Nový Renault Kadjar

Dobrodružství zvané Kadjar

0113KAD-JAR slovní hříčka spojující termín světa čtyřkolek –quadů a objevování. Tak byl představen nejnovější přírůstek do rodiny crossoverů francouzské značky Renault a v tomto duchu na nás útočí i televizní reklamní spot.
O tento segment automobilů je stále větší zájem o čem svědčí, jak počet prodaných kusů, tak aktivita jednotlivých značek automobilů. V případě Renaultu se tento robustní nováček řadí na vrchol mezi modely Captur a Koleos. Stejně jako jmenované modely i Kadjar těží z koncernového propojení se značkou Nissan jakožto specialisty na terénní vozy a v duchu racionalizace výroby, obdobně jako u ostatních koncernů – vyrábí modely na společných výrobních platformách jako je podvozek, skelet, motorizace…

Design

0010Vnější vzhled vozu zapadá do současné podoby značky – logo začleněné do masky v černém provedení spojující hlavní světlomety doplněné o chromovou lištu. Krajní výstupky kapoty nad blatníky spolu s mohutnými zadními blatníky navozují pocit robustnosti, které podtrhují až 19 palcová kola s ráfky z lehké slitiny (ve standardu rovněž 17“). Vyklenutá kapota trochu ubírá v čelním výhledu, ale nijak výrazně neohrožuje, stejně jako zadní blatníky ve zpětných zrcátkách. Přední i zadní osvětlení vytváří tvar C, ve stejném duchu se zobrazují některé sdělovače na přístrojové desce. Výrazným prvkem interiéru navozujícím příslušnost k terénním vozům je pak madlo pro spolujezdce na středovém tunelu. Nová jsou sedadla s dvojím druhem výplňových pěn – tužší boky a měkký střed. Estetickým prvkem je vyšívaný nápis Kadjar na koberečcích či na hliníkové liště dveřních prahů

Motorizace

0042Kadjar je nabízen s jedním benzínovým motorem TCe 130 (96 kW, 1 197 ccm) a dvěma vznětovými motory dCi 110 (dCi 110 EDC) (81 kW, 1 461 ccm) a dCi 130 (96 kW, 1 598 ccm). O řazení se staré manuální šestistupňová převodovka, pouze u verze Energy dCi 110 EDC pak automatizovaná dvojspojková převodovka, rovněž se šesti rychlostmi.

Výbava
Nový crossover lze zakoupit ve čtyřech úrovních výbavy – LIFE, ZEN, INTENS a vrcholná BOSE. Nutno říci, že výčet jednotlivých výbav je značně obsáhlý a i základní paket Life už obsahuje řadu nadstandardních prvků dané třídy. K tomu lze ještě objednat balíky příslušenství – Adventure pack obsahující hliníkové střešní tyče, gumové koberce a vanu zavazadlového prostoru+ Comfort pack – gumové koberce a ochranu zavazadlového prostoru Easy Flex; Country pack – gumové koberce, zadní zástěrky a výklopné tažné zařízení či Styling pack s ochranou podběhů kol a bočními nášlapy. Pokud by ani to nestačilo a chtělo se dále utrácet a šperkovat, můžete si připlatit za osvětlený boční rám, sportovní pedály z nerezové oceli, přední vzduchové deflektory atd….

Asistenční systémy
Mimo povinné systémy ABS, ASR a další u Renaultu již tradiční pomocníky jako je systém sledování jízdního pruhu, tempomat, omezovač rychlosti, asistent rozjezdu do kopce, či dešťový senzor má Kadjar hned několik nových vymožeností – sledování dopravních značek, upozornění na objekt ve slepém úhlu zpětného zrcátka, parkovací asistent a Active Emergency Braking System, neboli hlídaní vozidel a překážek před vozidlem, které může zpomalit či zastavit vůz v případě možné kolize.

