Nová Tatra Jamal od Svobodů
Fanouškům truck trialu a truck rally asi netřeba představovat rodinný tým a firmu Svoboda z Meziměstí. Už při prvním vystoupení na truck trialu každého zaujala jejich Tatra 8×8 s pěkně zpracovanou nástavbou v reflexně oranžovém zbarvení.
Po návštěvě startu Dakaru jim začala hlavou vrtat myšlenka na rychlostní soutěže. Výchozím materiálem byla opět Tatra, starší tahač 815, ze které vyrostl speciál po vzoru známých českých závodníků s posunotou kabinou i motorem, který byl navíc naladěn na 550 koní.
S tímto vozem získaly tehdy ještě ve společné posádce bratři František a Václav řadu pohárů z domácích i zahraničních závodů.
Zlom nastal v roce 2011, kdy už jen starší bratr Václav udělal krok do velkého světa závodů a vypravil se na závod Silk way rally do Ruska. To už ovšem s novým vozem Tatra dle návrhu Radomíra Smolky z Kopřivnice a s doprovodným vozem Tatra 6×6.
Na Silk Way se vrátil i loni dokonce jako asistence Aleše Lopraise a v barvách holandského týmu Eurol Veka Petera Versluise. Svůj druhý ročník však pro poruchu motoru nedokončili.
Jelikož se mimo Silk Way rally Svoboda tým zúčastňuje i dalších soutěží v Evropě a nechtějí si rozbíjet svou novou Tatru, vyvstal nápad na znovuzrození původní Tatry “Breslau”, jež smutně postávala v dílně bez motoru.
A protože nechtějí jen oprašovat starou Tatru, rozhodli se pro zásadní přestavbu. Z původního vozu zůstal jen rám a kabina, která se spolu s motorem posunula opět o něco více dozadu, aby se vytvořil prostor pro kapotu, kde bude naviják. Nová Tatra Jamal bude mít i novou nástavbu, dle návrhu, který vyšel ze soutěže fanoušků týmu. Nový dvanáctiválcový motor přišel z bývalého Tatra marathon týmu a mechanici každým dnem pracují v dílnách v Jetřichově. Nový vůz by se měl poprvé objevit v dubnu na MT rally v Polsku a pak v květnu na rally BAJA 300 Mitteldeutschland u Lipska.
Možná tedy paradoxně dříve než Královnu II Aleše Lopraise, spatříme na trati právě tento nový kapotový speciál Tatra.