl. V roce 2005 pak jako první Maďar okusil závod Dakar a posléze založil okruhový tým. S Františkem se potkal poprvé jako onen mladý chlapec, později při společných karambolech na trati a nyní bude František “jeho” pilotem!
Rušno při konferenci měli tři překladatelé, kteří museli překládat jak jezdcům, tak publiku do Češtiny, Ruštiny, Němčiny a Maďarštiny. To bude časté úskalí koncerencí tohoto týmu a byla to i jedna z otázek novinářů, jak bude probíhat konverzace v týmu a co bude oficiální jazyk v tak specifických a naprosto odlišných nesvětových jazycích. Odpověď zněla, že večer na hotelu po banketu, nebyl s konverzací problém……
Interview s Frankiem
Rozhovor s Františkem Vojtíškem vznikl ještě před TK na návštěvě Jabloneckých dílen, kde v těchto dnech vznikají nové speciály.
Red: Předně gratuluji k návratu mezi okruhové truckery. Můžeš poodhalit vznik nového týmu?
Frankie: “Po dohodě mezi MAN a naším týmem došlo rovněž ke schůzce s majitelem závodního týmu OXXO. Na setkání jsme se dohodli, že bychom vytvořili východní tým s jezdci Frankie Vojtíškem, Norbertem Kissem a Alexandrem Lvovem. Potom začala tvrdá práce na celkové realizaci projektu.”
Red: Jaká bude struktura týmu –jezdci, mechanici, lidé v zázemí, atd..
Frankie: “Jmenný seznam lidí a všech pozic pracovníků bude upřesněn v krátké době, až budeme znát jména lidí z Maďarska.”
Red: Co se vlastně dělo ty dva roky od ukončení spolupráce se značkou RENAULT?
Frankie: “Po ukončení spolupráce došlo k restruktrualizaci celého týmu a čekalo se na vypršení smluvních termínů kontraktu se značkou RENAULT TRUCKS a nastartovala nová jednání o návratu zpět na závodní dráhu. Začal se také připravovat nový design závodního kamionu ve spolupráci s VUT Brno, konkrétně s panem docentem Křenkem.”
Red: Jelikož budeš pilot jednoho z trucků a zároveň stojíš v čele týmu, nebude jedno na úkor druhého?
Frankie: “Teď mám na starosti přípravu závodních kamionů a věci kolem techniky. Jakmile budou závodní kamiony postaveny, tak se budu soustředit na “pozici” pilota. V týmu jsou velmi schopní lidé mezi které bude rozdělena práce a pravomoci. Mají veliké zkušenosti s chodem týmu a přípravou na závody.”
Red: Proslýchalo se, že budete stavět i čtyři závodní speciály. Jak to tedy bude?
Frankie: “Stavějí se tři nové závodní kamiony a čtvrtý bude sloužit k permanentnímu testování a zkoušení nových dílů a komponentů.”
Red: Nové závodní kamiony, které se zde staví vychází z platformy MAN, či jsou stavěny dle Vašich představ a zkušeností? Co bude MAN a co bude vlastní konstrukce made in Frankie?
Frankie: “Závodní kamiony musejí vycházet ze sériového vozu což je dáno předpisy FIA (mezinárodní automobilová federace). Pomocné šasi a díly, které mohou být vlastní vycházejí z našich zkušeností a společných představ Frankie a OXXO.”
Red: “Přecházíš ke značce MAN, která má výsostné postavení ve startovním poli Truck Race. Přesto, je to pro tebe jen pracovní nářadí a dobrá spolupráce, či ještě vzpomínáš na značku RENAULT nebo LIAZ
Frankie: ” Samozřejmě nemohu zapomenout na svoje začátky s Liazem a na lidi, kteří nás v té době podporovali a hodně nám pomáhali. I po takové době jim všem moc děkuji a zapomenout se na ně nedá i když se dnes již třeba nevídáme.
S Renaultem jsem začal v roce 2000 kdy se změnila pravidla FIA a Liaz nesplňoval vyrobený počet vozidel. I tato desetiletá spolupráce byla velice zajímavá a hodně nás a celý truck racing posunula dopředu. Jsem rád, že se právě nám povedlo dostat u značky Ranault Trucks- truck racing na tovární úroveň a podporu.”
