Silk way rally 2018
Před několika dny byly oficiálně představeny podrobnosti trasy osmého ročníku soutěže Silk way rally, která se stala největším euro-asijským cross country závodem. Soutěž vznikla v době tápání po zrušení závodu Dakar v Africe a hledání nových lokalit. Po dvouleté přestávce v letech 2014 a 2015 se závod rozrostl a další velkou zemi – Čínu a stal se dvou týdenním maratónem jako soutěž Dakar. Během několika let se na startu objevila řada známých jmen včetně našich dakaristů. Loni si soutěž vyzkoušel i Martin Kolomý s týmem Buggyra. Letos ovšem bude mít tato slibně rozvíjející se soutěž asi poněkud chudší soupisku, minimálně o naše jezdce. Právě tým Buggyra už před dvěma měsíci oznámil, že letos nepojede a stejně na tom asi budou i ostatní. Nejde jen o termínovou kolizi s mistrovstvím světa ve fotbale a tedy menší mediální sledovanost, ale dvoutýdenní závod spolyká stejně financí jako soutěž Dakar a stejně tak zabere čas na dopravu techniky. Pořadatelé se letos rozhodli soutěž obrátit – start bude v čínském Xianu a cíl v Moskvě, takže technika se musí nakládat na loď měsíc před startem, dlouhá bude také cesta z Moskvy zpět. Nemusíme tak dlouho přemýšlet o tom, proč před pár dny navštívil v tichosti Českou republiku i samotný ředitel závodu Vladimír Čagin s nejlepším jezdcem sborné KAMAZ Masters Eduardem Nikolajevem. I tak bude kromě ruských, čínských a běloruských závodníků na startu opět řada zvučných jmen. Za vítězství v lednovém závodě BAJA Russia North Forest dostal zdarma start Nasser Al Attiyah s vozem Toyota, poprvé se zde s vozem MINI představí Nani Roma. Han Wei z Geely Team již získal titul nejsilnějšího ze všech čínských konkurentů za třetí místo v loňském roce.
Zvláštní pozornost bude věnována závodníkům na buggy s pohonem dvou kol – dnes nejoblíbenějším modelem na maratónských rallye. Peugeot Sport Team sice ukončil závodění, ale britský závodník Harry Hunt na ex-továrním Peugeout 3008 je nepochybně vážným uchazečem o výhru.
Od současného šampióna Afrika ECO Race – Mathieu Serradoriho, který vstoupil do rally na buggy, se rovněž očekává že bude vynikající, stejně jako jeho dva soustavní konkurenti Frédéric Chavigny a Jerome Pelichet.
Rusko bude také zastoupeno v kategorii T2 mistrem Andrejem Rudskoym a šampionem Dakaru 2017 na čtyřkolce Sergejem Karyakinem.
V kategorii kamiónů bude startovat vedle šestice Kamazů stejně jako loni Teruhito Sugawara s novým vozem HINO a o sošku tygra bude bojovat také Martin van den Brink s Gertem Huzinkem na vozech Renault z židovických dílen.
A co na závodníky čeká?
Celkem deset etap, pět v Číně, pět v Rusku, přičemž většina etap na ruském území bude loopových etap v Astracháňské oblasti. Novinkou bude letecký transfer závodu mezi Čínou a Ruskem. Během deseti etap překonají účastníci téměř 6 000 km.
Technické přejímky a administrativní kontroly se budou konat v Xi’anu ve dnech 13. a 14. července, slavnostní start se uskuteční 15. července a poté se všechny posádky vydají do závodu. Mezi čínskými a ruskými částmi trasy budou mít všichni závodníci dva odpočinkové dny. Ti, kteří dokáží dobýt nekonečné písky a obří duny pouště Gobi a dosáhnout Astrachaň, budou mít možnost nabrat dech a připravit se na druhé kolo 23. a 24. července.
Silk Way Rally 2018: Trasa v číslech
Celková vzdálenost trasy rallye – 5947 km
Celková vzdálenost speciálek – 3164 (53,2% celé trasy)
Procento rychlostních zkoušek se zvýšilo o 10,6%
Celková vzdálenost silničních úseků byla snížena o 2736 km
Vzdálenost čínských etap – 3348 km
Stadia ve vzdálenosti Rusko – 2599 km
Generální partneři projektu – Gazprom (Rusko) a Čína (FBLife)
Oficiální vozy závodu : Toyota