Sací, nebo Bagr? Prostě Sací bagr.
Termín sací bagr je takové neobvyklé slovní spojení. Historicky přece známe SACÍ vozidla (kdysi známá spíše jako h..ocucy) a potom také BAGRY, což jsou přece zemní stroje pro mechanickou těžbu zemin. Ale co jsou “SACÍ BAGRY”?!
Termín vzniknul v ČR v letech devadesátých minulého století. Jde o záměrné spojení dvou základních charakteristik tohoto zvláštního stroje – umí sát (a to velmi dobře) – proto SACÍ a vysaje i materiály, které běžné cisternové vozy zkrátka neusají nebo sát nemohou – proto BAGR.
Co všechno sací bagr umí?
Nasávat materiály tekuté, polotekuté (kaly), sypké i prašné a to z hloubek až 80 metrů a vzdáleností až 300 metrů!
Vyfoukávat sypké materiály (třeba i kačírek) z cisterny do cílového umístění a to i nad 100 metrů a výšky nad 20 metrů!
S těžebním ramenem provádět výkopové práce.
S dalšími volitelnými funkcemi pak také balit např. volně ložené materiály do big-bagů, bezprašně a bez skrápění zametat komunikace, zdrsňovat povrch vozovek a přistávacích ploch atd.
JE TO NAPROSTO UNIVERZÁLNÍ STROJ!
Jak je možné, že vše níže uvedené tento stroj dokáže?
Základním rozdílem mezi sacími vozidly s vývěvovými systémy a sacími bagry s instalovanými rootsovými dmychadly (blowery) či screw kompresory je ten, že zatímco sací vozidla jsou určena pouze pro sání mokrých materiálů a sají pouze podtlakově, sací bagry sají mokré i suché materiály, přičemž v extrémních aplikacích používají pneumatického efektu sání – STEJNĚ JAKO VYSAVAČ V DOMÁCNOSTI, ovšem s kapánek vyšším výkonem – 9000 m3 vzduchu hodinově! Stroj tak nasává vzduch a ten tak uděluje materiálu, který se ocitne u sací koncovky, obrovskou rychlost. Materiál je pak unášen skrze hadice vzduchem až do cisterny vozidla. S udělenou obrovskou kinetickou energií je to hračka!