Testovaný vůz
Do provozních zkoušek byla zapůjčena verze 4×4 s dieselovým motorem 1,6 Energy dCi 130 k (ostatní modely jsou se slabšími motory a pouze 2WD) ve výbavě INTENS, tedy druhé nejlepší po BOSE. Postrádat jsem tak mohli panoramatickou prosklenou střechu či 8 reproduktorový ozvučný systém s subwooferem.
Nový Kadjar působí opravdu mohutně a zároveň hravě. Příjemné je už bez klíčové otevírání pouhým dotykem na výstupek u kliky u dveří, stejně jako startování tlačítkem START/STOP. Hned po nástupu uvítá řidiče melodie a na hlavním displeji se rozsvítí světla siluety vozu. Tím hra nekončí a řidič si může pohrát jak s nastavením dotykového displeje se systémem R-Link v češtině tak s hlavním panelem před řidičem, kde si můžeme volit zobrazované údaje, grafiku i barvu podsvícení. Tento TFT displej nabízí 4 režimy zobrazení:
0267– Klasický tachometr s ručičkovým otáčkoměrem a údajem o rychlosti uprostřed
– Sportovní tachometr s údajem rychlosti uprostřed a zjednodušeným otáčkoměrem
– Ecotachometr s grafem Eco se zobrazením optimální spotřeby a rychlosti uprostřed
– Přesný tachometr se stupnicí rychlosti bez otáčkoměru.
To vše v několika barevných provedeních. Hravě působí i zobrazovaní ekologické jízdy v podobě větvičky, které opadávají lístky podle toho, jak těžkou nohu máte na pedálu plynu.
Zajímavá byla i aplikace na vedlejším panelu zobrazující kvalitu ovzduší , či sledování předpovědi počasí. Prostě je zde spousta možností pro objevování.

Kadjar má rovněž funkci sklápění bočních zrcátek, škoda jen že pouze manuálním ovládáním, nikoli ve spojení s dálkovým otevřením či zavřením dveří vozidla.
Sledování objektů v mrtvém úhlu zpětných zrcátek se děje upozorněním oranžovým signálem v zrcátkách, ovšem za slunného dne je nevýrazné a hodilo by se spíše provedení jako např. u VW – velkým světlem v tělese zrcátka.
Pochválit naopak musíme pohodlná sedadla, tichý chod motoru a stabilitu vozidla.

Zavazadlový prostor o objemu 479 dm3 lze snadno zvětšit až na 1470 dm3. Sklápění zadních sedadel se uskuteční snadno zatažením páček tzv. Easy Break. Sklopením opěráku sedadla spolujezdce navíc získáme prostor pro přepravu dlouhých předmětů (2500 mm). Kufr vozidla lze snadno rozdělit přepážkou na dvě části a tím zamezit pohybu předmětů při částečném zaplnění kufru. Volit můžeme i mezi dvojí úrovní podlahy .Vyšší v úrovni zadní hrany 5.dveří pro snadné nakládání, či nízký pro max. objem. V zavazadlovém prostoru najdeme v rozích i úchytná oka a na bocích háčky na zavěšení například igelitových tašek.

Jízda

0287Na tvrdých površích je sice odpružení horší, ovšem to jen díky nízko profilovým pneumatikám. Za to v terénu snadno člověk podlehne touze závodit a zajet si malý Dakar. Bohatě stačí režim pohonu AUTO (vyvinut v alianci Renault-Nissan) rozdělující točivý moment automaticky mezi přední a zadní nápravu v závislosti na podmínkách přilnavosti. V případě většího stoupání či těžšího terénu stačí otočit voličem na středovém tunelu do polohy LOCK a moment je distribuován 50/50 mezi obě nápravy. Řazení šestistupňové manuální převodovky lze snadno a motor ochotně zrychluje pohyb vozidla. V režimu ECO o tuto živost přicházíme, ale při lehké noze na plynu jsme schopni docílit spotřeby okolo 5 l/1OO km. Na trase Praha – Slaný – Chomutov – Karlovy Vary jsme dosáhli spotřeby 5.3 l. Jízda v terénu pak vezme přes 6 litrů. K udávané spotřebě se tedy jako vždy nelze přiblížit. Třináctistovka motor má mírné prodlevy než nastoupí turbo, ale zvládá v pohodě jízdu plně naloženého vozu.

