HAULMAX – big toy

HAULMAX – hračka pro velké kluky

Tímto známým sloganem na svých stránkách opravdu představuje australský výrobce svůj produkt balancující na rozhraní stavební stroj a nákládní vůz.
Už při prvním pohledu na toto vozidlo je vám tato dvojakost je zřejmá – mohutná kunstrukce korby a známé zbarvení v odstínu Caterpillar připomíná klasické lomové dempry, avšak méně obvyklý třínapravový podvozek s kapotovým provedením a kabinou řidiče v podobě amerických korábů silnic značek Kenworth či Peterbilt zase překlápějí misku vah na stranu silničního tahače či sklápěče.
Vývoj tohoto vozu se ubíral právě tímto směrem – vyplnit mezeru mezi tzv. On-Road a Off-road vozy, neboli silničními tahači přepravujícími materiál po upravených silnicích na velké vzdálenosti a stavebními dempry konstruovanými pro na převoz obrovského množství materiálu na kratší vzdálenosti v těžkém terénu.
Potřeba tohoto obojetníka vytanula s ubývajícími zasobami stávajících primárních ložisek nerostů a potřebě těžby na více vzdálenějších tzv. sekundárních lokalitách.
Ideálním místem pro nasazení těchto strojů jsou lokality, kde jsou přepravní vzdálenosti větší, než je ekonomický provoz obřích důlních dumperů a kde by bylo nákladné budovat zpevněné komunikace pro silniční vlaky. Ekonomickým aspektem je pak mimo spotřeby pohonných hmot, nákladů na opravy a výměny pneumatik i nutnost dvojí manipulace s přepravovaným materiálem.

Historie firmy

HAULMAX je australská společnost, která navrhuje a vyrábí speciální nákladní vozy pro důlní průmysl. Čerpá z více jak 25 let zkušeností a výsledků výzkumu v oblasti dopravy a těžarství.
Je dceřinou společností skupiny ELPHISTONE, tedy společnosti založené Dale Elpihostonem.
Sídlo společnosti a výrobní závod se nachází na severozápadním pobřeží Tasmánie v městě Wynyard poblíž Burnie.
Základem modelů Haulmax je pohoná jednotka a hnací řetězec Caterpillar. Volba tohoto dodavatele je zcela zřejmá protože Caterpillar je největším výrobcem stavebních strojů a lomových dumperů a díky celosvětové servisní síti je kdekoli zajištěna oprava a dodávka náhradních dílů.

 

 
První modely s označením 3770 a 3775 našly své uplatnění v ocelárnách na severozápadě, při těžbě minerálních písků ve Viktorii, zlatém dole v Tanzanii či v bauxitovém dole na Jamajce.
Nové technologie, především nový typ motoru Caterpillar C27 včetně technologie ACERT, vedly k modernizaci a vzniku současného modelu serie 3900.

 

 

 

 

Technická data

V součastnosti jsou vyráběny dva typy výrobní řady 3900. Model s označením 3900-D je v provedení zadní sklápěč- dumper a model 3900-G je v klasifikaci tahač návěsů.
Specifikace obou modelů je však stejná a vychází z hnacího řetězce Caterppilar.
Srdcem stroje je motor Caterppilar C27Accert. Jedná se o dvanáctiválec o objemu 27 litrů s maximálním výkonem 587 kW( 787 koní) a kroutícím momentem 3 500 Nm.
Automatizovaná převodovka má 7 stupňů vpřed, přičemž na sedmičku je Haulmax schopen jet rychlostí 76,5 km/h.
Není to sice závratná rychlost, ovšem při pohotovostní hmotnosti 55, 5 tun , s nákladem pak 135 tun, to je slušné. Připočteme-li k tomu ještě rozměry – šířka 4 200mm, výška 4 333 mm a délka 14 417 mm (3900-D) s pneumatikami 21.00 R35, pak se jedná o rychlost závratnou.
Pro běžného řidiče půjde jistě o nevšední zážitek z jízdy.

 
Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Reklama



Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

První na světě: Volvo dodává zákazníkům elektrická nákladní vozidla s bezfosilní ocelí

nákladních vozidlech používat bezfosilní ocel. První elektrická nákladní vozidla s bezfosilní ocelí jsou nyní dodávána zákazníkům. V září tohoto roku zahájila společnost Volvo Trucks sériovou výrobu těžkých elektrických nákladních vozidel o nosnosti 44 tun* jako první světový výrobce nákladních vozidel, kterému … Číst dále →

číst dále »

Lopraisův recept na dlouhý Dakar 2023: Hlavně klid!

Soutěžní a doprovodná technika Instaforex Loprais Teamu o víkendu zamířila do jihofrancouzského Marseille, kde ji v úterý 29. listopadu čeká první část přejímek před Rally Dakar 2023. Odtud bude po nalodění odeslána do Saúdské Arábie, kde na Silvestra odstartuje pětačtyřicátý … Číst dále →

číst dále »

Scania uvádí novou platformu řadových motorů pro pohonná řešení

Nová generace řadových motorů pro pohonná řešení přináší ještě nižší spotřebu paliva. Nabízejí vysoký výkon na jeden litr zdvihového objemu, výrazně prodlouženou životnost a zásadní snížení emisí CO2. Nová motorová platforma Scania je hotová po deseti letech inovací a vývoje. … Číst dále →

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno