HAULMAX – hračka pro velké kluky
Tímto známým sloganem na svých stránkách opravdu představuje australský výrobce svůj produkt balancující na rozhraní stavební stroj a nákládní vůz.
Už při prvním pohledu na toto vozidlo je vám tato dvojakost je zřejmá – mohutná kunstrukce korby a známé zbarvení v odstínu Caterpillar připomíná klasické lomové dempry, avšak méně obvyklý třínapravový podvozek s kapotovým provedením a kabinou řidiče v podobě amerických korábů silnic značek Kenworth či Peterbilt zase překlápějí misku vah na stranu silničního tahače či sklápěče.
Vývoj tohoto vozu se ubíral právě tímto směrem – vyplnit mezeru mezi tzv. On-Road a Off-road vozy, neboli silničními tahači přepravujícími materiál po upravených silnicích na velké vzdálenosti a stavebními dempry konstruovanými pro na převoz obrovského množství materiálu na kratší vzdálenosti v těžkém terénu.
Potřeba tohoto obojetníka vytanula s ubývajícími zasobami stávajících primárních ložisek nerostů a potřebě těžby na více vzdálenějších tzv. sekundárních lokalitách.
Ideálním místem pro nasazení těchto strojů jsou lokality, kde jsou přepravní vzdálenosti větší, než je ekonomický provoz obřích důlních dumperů a kde by bylo nákladné budovat zpevněné komunikace pro silniční vlaky. Ekonomickým aspektem je pak mimo spotřeby pohonných hmot, nákladů na opravy a výměny pneumatik i nutnost dvojí manipulace s přepravovaným materiálem.
Historie firmy
HAULMAX je australská společnost, která navrhuje a vyrábí speciální nákladní vozy pro důlní průmysl. Čerpá z více jak 25 let zkušeností a výsledků výzkumu v oblasti dopravy a těžarství.
Je dceřinou společností skupiny ELPHISTONE, tedy společnosti založené Dale Elpihostonem.
Sídlo společnosti a výrobní závod se nachází na severozápadním pobřeží Tasmánie v městě Wynyard poblíž Burnie.
Základem modelů Haulmax je pohoná jednotka a hnací řetězec Caterpillar. Volba tohoto dodavatele je zcela zřejmá protože Caterpillar je největším výrobcem stavebních strojů a lomových dumperů a díky celosvětové servisní síti je kdekoli zajištěna oprava a dodávka náhradních dílů.
První modely s označením 3770 a 3775 našly své uplatnění v ocelárnách na severozápadě, při těžbě minerálních písků ve Viktorii, zlatém dole v Tanzanii či v bauxitovém dole na Jamajce.
Nové technologie, především nový typ motoru Caterpillar C27 včetně technologie ACERT, vedly k modernizaci a vzniku současného modelu serie 3900.
Technická data
V součastnosti jsou vyráběny dva typy výrobní řady 3900. Model s označením 3900-D je v provedení zadní sklápěč- dumper a model 3900-G je v klasifikaci tahač návěsů.
Specifikace obou modelů je však stejná a vychází z hnacího řetězce Caterppilar.
Srdcem stroje je motor Caterppilar C27Accert. Jedná se o dvanáctiválec o objemu 27 litrů s maximálním výkonem 587 kW( 787 koní) a kroutícím momentem 3 500 Nm.
Automatizovaná převodovka má 7 stupňů vpřed, přičemž na sedmičku je Haulmax schopen jet rychlostí 76,5 km/h.
Není to sice závratná rychlost, ovšem při pohotovostní hmotnosti 55, 5 tun , s nákladem pak 135 tun, to je slušné. Připočteme-li k tomu ještě rozměry – šířka 4 200mm, výška 4 333 mm a délka 14 417 mm (3900-D) s pneumatikami 21.00 R35, pak se jedná o rychlost závratnou.
Pro běžného řidiče půjde jistě o nevšední zážitek z jízdy.