Pro ty, pro něž je parkování noční můrou je tu parkovací asistent využívající senzorů vozidla mapující prostor 360 stupňů okolo vozidla. Stačí jen aktivovat funkci na středovém panelu, zadat styl parkování (podélné/šikmé/kolmé) a ukazatelem směru říci vozidlu na kterou stranu budeme parkovat. Pak už jen projet okolo mezery pro zaparkování, zařadit zpátečku a ovládat jen plyn a brzdu…
Ale pozor, žádný asistenční systém není sebespásný a je třeba být ostražitý a mít lehkou nohu na plynu. Když se za autem během parkovacího manévru objeví příjíždějící auto, systém nezastaví…

Jízdu za horší viditelnosti usnadňuje automatická funkce přepínaní světel a přisvětlování do zatáček.

Ovládání dotykového displeje je snadné a intuitivní, avšak pokud máme spuštěnou navigaci a chceme měnit nějaká nastavení, například rádia musíme navigaci opustit a opět ji nastavovat.
Cestující vpředu i vzadu mají k dispozici 12V zásuvku pro nabíjení elektrických zařízení. Možná by neškodila i zásuvka v zavazadlovém prostoru například pro autochladničku.

Motor:
Vznětový čtyřválec čtvercové architektury s přeplňováním
Vrtání: 80 mm
Zdvih: 79.5 mm
Objem: 1598 ccm
Výkon: 96 kW/130 HP/ 4 000 ot/min
Točivý moment: 320 Nm/ 1750 ot/min
Udávaná spotřeba: město/combi/ mimo město 5.5/ 4.9/ 4.6 l/100 km

Rozměry:
Délka: 4 339 mm
Šířka: 1836 mm (2058 mm se zpět. zrcátky)
Rozvor: 2 646 mm
Světlá výška: 200 mm
Rozchod P/Z: 1 556/1542 mm
Nájezdový úhel P/Z: 18o /28o
Objem zavazadelníku: 472 – 1478 dm3

Nový Kadjar je opravdu hezké auto, které na silnicích budí pozornost a příjemně se s ním cestuje na silnicích i mimo ně. Když si odmyslíme udávanou spotřebu je hlavním hendikepem tohoto modelu pořizovací cena – v případě testovaného vozu . model Intens Energy dCi 130 4×4 za 699 900 Kč plus dodatečná výbava (Pack City, Pack Comfort Plus, Disky z lehké slitiny 19“, design Extreme, kožené čalounění, dojezdová rezerva a metalický lak) za 787 900 Kč

 

 

 
Novinky, Technika, Vývojové trendy , , , Zobrazit komentáře Vytisknout stránku

Komentovat

Váš e-mail nebude publikován. Povinné položky jsou označeny *

Můžete použít tyto HTML značky a vlastnosti k formátování komentáře:<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Reklama


Kamioňáci.com


Zdarma SMS

Krátké novinky

Miliónté vozidlo VOLVO FH

Vlajková loď společnosti Volvo Trucks, model Volvo FH, slaví v letošním roce své 25. výročí a je jedním z vůbec nejúspěšnějších vozidel v historii celého odvětví dopravy. Nyní tento proslulý model nákladních vozidel Volvo dosáhl úžasného milníku. Dne 19. srpna předal Claes Nilsson, prezident společnosti Volvo Trucks, na veletrhu IAA v německém Hannoveru nadšenému zákazníkovi milionté vyrobené vozidlo Volvo FH.

číst dále »

Scania vytvořila světlový unikát v Hradci Králové

Scania vytvořila se společností Hanes unikátní zametací vůz. Poprvé se totiž podařilo spojit hydrostatický pohon s novou generací automatické převodovky Opticruise. Vozidlo na podvozku Scania a s nástavbou od společnosti Bucher se bude starat o čisté komunikace v Hradci Králové.

číst dále »

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami

Ve středu 10. října zástupci HZS České republiky převzali v Jihlavě dva zcela nové a unikátní hasičské speciály na podvozku TATRA v podobě cisternových zodolněných stříkaček CZS 40 Titan. Vozidla budou sloužit u Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR.

číst dále »

Nejlevnější Taxi Brno vám zajistí přepravu více osob
Nejlevnější drink and drive Taxi Brno