Česká logistická společnost Šmídl testovala nový typ úsporného vozidla
Tahač Iveco Ecostralis pro mezinárodní nákladní přepravu splňuje nejpřísnější ekologické normy a výrobce deklaruje úsporu PHM kolem 7 %. Řidič společnosti Šmídl otestoval toto vozidlo v reálném provozu.
Emisní normy EURO jsou souborem nařízení, která se používají v rámci Evropské unie od roku 1992, kdy vstoupila v platnost norma EURO1. Od té doby došlo k několika zpřísněním a v současnosti byla zavedena již norma EURO5. Normy jsou rozděleny na kategorie a jsou závazné pro osobní i nákladní automobily. Moderní technologie umožňují posouvat ekonomické i ekologické limity stále dále. Jejich využití přináší dopravním firmám nejen úspory na pohonných hmotách a mýtných poplatcích, ale i dobrý pocit plynoucí z šetrného chování k přírodě.
Nízká spotřeba není jen záležitostí motoru
Někteří výrobci nákladních automobilů se rozhodli jít nad rámec povinností a nabízí vozidla splňující dosud nejpřísnější emisní normu, platnou ve Spojených státech – EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle – vozidlo šetřící životní prostředí), která představuje mezistupeň mezi současnou normou a EURO6, závaznou v Evropě od roku 2014. Příkladem takového vozidla může být i tahač Ecostralis společnosti IVECO. EcoStralis je konstruován pro minimální spotřebu, potlačuje negativní vliv řidiče na řízení, registruje změnu zatížení soupravy a tomu přizpůsobuje mapu motoru. Zvýšený výkon na 460Hp (u 10-ti litrového motoru Cursor) dovoluje využít těžší stálý převod. Program iEco optimalizuje řazení podle aktuální hmotnosti. Inovace na vozidle, které jsou výsledkem dlouholetého výzkumu, se netýkají pouze motoru a hnací soustavy. Pro dosažení maximálního efektu ekologické jízdy došlo také ke zvýšení aerodynamiky celé soupravy i zmenšení valivého odporu pneumatik. Odhaduje se, že při rychlosti85 km/hse spotřebuje 40 % paliva na překonání odporu vzduchu. Z tohoto důvodu Ecostralis využívá ke snížení aerodynamického odporu sadu nastavitelných spoilerů kabiny případně mezinápravové spojlery.
Výsledky testování
Nakolik jsou tyto změny zásadní v běžném provozu, se rozhodli vyzkoušet v české logistické společnosti Šmídl, jejíž vozový park s průměrným stářím 2 roky patří k nejmladším v České republice. Testování probíhalo jeden měsíc, během kterého najezdil řidič Šmídlu s vozidlem Ecostralis více než10 000 kilometrů, s průměrnou tonáží 15,5 tuny. Průměrná spotřeba byla v porovnání s normou nižší o více než tři procenta. Je však třeba poznamenat, že testované vozidlo bylo zcela nové. Podle zkušeností s podobnými vozidly se dá po zajetí předpokládat snížení spotřeby zhruba o další dvě až tři procenta. Během prvních kilometrů měl řidič pocit menší síly motoru, což lze vysvětlit pečlivější regulací točivého momentu. Již po prvním měsíci si však na vozidlo zcela přivykl. „Auto jede volně a ujede delší vzdálenost bez přidání. S prázdnou soupravou lze jet na rovném úseku s průměrnou spotřebou20 litrů. Při naložení na hmotnost 25 tun stoupne spotřeba na přijatelných26 litrů,“ popsal svůj dojem z testování Rostislav Hunčovský, řidič společnosti Šmídl.
Společnost Šmídl se na využívání moderních technologií zaměřuje dlouhodobě. „Již nyní splňuje 75 % našich vozidel normu EURO5 nebo vyšší EEV, vozový park průběžně obnovujeme a očekáváme, že do 2013 budeme provozovat pouze vozidla s normou EURO5 a vyšší,“ uvedla Martina Šmídlová, jednatelka společnosti. S výsledkem testování bylo vedení Šmídlu spokojeno a řidiči se tak mohou těšit na 15 nových vozidel Ecostralis, které firma nakoupí v listopadu.