Hedvábná stezka 2016
Již jen několik týdnů zbývá do staru dalšího ročníku maratónské rally Silk Way, mapující takzvanou hedvábnou stezku, tedy cestu hedvábí z Asie do Evropy. Tento závod pořádaný jako jakýsi protipól soutěže Dakar po skončení závodu v Africe měl dvouletou proluku po zahájení ukrajinské krize s oficiálním odůvodněním na souběh několika akcí pořádaných v Ruské federaci – zimní olympijské hry v Soči, závody formule 1. Po dvou letech se závod vrací a tentokrát povede až do Číny. Nedávno byla zvěřejněna podrobnější mapa závodu startujícího 8.7.2016 na Rudém náměstí v Moskvě a s cílem 24.7.2016 v Pekingu, Trasa přitom protne Rusko, Kazachstán a Čínu. Nově dvoutýdenní závod s jedním dnem volna je už skutečnou protihodnou jihoamerické rally, přičemž by na 11 000 km trati mělo být více soutěžních úseků.
Jak se ale ukazuje, naši fanoušci nebudou mít tentokrát moc možností pro fandění svým favoritům, protože se na startu objeví jen dva vozy Bonver Dakar Projektu – Tatry Jamal s Tomášem Vrátným a Arturem Ardavichusem. Česká stopa pak bude zastoupena dvěma vozy ze židovických dílen Mária Kresse – Renaulty MKR pro piloty holandského týmu Mammoet Martina van den Brinka a Pascala de Baara. Ti budou bojovat proti přesile domácích Kamazů, kteří by měli nasadit minimálně osm strojů. Dle zákulisních zpráv nakonec odmítl účast i Gerard de Rooy a tým Eurol Veka Petra Versluise.
Zajímavá by ale měla být účast v kategorii osobních aut, kdy francouzská stáj Peugeot oficiálně oznámila start svých tří vozů DKR s hvězdnou trojicí pilotů Stephane Peterhansel, Cyril Després, Sebestien Loeb, tedy pouze s absencí čtvrtého mušketýra Carlose Sainze. Dá se očekávat reakce týmu MINI, ale i tak by se na staru mohla sejít slušná závodnická špička.
Důvodem absence našich týmů je délka závodu a čas potřebný na dopravu techniky, kdy budou vozy dva měsíce mimo týmové dílny. Dalším faktem je i současně probíhající letní olympiáda v Riu, která zaplní vysílání všech televizí a nebude prostor pro prezentaci tohoto závodu.