Velkolepý návrat Frankieho Vojtíška
Je pátek 9.března 2012, svátek má Františka a v sídle společnosti MAN Truck & Bus v Praze – Čestlicích se koná výjimečné setkání. Tento den si vybral náš nejznámější okruhový závodník František Vojtíšek, známý spíše jako Frankie, pro tiskovou konferenci na které představil nový závodní tým.
Když před dvěma roky skončila jeho spolupráce se značkou Renault, řada lidí si určitě položila otázku, zda je to i konec kariéry Františka Vojtíška.
Patří mezi nejstarší účastníky okruhových závodů tahačů – ve startovním poli je starší už jen Švýcar Markus Bösinger s ročníkem narození 1957,. U nás František věkem jednoznačně kraluje, neboť jak David Vršecký, tak Adam Lacko patří k mladé generaci jezdců.
Těsně po ukončené spolupráci s Renaultem se šuškalo, že shání pohonnou jednotku do původního šasi Renaultu.
Uplynuly dva roky a Frankie pro všechny připravil nečekané rozuzlení debat. Nejen, že nepověsil závodění na hřebíček a chce dál jezdit, ale vrací se s celým týmem třech závodních vozů!
Po několika jednáních zvolil značku MAN, jež poskytuje nejlepší servis co se týče pohonných jednotek, ale i ostatních komponent. Byl vytvořen tým, ve kterém spolu s ním bude startovat Rus Alexandr Lvov a Maďar Norbert Kiss. Vše pod hlavičkou Frankie – OXXO truck racing team tvořicí společné východoevropské seskupení v čele s majiteli Františkem Vojtíškem a Akosem Jobbagy (dosavadní majtel stáje OXXO – černý MAN v minulých sezónách). Na východ se obrací pozornost automobilek a dalších investorů, pořadatele závodů nevyjímaje, takže je tento krok více než prozíravý.
Česko se stává truck racingovou velmocí
Výjimečnost představení nového týmu tkví i v tom, že naše nevelká země bude mít již třetí závodní tým okruhových tahačů. Pomineme-li národnosti některých jezdců či zahraniční značky vozidel, jedná se o týmy s příslušností k České republice – 3 vozy Renault MKR, 2 vozy Buggyra a nyní 3 vozy MAN Frankieho Vojtíška. Celkem 8 vozů (letos zatím však ještě není jisté nasazení obou vozů Buggyra) je slušný počet na startovním roštu. Uzávěrky přihlášek u FIA pro letošní závody jsou 24. dubna – potom se uvidí koho budou mít naši za soupeře a jak bude vypadat startovní pole. Je veřejným tajemstvím, že končí stáj Egona Algauera, takže dva žluté MANy jsou volné, díky čemu mohl nastoupit jeden z jezdců – Alex Lvov do týmu Frankieho Vojtíška.
Vozidla budoucnosti
Třetí pozoruhodností odhalenou na tiskové konferenci v Praze bylo samotné vozidlo. Byla představena zatím jen studie, neboť vozy se dosud staví v jabloneckých dílnách, ale i tak je zřejmé, že se bude jednat o výjimečné vozy s nadčasovým designem, ve kterých jen stěží poznáte původní značku MAN. Snad jen vystavený futuristický koncept MAN vystavovaný na světové výstavě IAA před dvěma lety.
Aerodynamický vzhled vozidla je dílem Doc. akad. soch. Ladislava Křečka a VÚT Brno. Vlastní bude samosebou jako u ostatních týmů i konstrukce podvozku. Pohonnou jednotkou je třináctilitrový řadový motor MAN D 2676 RT s výkonem 846 kW (1150 k) a točivým momentem 5 500 Nm. Jedná se o motor třídy A (MAN nabízí pro závody již naladěné a odbrzděné motory ve třech úrovních – A, B, C), tedy nejlepší parametry.
Jak prozradil František Vojtíšek, v zadání pro studii byl i požadavek, že bokorys vozu bez kabiny má vytvářet dojem monopostu F1, což se tvůrcům zdařilo. Za nadčasový design by se jistě nemusel stydět ani náš nejznámější designér Václav Král.