Pořadatelé ruské Silk Way rally již s předstihem poodhalili několik informací k letošnímu čtvrtému ročníku.
Termín konání je 7. – 13. července 2012, tedy ve stejném období jako loni a je zřejmé, že tento letní termín definitivně zakoření oproti původnímu podzimnímu konání. Ze strategického hlediska se jedná o logický krok, protože pro účastníky Dakarské soutěže je to přesně půl roku po návratu techniky z Jižní Ameriky, tedy s možností vozy opravit a upravit, zároveň dostatečně dlouho před odjezdem na další ročník Dakaru.
Nezměno zůstává i místo startu – Rudé náměstí v Moskvě a cílová lokalita poblíž Soči – hostitelského města konání olympijských her v roce 2014.
Toto už bylo nakonec zdůtazněno při loňském závěrečném ceremoniálu – Soči bude vždy cílem. Oproti loňskému roku, však skutečný cíl nebude v Krásné Poljaně, nýbrž v přímořském letovisku Géléndzhiku.
Potřetí v řadě bude generálním sponzorem ruská petrolejářská společnost Transněft.
Video SILK WAY RALLY:
Trasa
Jak už jsme napsali, start i cíl zůstává pro letošek stejný, jen trasa se od loňské poněkud liší. První etapa končí v Ryazanu a po druhé etapě ve Volgogradu přichází 3.etapa – smyčka okolo tohoto města. Po čtvrté etapě do univetrzitního města Elista (mimochodem jedno z mála po Moskvě, které připomíná západoevropské město s chodníky a vyasfaltovanými cestami) přijde další etapa se startem a cílem ve stejném bivaku.
To bude příjemné především pro doprovodné kamiony a mechaniky, kterým tak odpadnou dva přesuny. Rovněž pro novináře a fotografy se naskýtá možnost leteckého výletu podobně jako tomu bylo loni v podobné etapě okolo Astrachanu u Kaspického moře.
Následovat bude šestá etapa do města Majkop a pak závěrečná 7.etapa do zmíněného Gelendzhiku.
Organizace
Po loňském spolupořadatelství s asociací A.S.O., která zaštiťuje i samotný Dakar, bude letošní čtvrtý ročník plně v rukou místních organizátorů. Zároveň však tento krok znamená, že závod nebude klasifikovaný do dakarské série.
Hlavní osobou organizačního výboru je Semjon Jakubov, známá postava týmu Kamaz a sekundovat mu bude Francouz Fréderic Laquien se svými kolegy. Pořadatelé si předsevzali, že každý další ročník by měl být lepší než ten minulý a šířit tak dál slávu tohoto mladého závodu.
Již nyní se mohou přihlašovat týmy do nového ročníku SWR, do 10. března navíc mělo být nižší startovné. Tento závod podporovaný ruskou vládou, ministerstvem sportu a kultury, je finančně velmi příznivý. Výše startovného i akreditace novinářů je zlomkovou cenou oproti Dakaru či závodu Africa Eco race a dalším podobným soutěžím. Na závodníky, kteří dojedou do cíle navíc čeká cílová prémie 5 000,- USD
Účast týmů
Neobsazení SWR do dakarské série, či neúčast asociace A.S.O. při pořádání závodu může mít vliv na sledovanost médií, neboť marketing a obchod s vysílacími právy je jednou z klíčových přínosů A.S.O. Na druhou stranu byl francouzský pořadatelský tým na posledním Dakaru často kritizován za nejednotné podmínky, rozhodování od zeleného stolu a právě o vlivu peněz na průběh závodu.
Na kolik to ovlivní start týmů uvidíme až v červenci na Rudém náměstí.
Co se našich závodníků týče, i zde visí velký otazník. Své loňské vítězství by měl a určitě i chtěl, obhájit Aleš Loprais. Po nehodě v letošní 9.etapě závodu Dakar má ovšem situaci zkomplikovanou vlastním úrazem páteře a především zcela zdemolovanou “princeznou”- Tatrou Jamal. Stihne za čtyři měsíce postavit nové vozidlo?
Teoreticky by mohl usednout do starého vozu, který dnes pilotuje Tomáš Vrátný z Bonver Dakar teamu, ale k tomu nejspíš nedojde. Start Tomáše Vrátného zase bude částečně podmíněn startem Aleše a zázemí týmu….
Jisté je, že nemusíme očekávat Tatry Letka Racing Teamu, protože Tomáš Tomeček se specializuje na Africa Eco Race a Andre de Azavedo s druhou Tatrou preferuje jihoamerický Dakar.
Do Ruska by se rád podíval Martin Kolomý a pokud bude příznivá finanční situace a postaví se nové auto, pak i Marek Spáčil za Czech Dakar Team.
Do celkového výčtu zbývají dva (hovoří se o možnosti stavby třetího) Liazy Martina Macíka a Pavla Kubíčka, čili KM Racing teamu. Jelikož Martin už sám nezávodí, jedná se o to, kdo si nyní klientské speciály bude ochoten na závod pronajmout. Dle našich informaci by měl zájem Jaroslav Valtr. Vlastimil Vildman je nakloněn spíš k Dakaru a zda bude mít zájem Jozef Cabala lze asi těžko očekávat.
Vrátit do Ruska má v úmyslu i amaterský tým Svoboda z Meziměstí, který si loni v roli rychlé asistence Vinland týmu odbyl svůj debut ve vyšší soutěži. Letos by chtěl Václav Svoboda jet už ostrý závod, což však znamená pokrýt veškeré, či většinu, nákladů z vlastních zdrojů a to vůbec nebude snadné.
Přejmě tedy našim bohaté a štědré sponzory a pak hodně úspěchů na trati.