Neomo /Židovice – Dvoudenní maratonská část letošního Dakaru je u konce. Její pondělní
druhou polovinu zvládly dva severočeské kamiony bez problémů, když se oba pohybovaly na
hranici první desítky. Třetí však postihly už v předchozí etapě technické potíže, které vstup
do dnešní 8. etapy znemožnily. Pro hybridní speciál ze severních Čech je to definitivní konec.
Stále ale úspěšně bojují dva renaulty od MKR Technology a v jednom sedí roudnický
mechanik Daniel Kozlovský.
„Měli jsme obrovskou radost, že se nám i v těchto podmínkách podařilo opravit těžce
poškozený motor hybridu a Gert mohl pokračovat v rámci Dakar Experience, bohužel po dvou
etapách, kdy zajížděl skvělé časy, přišel obdobný problém a napodruhé už je to definitivní.
Klobouk dolů před posádkou, která se snažila s technikou porvat. Štěstí nám nepřálo a
technika se letošnímu extrému postavila. O to více je skvělé, jak druhou maratonskou část
zvládly naše další dva kamiony,“ podotkl Mario Kress, šéf severočeského konstruktérského
týmu MKR Technology.
Posádka prvního hybridního kamionu v historii Dakaru strávila noc v dunách, kde se
rvala s poklesem tlaku oleje v motoru. Cíl etapy nakonec spatřila a od pořadatelů dostala
zelenou pokračovat, avšak při cestě ke startu pondělní 8. etapy si motor postavil hlavu
naposledy a pro speciál už musel dojet tým mechaniků. To další dvě posádky kolem pilotů
Martina van den Brinka a Pascala de Baara si s maratonskou pasáží poradily na výbornou a
všechny potíže zvládly svépomocí. Ztráty v 8. etapě na vítězného Rusa Shibalova byly
zanedbatelné. Van den Brink s Roudničanem Kozlovským přijel v desátém čase, de Baar jen
dvě pozice za ním. Na programu bylo více než sedm set kilometrů ze Sakaky do Neomu s tři
sta padesáti měřenými kilometry.
Soutěž stále se svým kamazem vede Rus Sotnikov. Van den Brink klesl na osmou
příčku a de Baar si udržel svoji jedenáctou pozici. Do cílové Džiddy zbývá kvartet etap. Devátá
prověrka je pět set osmdesát kilometrů dlouhá smyčka se startem i cílem v Neomu. Speciála,
během které se posádky vydají ke břehu Rudého moře a pak pojedou podél jeho pobřeží, má
být kvůli své délce a rozmanitosti jednou z nejtěžších v letošním roce.
Výsledky – 8. etapa – Sakaka > Neom (375 km):
- Shibalov (RUS) Kamaz 3:19:40
- Sotnikov (RUS) Kamaz +2:28
- Karginov (RUS) Kamaz +3:19
- Vishneuski (BLR) MAZ +7:54
- Casale (CHL) Tatra +9:13
- van den Brink (NLD) Renault Trucks +13:12
- de Baar (NLD) Renault Trucks +18:58
Celkově: - Sotnikov (RUS) Kamaz 32:34:18
- Shibalov (RUS) Kamaz +43:48
- Mardeev (RUS) Kamaz +1:13:15
- Loprais (CZE) Praga +1:29:11
- Macík (CZE) Iveco +1:51:46
- van den Brink (NLD) Renault Trucks +2:41:19
- de Baar (NLD) Renault Trucks +5:37:04