Red: Existuje v dohodě s MAN nějaká podmínka na výsledky v sezóně?
Frankie: “Samozřejmě závodíme proto, abychom vyhrávali a ne se jenom zúčastňovali, Proto bojujeme o nejvyšší příčky bez podmínek a příkazů”
Red: Je to zvláštní a pro nás Čechy velmi potěšitelná situace, když v naší malé zemi našlo zázemí tolik týmů okruhových závodů – MKR, Buggyra a vy. Čím si to vysvětluješ?
Frankie:“My jsme byli první v naší republice, to již nikdo nezmění ale jsem rád, že je tu více týmů. Nadarmo se neříká “zlatý český ručičky”. Je to samozřejmě dáno i tím, že u nás bylo a je hodně výrobců nákladních vozů – Liaz, Tatra, Karosa, Avie potom i Ross či Praga.”
Red: Potvrdíš mi moji teorii: Týmy okruhových závodů se soustřeďují na severu Čech, zatímco Dakarské týmy na Moravě. Je to náhoda, či to lze přičíst historickému vývoji – liberecký Liaz , který se po Dakaru zaměřil na okruhy a navíc se zde nacházel mostecký autodrom, zatímco Kopřivnická Tatra a okolí se stalo Mekkou Dakaru?
Frankie: “Určitě na tom něco bude, potvrzuji tvou teorii.”
Red: Když už jsme u Dakaru, jak vzpomínáš na své začátky v této soutěži?
Začínal si s Jiřím Moskalem a po té jste oba přešli na okruhy, kterých dosud držíš. Jak k tomu došlo?
Frankie: ” Tak tohle by bylo na delší vyprávění, nedá se to shrnout pár slovy, snad se k tomu někdy dostaneme.”
Red: Nelákal by tě opět návrat k tomuto typu vytrvalostní soutěže, třeba jako spolujezdec, tak jak to učinil kolega David Vršecký minulý rok?
Frankie: “Pokud, tak jenom jako řidič a s dobrým zázemím, strategií a logistikou”
Red: Co vůbec říkáš na dnešní Dakar?
Frankie: “Dnes se pořádně závodí a jezdci, spolujezdci i doprovod musí být opravdu dobře připraveni a trénováni.”
Red: Zpět k okruhům. Tak jako pronikaly zprávy o tvém návratu, máš i ty nějaké zprávy o konkurenci na letošní sezónu?
Frankie: “Zprávy jsou různé, ale počkáme si až bude oficiální startovní listina FIA”
Red: Víš už kolik bude letos startovat trucků a kdo je bude pilotovat?
Frankie: “Počítá se kolem 25 závodních kamiónů, ale zatím není nic jistého.”
Red: Mimo novinku v podobě nového okruhu v Istambulu, kde letos šampionát zahajuje, jsou i nějaké další novinky, třeba v reglementu FIA?
Frankie: “Jenom nějaké vyztužení bezpečnostních rámů a nárazníků, je to kvůli bezpečnosti a to je správné.”
Red: Co říkáš na stavbu čtvrtého vozu MKR?
Frankie: “Já neříkám nic, mě to nepřísluší hodnotit, ale čím víc závodních vozů, tím lepší závody”
Red: Jak jste na tom vy se stavbou vašich vozů a kdy plánujete první testování?
Frankie: “U nás se tvrdě pracuje a první testování by mělo být v půlce dubna – společné testy s MAN”
Red: Jak bude vypadat vaše kolona až se vydáte na cesty?
Frankie: “Kráááásně, protože se bude skládat ze šesti souprav, které potáhnou úžasné a krásné bílé tahače MAN TGX 18.540 XXL. Už se na to moc těším!
Red: Celou svou jezdeckou kariéru máš štíhloupostavu: Jsi dítkem štěstěny, nebo za tím stojí tvrdá práce a diety? A jak vypadá tvá fyzická příprava na novou sezónu?
Frankie: “Tak to asi mám to štěstí. Ale s celou rodinou se snažíme jíst zdravě, je to pro nás naprosto normální a neomezující se. Máme to prostě tak nastavené již řadu let – proč se přežírat, když to není nutné.
Jinak příprava je nutná: lehké posilování, rotoped, kolo, běžky, brusle, orbitrack a běhání, je potřeba se trochu hýbat.”